2026-06-21, 18:42
  #1
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har meddelanden på min iPhone/Mac som jag vill ladda ner och spara i t.ex. .pdf på datorn.
Finns det något sätt att göra detta på utan att man måste betala multum för en app?
Om det inte finns en gratis/billig lösning; vad fungerar?

Jag har provat CMD + P. Men nästintill inga meddelanden kommer med.
Jag scrollar i ett par sekunder och trycker på CMD + P igen. Då hänger sig iMessage. Då kom jag ett par dagar bak. Tänk då om jag skulle ha scrollat två år bak..
__________________
Senast redigerad av GormDenGamle 2026-06-21 kl. 18:46.
Citera
2026-06-21, 20:25
  #2
Medlem
laughingducks avatar
Finns ju pdf appar att ladda ner till iPhone ..🤔
Citera
2026-06-21, 20:58
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Finns ju pdf appar att ladda ner till iPhone ..🤔

Okej? Kanske du vill utdjupa detta..?
Där är en anledning till att jag startar en tråd och frågar.
__________________
Senast redigerad av GormDenGamle 2026-06-21 kl. 21:44.
Citera
Igår, 00:18
  #4
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Okej? Kanske du vill utdjupa detta..?
Där är en anledning till att jag startar en tråd och frågar.

Jag tar en skärmdump om det är från sociala medier sen gör jag om den till pdf .
Å mailar den till mig själv
Citera
Igår, 00:25
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Klumpig lösning, men i appen Meddelanden (Mac) välj Arkiv > Skriv ut.
Välj vad som ska skrivas ut mm och klicka sedan på PDF längst ner.
Citera
Igår, 11:43
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Jag tar en skärmdump om det är från sociala medier sen gör jag om den till pdf .
Å mailar den till mig själv

Att ta skärmdumpar från SMS två år tillbaka i tid kommer nog att ta flera timmar.


Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Klumpig lösning, men i appen Meddelanden (Mac) välj Arkiv > Skriv ut.
Välj vad som ska skrivas ut mm och klicka sedan på PDF längst ner.

Jag testade det, som jag skrev ovan. Men jag scrollade i max 5 sekunder och kom ett par dagar bak. Och när jag då gjorde som du skrev, hängde sig iMessage-appen. Tänk då om jag skulle scrollat tillbaka drygt två år i tid..
Men annars ska du ha tack för hjälpen.
Citera
Igår, 13:05
  #7
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Det är tacksamt tipsa dig ser jag.
Är du lika cool öga mot öga ?

Jag tycker inte att jag var otrevlig. I så fall ber jag om ursäkt.
Jag bara menade att det kommer att ta flera timmar i mitt fall. Annars var ditt förslag bra.
Citera
Igår, 13:06
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Att ta skärmdumpar från SMS två år tillbaka i tid kommer nog att ta flera timmar.




Jag testade det, som jag skrev ovan. Men jag scrollade i max 5 sekunder och kom ett par dagar bak. Och när jag då gjorde som du skrev, hängde sig iMessage-appen. Tänk då om jag skulle scrollat tillbaka drygt två år i tid..
Men annars ska du ha tack för hjälpen.
Du behöver inte skrolla i konversationen.
Jag valde en några år gammal konversation, med diverse bilder mm, och klickade på cmd+p. Badbollen kom fram och snurrade i någon minut, sedan dök utskriftsdialogen upp. 41 A4-sidor.
Jag har en M1-maskin.
Citera
Igår, 13:07
  #9
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du behöver inte skrolla i konversationen.
Jag valde en några år gammal konversation, med diverse bilder mm, och klickade på cmd+p. Badbollen kom fram och snurrade i någon minut, sedan dök utskriftsdialogen upp. 41 A4-sidor.
Jag har en M1-maskin.

Måste man inte?
Första gången jag testade, kom det bara med ett par SMS. När jag sedan testade med att scrolla, kom alla de SMS med som jag scrollade till.

Jag har M4. Jag ska testa igen.
Tack än en gång.
Citera
Igår, 13:08
  #10
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du behöver inte skrolla i konversationen.
Jag valde en några år gammal konversation, med diverse bilder mm, och klickade på cmd+p. Badbollen kom fram och snurrade i någon minut, sedan dök utskriftsdialogen upp. 41 A4-sidor.
Jag har en M1-maskin.


Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Måste man inte?
Första gången jag testade, kom det bara med ett par SMS. När jag sedan testade med att scrolla, kom alla de SMS med som jag scrollade till.

Jag har M4. Jag ska testa igen.
Tack än en gång.

Nej. Jag får inte med allt. Endast 5 st. .pdf-sidor.
Citera
Igår, 13:50
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Nej. Jag får inte med allt. Endast 5 st. .pdf-sidor.
Konstigt.
Den konversation som jag testade med (41 sidor) började, enligt PDF-filen 2018. Jag vet dock inte hur lång konversationen är, båda inblandade har haft iPhone sedan innan 2018 (iMessage släpptes ca 2012) och vi har konverserat på olika sätt sedan tiden före SMS.

Testade nu att skrolla upp till starten av konversationen, det laddades då ner mer från iCloud, även SMS. Konversationen verkar nu lika gammal som mitt iphoneanvändande. Körde cmd+p igen och nu funkar det. Men det tog längre tid.
Citera
Igår, 15:20
  #12
Moderator
Neksnors avatar
Sammanfattning av vad som verkar funka:

Öppna den berörda konversationen.

Skrolla till början, då läses äldre meddelanden in från iCloud. Börja med vanligt skrollande, dra sedan i listen som visas till höger i fönstret. Fortsätt tills hela konversationen är hämtad.

Tryck cmd+p för att öppna utskriftsdialogen.

Vänta...

Vänta...

Gör eventuella ändringar i dialogrutan, klicka sedan PDF längst ner och spara.

Vänta...

Vänta...

Klart!

Jag testade med en gammal konversation vilket resulterade i en PDF på 60+ sidor och lite mer än 100 megabyte. Testet gjordes på en M1-maskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in