2026-06-22, 14:26
Medlem
GiveMeHeads avatar
Finns det folk här som har ac, en sådan med slang till fönstret? Vad är era erfarenheter av dom. Låter dom mycket, fyller dom sin funktion. Har hört att vissa läcker. Tänkte ha den i så fall i sovrummet. Duger en billig från Netonnet?
Citera
2026-06-22, 14:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Detta ämne kommer upp varje år så fort vi får temperaturer över 20-25 grader med varmare nätter som följd.
De små AC aggregaten är tyvärr sällan bra då man också måste ha ett fönster öppet för att släppa ut varmluften. Tyvärr är ofta luften ute varmare än vad du vill ha inne i sovrummet vilket gör att det lilla aggregatet måste gå för fulla muggar hela natten med följd att de då också brummar på rätt högt.

Det finns även modeller utan luftslang men de är oftast sämre ändå.

Tyvärr ingen bar idé vad du ska köpa då jag själv bor i hus och har ett luft/luft aggregat bara för AC i sovrummet. Ställes in på 19 grader på kvällen och sover hur underbart som helst. Brummar lite första 15 minuterna innan systemet hunnit ikapp med att kyla ner rummet och sen går den på låg effekt resten av natten.
Citera
2026-06-22, 14:34
Medlem
Hade innan jag skaffade LVP, dom låter mycket och läckage beror nog på hög fuktighet, en natt så skapades ca 8 liter (d v s en liter i timmen) vatten så nära att hinken svämmade över.
Citera
2026-06-22, 14:43
Avstängd
Connykrims avatar
Funkar bra
Låter högt

Men du behöver fönsterskydd så bara röret är ute annars tar det evigheter att kyla rummet.
Citera
2026-06-22, 14:47
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Detta ämne kommer upp varje år så fort vi får temperaturer över 20-25 grader med varmare nätter som följd.
De små AC aggregaten är tyvärr sällan bra då man också måste ha ett fönster öppet för att släppa ut varmluften. Tyvärr är ofta luften ute varmare än vad du vill ha inne i sovrummet vilket gör att det lilla aggregatet måste gå för fulla muggar hela natten med följd att de då också brummar på rätt högt.

Det finns även modeller utan luftslang men de är oftast sämre ändå.

Tyvärr ingen bar idé vad du ska köpa då jag själv bor i hus och har ett luft/luft aggregat bara för AC i sovrummet. Ställes in på 19 grader på kvällen och sover hur underbart som helst. Brummar lite första 15 minuterna innan systemet hunnit ikapp med att kyla ner rummet och sen går den på låg effekt resten av natten.
Fast man tacklar ganska lätt problemet mef att man drar in massa varmluft genom att smälla upp ett fönsterskydd, gör otrolig skillnad!

Portabla AC’s fungerar helt okej, bor man i lägenhet saknar man ju ofta möjligheten att installera en riktig AC.
Är den portabla ACn lika bra på att kyla ner lägenheten som en ”vanlig” AC? - Nej, absolut inte.
Är en portabel AC bättre än att inte ha något alls? - Absolut! Dom kyler ner iaf det rum den står i, den låter väl kanske lite, men det är ju inte så farligt när det är +25 grader utomhus och man svettas av att bara existera
Citera
2026-06-22, 15:59
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Fast man tacklar ganska lätt problemet mef att man drar in massa varmluft genom att smälla upp ett fönsterskydd, gör otrolig skillnad!

Portabla AC’s fungerar helt okej, bor man i lägenhet saknar man ju ofta möjligheten att installera en riktig AC.
Är den portabla ACn lika bra på att kyla ner lägenheten som en ”vanlig” AC? - Nej, absolut inte.
Är en portabel AC bättre än att inte ha något alls? - Absolut! Dom kyler ner iaf det rum den står i, den låter väl kanske lite, men det är ju inte så farligt när det är +25 grader utomhus och man svettas av att bara existera

Det är framför allt sovrummet. Tycker det är riktigt svårt att somna när det är varmt. Duger de billiga för 3000-3500 eller ska man upp några steg?
Citera
2026-06-22, 16:07
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Funkar bra
Låter högt

Men du behöver fönsterskydd så bara röret är ute annars tar det evigheter att kyla rummet.

