2026-06-20, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovelyfolks
Varför går det då så dåligt för dem i opinionsmätningarna? 😂
Kan det bero på bortfallet och osäkra? (50-70%)
Citera
2026-06-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kan det bero på bortfallet och osäkra? (50-70%)

Tro det du din jävla jöns. Det beror på politiken som är skit och ett totalt misslyckande dessa 4 år. Därför kommer alla dessa partier få lägre siffror än förra valet.
Senast redigerad av Katki 2026-06-20 kl. 10:37.
Citera
2026-06-21, 11:12
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovelyfolks
Varför går det då så dåligt för dem i opinionsmätningarna? 😂

Mittenväljare och allmänborgerliga väljare som tidigare varit osäkra börjar bestämma sig nu, och det är tydligt att väldigt många av dem inte vill ha en regering där SD har hälften av ministerposterna. Det var ett ödesdigert misstag av Kristersson och Åkesson att gå ut öppet med vad de tänkt sig.

Frågar man samtliga väljare vilket parti "de tycker mycket illa om", så är det SD som toppar listan. Överlägset, med nästan 50% av väljarkåren:

https://www.indikator.org/wp-content/uploads/2024/12/Indikator-Opinion-Svenska-folkets-mest-ogillade-partier-241205.pdf

Dvs man kan som tillfrågad tycka att sittande regering gör ett helt OK jobb i dag, men det är ju inte alls den regeringen man kommer att ha efter valet.
Senast redigerad av DaEzz 2026-06-21 kl. 11:25.
Citera
2026-06-22, 19:00
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Min känsla är att KD gett upp Tidösamarbetet och allt mer börjar profilera sig för en annan verklighet efter valet.

Jag röstar V och börjar bli lite orolig. S går inte att lita på och alternativet S,MP,KD och C känns nog mer lockande för Magda än en renodlad vänsterregering. Tyvärr.

Hur kommer SD och M att agera efter en större valförlust för Tidö. Är det slut på samarbetet och hamnar SD ute i kylan igen? Man kan ju hoppas .
Citera
2026-06-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Min känsla är att KD gett upp Tidösamarbetet och allt mer börjar profilera sig för en annan verklighet efter valet.

Jag röstar V och börjar bli lite orolig. S går inte att lita på och alternativet S,MP,KD och C känns nog mer lockande för Magda än en renodlad vänsterregering. Tyvärr.

Hur kommer SD och M att agera efter en större valförlust för Tidö. Är det slut på samarbetet och hamnar SD ute i kylan igen? Man kan ju hoppas .
Tidöpartierna går nu in i valrörelsen (början med Almedalen) var för sig för att maxa röster så man får bättre utdelning vid eventuella förhandlingar.
Citera
2026-06-22, 19:15
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tidöpartierna går nu in i valrörelsen (början med Almedalen) var för sig för att maxa röster så man får bättre utdelning vid eventuella förhandlingar.

Problemet för Tidö är väl att de knappast lockar över några rödgröna väljare. Att fjäska ( som Kristersson) och kramas ( som Mohamsson) med SD är en märklig taktik. Allmänborgerliga väljare vill inte se SD ta över många av de tunga ministerposterna.
Citera
2026-06-22, 21:12
Medlem
Socialdemokraterna skulle kunna göra upp med KD och M om migration och Brott och straff. Skulle vara bra för Sverige i de övriga ämnes-områdena kan de göra upp med vänstern.
Citera
2026-06-23, 06:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kommer vaken rösta på Uffe eller Maggan men förstår faktiskt varför Uffe rasar men förstår faktiskt inte hur Maggan kan gå framåt.

Väljarnas förtroende för statsminister Ulf Kristersson (M) sviktar.
I Verians mätning i juni tappar Moderatledaren – medan Socialdemokraternas Magdalena Andersson drar iväg åt motsatt håll.
Avståndet dem emellan är nu 14 procentenheter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ulf-kristersson-tappar-i-fortroende-andersson-drar-ifran
Citera
2026-06-23, 07:31
Medlem
https://www.svd.se/a/43RovV/matning-fran-svd-demoskop-moderaterna-far-samsta-resultatet-pa-over-sju-ar

SVD/Demoskop. M slår något slags bottenrekord. Jag är mycket politiskt ointresserad och tämligen okunnig, men även jag som nån slags gråsosse är lite förvånad över att regeringen inte går bättre i opinionen. Många av de akuta kriser som regeringen Löfven/Andersson lämnade efter sig är ju lösta. Läget i landet är många gånger bättre än 2022. Gängkrigen och skjutningarna har kraftigt minskat, inflationen har bromsats, bensinpriserna gått ner från ca 25 till 15-17 kr/l. Vill folk verkligen tillbaka till 2022?

Kanske är det motvilja mot Ulf Kristerssons person. Jag har själv svårt för karln. Han och hans fru har visat prov på samma obehagliga vänskapskorruption som Anna Kinberg Batra. Många av framstegen Sverige gjort är Gunnar Strömmers förtjänst och jag undrar om de inte borde byta ut UK.
Citera
2026-06-23, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kommer vaken rösta på Uffe eller Maggan men förstår faktiskt varför Uffe rasar men förstår faktiskt inte hur Maggan kan gå framåt.

I Verians mätning i juni tappar Moderatledaren – medan Socialdemokraternas Magdalena Andersson drar iväg åt motsatt håll.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ulf-kristersson-tappar-i-fortroende-andersson-drar-ifran
Det är respektive sida som troligtvis väljer inom blocket i stort.
Oppositionen totalt 92 (Snittat MP)
Blågula 106.
Citera
2026-06-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
https://www.svd.se/a/43RovV/matning-fran-svd-demoskop-moderaterna-far-samsta-resultatet-pa-over-sju-ar

SVD/Demoskop. M slår något slags bottenrekord. Jag är mycket politiskt ointresserad och tämligen okunnig, men även jag som nån slags gråsosse är lite förvånad över att regeringen inte går bättre i opinionen. Många av de akuta kriser som regeringen Löfven/Andersson lämnade efter sig är ju lösta. Läget i landet är många gånger bättre än 2022. Gängkrigen och skjutningarna har kraftigt minskat, inflationen har bromsats, bensinpriserna gått ner från ca 25 till 15-17 kr/l. Vill folk verkligen tillbaka till 2022?

Kanske är det motvilja mot Ulf Kristerssons person. Jag har själv svårt för karln. Han och hans fru har visat prov på samma obehagliga vänskapskorruption som Anna Kinberg Batra. Många av framstegen Sverige gjort är Gunnar Strömmers förtjänst och jag undrar om de inte borde byta ut UK.

Exakt! Vi är många som tänker som du, och jag har tidigare nämnt att jag visserligen kan tänka mig att en och annan kvinnlig innerstads/villaförorts vänsterliberal flyr M pga SD-samarbete. Men att det skulle rendera i detta absoluta ras känns kraftigt överdrivet.
Citera
2026-06-23, 08:25
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Det är faktiskt lätt att förstå. Andersson får ökat förtroende när hon håller käften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in