2026-06-22, 10:23
Medlem
Den här tråden är högintressant för hyresvärdar i storstäder. Det är särskilt angeläget att få klarhet i vem hyresgästen är som sover på balkongen och blir föremål för vräkning.
Citera
2026-06-24, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Morsning!

Här i Stockholm (Södermalm - naturligtvis) är det näst intill tropisk natt i natt.
Vindstilla, ingen mås-sommar, och inget regn.
I natt sover jag på balkongen - ljuvligt!

Fler som njuter av denna gratis lyx?

God natt!
Är man såpass svagbegåvad att man sover på balkongen istället för att åka bort och tälta, ska man inte öppna truten om att andra "inte låter smarta".

Normalbegåvade, friska vuxna sover inte på balkongen och gissningsvis så läser du inte särskilt mycket böcker heller, så du avstå från att kasta sten i glashus.
Citera
2026-06-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Den här tråden är högintressant för hyresvärdar i storstäder. Det är särskilt angeläget att få klarhet i vem hyresgästen är som sover på balkongen och blir föremål för vräkning.

Ja, i ditt hemland är det säkert så att balkongerna endast är symboliskt byggda, de är inte avsedda att faktiskt användas
Citera
2026-06-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ja, i ditt hemland är det säkert så att balkongerna endast är symboliskt byggda, de är inte avsedda att faktiskt användas

Hade inte balkongen uppfunnits, så hade inte svensken haft något att klaga på och balkongen är trots allt en faktisk del av bostaden men den får användas inom ramen för hyresreglerna och utan att störa grannar.
Citera
2026-06-24, 12:20
Medlem
Kan inte sova på balkongen
För mycket ljud.
Dock så brukar jag öppna fönstret och lägga en blöt handuk över mig när jag är varm.
Citera
2026-06-24, 16:45
Medlem
SphericalHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
När jag bodde i lägenhet hade jag balkongen på andra sidan, så fick eftermiddag och kvälls sol. Svalt och gött på morgonen. Det enda jobbiga var att fåglarna vaknade tidigt.

Har inte sovit ute på landet ännu, lite mer mygg här. Samt varg, björn och vildsvin.
Vill jag gå och sova svalt går jag ut till lägenheten jag har i ladugården!

På andra sidan? Av vad?
Björn, björn och vildsvin ser du väldigt sällan.
Citera
2026-06-24, 22:25
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Har nån här golvfläkt? Fungerar det? Eller blir det lite skitsamma, den blåser bara runt den varma luften? Låter de mycket? Var ska man placera den för bästa effekt? Här är fortfarande 23 grader och jag ska snart gå och lägga mig
Citera
2026-06-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse.Haschbloss

Hade samma tanke idag när jag stod på ballen och glodde.

Visst har man hört om FB-dase men det där tar nog priset! 🤪

Citat:

Är (tillfälligt) sovande på balkongen legitimt skäl för vräkning?
…,,,,.,

Tycker det låter som en god idé, ska nog bara för sakens skull testa 👍
Citera
2026-06-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg

Är (tillfälligt) sovande på balkongen legitimt skäl för vräkning?
…,,,,.,

Tycker det låter som en god idé, ska nog bara för sakens skull testa 👍

Det beror på omständigheterna. Om det är en del av återkommande störningar eller annan misskötsamhet kan det bli relevant för vräkning.
Citera
2026-06-25, 17:19
Medlem
Citat:
Det beror på omständigheterna. Om det är en del av återkommande störningar eller annan misskötsamhet kan det bli relevant för vräkning.
Men jösses. är du igång med dina fria fantasier nu igen.

Ge rikitiga källor som stöder dina påståenden, eller ta tillbaka.

(Jodå, återkommande störningar kan absolut vara skäl för vräkning. Men bara detta att sova på balkongen - knappast.)
Citera
2026-06-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Har nån här golvfläkt? Fungerar det? Eller blir det lite skitsamma, den blåser bara runt den varma luften? Låter de mycket? Var ska man placera den för bästa effekt? Här är fortfarande 23 grader och jag ska snart gå och lägga mig
Jag har golvfläkt vid soffan som jag brukar halvligga och läsa i. (I soffan alltså, inte i fläkten.) Är det lite för varmt tycker jag att det funkar bra att bli lite svalare med fläkten. Är det mycket för varmt krävs AC, eller förstås öppet fönster om utetemperaturen gått ner och det blåser lite.

En fläkt för hemmabruk låter inte så mycket. Man får komma upp i modell byggfläkt för att det ska bli störande högt.

Men allmänt: Nja. En fläkt kyler definitivt inte det rum den används i. (Snarare tvärtom faktiskt, givet rörelseenergin. Fast det är ett marginellt "tvärtom": den värmer inte så att det känns.)

Den kyler faktiskt ner den kropp den är riktad mot lite grand. Ett par grader, förutsatt att lufttemperaturen inte är för hög. Då den ska vara riktad mot den som vill bli avkyld. Det där med att låta den svepa över rummet är bara att gå miste om kylningen medan den är riktad åt annat håll.

Det har varit lite diskussion kring hur hög temperaturen kan vara innan en fläkt blir verkningslös, men det verkar handla om c:a 33 grader Celsius. Se en grundlig genomgång här: https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/PIIS2542-5196(24)00030-5/fulltext
Citera
2026-06-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Men jösses. är du igång med dina fria fantasier nu igen.

Ge rikitiga källor som stöder dina påståenden, eller ta tillbaka.

(Jodå, återkommande störningar kan absolut vara skäl för vräkning. Men bara detta att sova på balkongen - knappast.)

Det där är inte “fria fantasier”, det är en korrekt beskrivning av hur hyresrätten fungerar och du verkar medvetet misstolka vad jag skrev och jag har hela tiden varit tydlig med att det handlar om en helhetsbedömning vid återkommande störningar eller misskötsamhet och inte att en enskild handling som att sova på balkongen automatiskt leder till vräkning och det är en ganska grundläggande princip i 12 kap. jordabalken.
Om ett beteende återkommer och leder till klagomål eller störningar för grannar kan det, efter tillsägelse, absolut bli en del av underlaget för uppsägning. Det är varken kontroversiellt eller oklart så istället för att avfärda det som “fantasier” kanske du kan peka på vad i lag eller praxis som motsäger det jag faktiskt skrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in