Vilken modell har du?
Citera
2026-06-22, 17:13
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Det är framför allt sovrummet. Tycker det är riktigt svårt att somna när det är varmt. Duger de billiga för 3000-3500 eller ska man upp några steg?
Jag föreslår att du tittar på en som är så tyst som möjligt med tanke på att den är tänkt för sovrummet.

Billiga fungerar generellt bra men kan låta en del.
Citera
2026-06-22, 20:04
Medlem
Jodå, den vi har funkar fint. Den låter en del, men det stör inte tycker jag. Däremot är huset så jävla dåligt isolerat att det blir varmt igen på 15-20 minuter efter AC:n stängts av, men det har ju inget med apparaten att göra.
Citera
2026-06-22, 20:18
Medlem
Du behöver en hyffsat kraftig på 12'000 Btu. De är underbara och gör stor nytta, glädje och svalka. Har sovit svalt nu på eftermiddagen med min igång i 2,5 timme. Visst låter de mycket, men man vänjer sig. Ljudet försvinner när man sover. Köp inte för liten, men tänk på att är den för stor så måste du ha ett högre säkrat uttag!
Citera
2026-06-22, 20:26
Medlem
Jag sitter precis i detta nu med min nyligen inköpta Andersson ARC 4.0 tror jag den heter? Den ska väl vara en kopia av och direkt konkurrent till Mideas Porta Split. Fick den "billigt" då Webhallen hade ett "köp 3 produkter, få 30%" så istället för 10k kostade den 7k.

Än så länge otroligt prisvärd och jag sitter inte ens med den där isoleringsgrejen fastsatt i fönstret utan det är öppet helt enkelt. Fungerar utmärkt och det är svalt inne när det är varmt ute.

Viktigt att tänka på är att man inte får fästa ngt i väggen på lägenheter, om du bor i en sådan. Jag har en inglasad balkong (som dessutom fungerar som växthus pga södersol hela dagen) och ändå är det svalt i vardagsrummet.

Mideas har fått höga betyg och ser helt klart bättre ut, men kostar också typ minst 14k. Jag fick min Andersson för halva dens pris och det är klart uppskattat.

Den brummar lite, ibland låter den lite högre än andra gånger men jag har heller inte finjusterat utan enbart tryckt på "On" och satt en temp. Stör mig inte så mkt på ljud dagtid framför datorn då man ändå alltid har ngn musik elelr video igång även under arbete.

Har inte provat i sovrummet då jag inte behöver den där (Och inte har ngt bra fästa att hänga utför fönstret vilket jag ändå lär få skit för av BRF) men den har även tyst läge och liknande för sovande personer.

Har klarat mig rätt bra i sovrummet med en stående fläkt (Xiaomi Smart Tower Fan) som man sätter på lägsta. Tyst och den ger en skön bris. Det plus ett öppet fönster gör att sömn inte är ett problem alls.
Citera
2026-06-22, 20:48
Medlem
Har en portabel AC av märket Canvac. Inköpt på Elon för ett gäng år sedan. Kört varje sommar med önskad effekt. Dock är det som andra skriver så att jag får ha den på länge när jag vill ha kallt. Den brummar en del men är van vid ljudet och är för övrigt inte så ljudkänslig när det gäller sömnen.

Kostade runt 5-6.000 när jag köpte den. Slang ut genom fönstret och jag har fönstret öppet utan sån där skiva. Blir ganska fort varmt när jag stänger av den och det tar som sagt ett bra tag från att man startar den tills att tempen är behaglig.

Skulle inte klara mig utan den då jag har svårt att sova om det är för varmt. Men kan i alla fall rekommendera märket jag har, har aldrig haft problem. Förutom att jag bytt slang en gång men det var mitt fel och inte maskinens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in