Citat:
Ursprungligen postat av
MargoMCCCX
Har nån här golvfläkt? Fungerar det? Eller blir det lite skitsamma, den blåser bara runt den varma luften? Låter de mycket? Var ska man placera den för bästa effekt? Här är fortfarande 23 grader och jag ska snart gå och lägga mig

Jag har golvfläkt vid soffan som jag brukar halvligga och läsa i. (I soffan alltså, inte i fläkten.) Är det lite för varmt tycker jag att det funkar bra att bli lite svalare med fläkten. Är det mycket för varmt krävs AC, eller förstås öppet fönster om utetemperaturen gått ner och det blåser lite.
En fläkt för hemmabruk låter inte så mycket. Man får komma upp i modell byggfläkt för att det ska bli störande högt.
Men allmänt: Nja. En fläkt kyler definitivt inte det rum den används i. (Snarare tvärtom faktiskt, givet rörelseenergin. Fast det är ett marginellt "tvärtom": den värmer inte så att det känns.)
Den kyler faktiskt ner den kropp den är riktad mot lite grand. Ett par grader, förutsatt att lufttemperaturen inte är för hög. Då den ska vara riktad mot den som vill bli avkyld. Det där med att låta den svepa över rummet är bara att gå miste om kylningen medan den är riktad åt annat håll.
Det har varit lite diskussion kring hur hög temperaturen kan vara innan en fläkt blir verkningslös, men det verkar handla om c:a 33 grader Celsius. Se en grundlig genomgång här:
https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/PIIS2542-5196(24)00030-5/fulltext