2026-06-20, 12:53
Avstängd
KungPungPats avatar
Det slog mig när jag insåg hur mycket el en liten solpanel kan ge, att om lägenhetshyrare hade solpanel och ett litet vertikalt vindkraftverk så hade lägenheten varit självförsörjande på el, även om det bor fler människor i den.

Borde inte bra hyresvärdar ge valmöjligheten att göra räcket på balkongen till en solcell med ett litet vertikalt vindkraftverk för att eliminera elräkningar och låta grön el flöda?

Jag tycker att det är logiskt.
Inte för att vi bor i en sån värld där hyresvärdar vill befria hyresgäster från att behöva köpa smutsig el från nått kolkraftverk i Kina.. men ändå.
Citera
2026-06-20, 12:55
Medlem
sommarlovs avatar
Vindkraft kan du glömma.
Snurrorna måste upp rejält högt för att fungera.
Grejerna måste få en chans att leverera tillbaka den energin som gick åt att tillverka dom.
Citera
2026-06-20, 13:00
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det slog mig när jag insåg hur mycket el en liten solpanel kan ge, att om lägenhetshyrare hade solpanel och ett litet vertikalt vindkraftverk så hade lägenheten varit självförsörjande på el, även om det bor fler människor i den.

Borde inte bra hyresvärdar ge valmöjligheten att göra räcket på balkongen till en solcell med ett litet vertikalt vindkraftverk för att eliminera elräkningar och låta grön el flöda?

Inte för att vi bor i en sån värld där hyresvärdar vill befria hyresgäster från att behöva köpa smutsig el från nått kolkraftverk i Kina.. men ändå.

Finns redan, vanligt i Tyskland men inte tillåtet här. Googla balkongkraftverk.

https://sveasolar.se/sv-se/blogg/solceller-pa-balkong-balkongkraftverk
Citera
2026-06-20, 13:14
Medlem
Glorfindels avatar
Problemet med detta, som med all sol och vindenergi, är att den bara genererar ström under vissa timmar. Har man batteri till är det en annan sak, men jag antar att du inte tänkt ha ett litet batteri inne i lägenheten...
Citera
2026-06-20, 13:30
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Problemet med detta, som med all sol och vindenergi, är att den bara genererar ström under vissa timmar. Har man batteri till är det en annan sak, men jag antar att du inte tänkt ha ett litet batteri inne i lägenheten...

Finns på marknaden rätt fina hembatterier för ändamålet, https://www.made-in-china.com/price/prodetail_Energy-Storage-System_aGMRtrLCOAkF.html
Citera
2026-06-20, 14:45
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel

Vinden avtar när solen börjar gå ner, och blir svagare tills solen börjar gå upp.
Detta betyder att varje dygn har en tid som är perfekt för vindar att generera el.
Under hela dagen är det bra vindar på de flesta dagar av året.
Citera
2026-06-20, 15:12
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Vinden avtar när solen börjar gå ner, och blir svagare tills solen börjar gå upp.
Detta betyder att varje dygn har en tid som är perfekt för vindar att generera el.
Under hela dagen är det bra vindar på de flesta dagar av året.

Jag vet inte vad du bor i för blåshål. Men vindkraften står still rätt ofta där jag bor.

Just nu levererar vindkraften 3,8 GWh och solel 1.98GWh Då får du betänka att det är mitt på dagen och på sommaren. Alltså då solel ger som mest.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Citera
2026-06-20, 16:45
Moderator
Tystnads avatar
Som trickydick påpekar är Balkongkraftverk man ansluter med en stickpropp till lägenhetens eluttag inte tillåtna i Sverige. ( pga risken för överhettning och brand i eledningarna anser man)

Sedan kan jag inte tänka mig att något som skulle sättas utanför lägenhetens balkong såsom vindkraftverk eller solceller skulle gå helt obemärkt förbi Kommunens miljö och bygg kontor som säkerligen kommer utkräva byggnads lov för sådana grejor, dom är väldigt petiga med sådant som "stör" en befintlig fasad
Citera
2026-06-20, 17:01
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Som trickydick påpekar är Balkongkraftverk man ansluter med en stickpropp till lägenhetens eluttag inte tillåtna i Sverige. ( pga risken för överhettning och brand i eledningarna anser man)

Sedan kan jag inte tänka mig att något som skulle sättas utanför lägenhetens balkong såsom vindkraftverk eller solceller skulle gå helt obemärkt förbi Kommunens miljö och bygg kontor som säkerligen kommer utkräva byggnads lov för sådana grejor, dom är väldigt petiga med sådant som "stör" en befintlig fasad

Problemet med balkongkraftverk att du skickar ström innanför säkringen. DVS blir det något fel utlöses ingen propp. Dessutom om en hantverkare bryter strömmen så finns det fortfarande ström i ledningarna från solpanelen vilket är en risk.

Panelerna hänger man på balkongräcket ungefär som man idag gör med blomlådor. Man tycker att om man får ha blomlådor så borde man få ha solpaneler också, men som bekant kan kommunala tjänstemän resonera lite annorlunda än alla andra.
Citera
2026-06-20, 17:18
Medlem
Citat:

En solpanel ger inte mycket el. Du har fått allt om bakfoten.
För att du skall kunna driva en normalstor villa så krävs det stora ytor täckta med paneler. Ditt tak kommer inte räcka ens till ett hushåll.

Att stoppa upp en vindsnurra på din balkong är som bäst en dålig och ogenomtänkt idé.

Sedan har du inte heller förstått att varken vindkraftverk eller solel är speciellt miljövänligt.
Citera
2026-06-20, 17:58
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Problemet med balkongkraftverk att du skickar ström innanför säkringen. DVS blir det något fel utlöses ingen propp. Dessutom om en hantverkare bryter strömmen så finns det fortfarande ström i ledningarna från solpanelen vilket är en risk.

Panelerna hänger man på balkongräcket ungefär som man idag gör med blomlådor. Man tycker att om man får ha blomlådor så borde man få ha solpaneler också, men som bekant kan kommunala tjänstemän resonera lite annorlunda än alla andra.

Det fetade:
Det är väldigt intressant att detta är "farligt" i Sverige men ofarligt i Tyskland ?

Sanningen är den att balkongkraftverk är helt ofarligt och om det sunda förnuftet fått råda borde vara okontroversiellt samt lagligt även i Sverige.

Men politiker i Sverige försvarar som bekant alla monopol och oligopol med näbbar och klor (pga. av kickbacks till den egna intressegemenskapen och gevitvis beskattning av gemene svensk).
Politiker i Sverige har ju lovat att skydda oligarkerna så att dessa skall kunna upprätthålla alla dessa monopol både på elproduktion och eldistribution. Allt i den heliga klimatreligionens namn.
Citera
2026-06-20, 18:39
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag vet inte vad du bor i för blåshål. Men vindkraften står still rätt ofta där jag bor.

Just nu levererar vindkraften 3,8 GWh och solel 1.98GWh Då får du betänka att det är mitt på dagen och på sommaren. Alltså då solel ger som mest.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Simpel matematik egentligen ju.
Man räknar ut genomsnittsproduktionen per vindsnurra och sen köper man vindsnurror som täcker all elförbrukning som man har.
Varje millimeter på en balkong är egentligen outnyttjad elkapabel yta som slösar bort för att folk ska arbeta för dyr el istället för att ha elen ur vägen för evigt.. Eller iaf tills domedagen lol
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in