Igår, 09:35
  #1
Medlem
Reklam är något som alltid funnits på något sätt. Tidigare i Sverige genom reklam i tidningar, reklamskyltar och på bio. Sen kom TV-reklam i.o.m. TV3 och senare för flera genom TV4.

Sen mycket länge har dock reklam främst nått oss genom internet, och det i sådan grad man kan undra hur det påverkar oss?

Jag ser ibland på Youtube med reklam och tycker mig se att det i många fall blivit mer frekvent. Reklamer kommer också ganska fort, från början och igen efter ett par minuter. På mig har det effekten jag rycks ur videon jag ser på och tvingas klicka bort reklamen. När det går det vill säga, för det visas ofta först en hel reklam och sen direkt en ny man kan avbryta.

Jag tror inte dessa konstanta och ofta irriterande avbrott på Youtube, i spel, i andra videos etc kan vara helt bra att utsättas för år efter år. Inget har dock nämnts om reklamens effekt på psyket, och reglering verkar saknas.

Sen för Youtubes del handlar det också om "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Hade de varit mer återhållsamma hade folk kanske kunnat leva med det. Nu installerar sen länge många Adblock istället...

Och att dessa reklamer är urbota dumma eller vilka som visas? Ja... Man får ofta samma reklamer flera gånger i rad. Om de tror att det får folk att köpa något tror jag de är fel ute. Det ger mer intrycket av tjat...

Sen att jag ibland får reklam för produkter jag redan köpt... I sådana fall skulle man bara kunna klicka bort dem kan man tycka men nej... Dessa reklamer är helt meningslösa eftersom jag redan är kund. Sen att man ska få riktad reklam? Detta tycker jag är obehagligt så ser ofta videos utan att vara inloggad.

Så kan reklam vara skadligt i längden, har det blivit mer på sistone eller är helt enkelt för mycket av det överlag?

Vad tror och tycker ni?
Citera
Igår, 09:46
  #2
Medlem
Onanikrems avatar
Påverkar säkert vissa att köpa skiten, eftersom de håller på efter så många år lönar det sig säkert på något sätt. Finns önskad och oönskad reklam också, jag är en av de få som hart JA tack till reklam på brevlådan eftersom jag till stor del utformar veckans matsedel utifrån det. Skrikreklam på nätet, tuben gärna med dunkadunka. Nej tack!!!! Som tur är finns Ad-blockers.
Citera
Igår, 09:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Påverkar säkert vissa att köpa skiten, eftersom de håller på efter så många år lönar det sig säkert på något sätt. Finns önskad och oönskad reklam också, jag är en av de få som hart JA tack till reklam på brevlådan eftersom jag till stor del utformar veckans matsedel utifrån det. Skrikreklam på nätet, tuben gärna med dunkadunka. Nej tack!!!! Som tur är finns Ad-blockers.

Jo, jag hade tidigare ett argument angående TV-reklam. Hade det inte fungerat så hade företag inte lagt så mycket pengar på det...

Och att du gillar viss sorts reklam? Jag minns att jag för ett antal år sen hade en mer positiv syn på reklam som faktiskt innehöll information. Typ reklamer med erbjudanden och priser i butiker.

Och på TV visas bara en reklam en gång per segment. På Youtube är det mer typ ohämmad spammning...
Citera
Igår, 10:06
  #4
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Reklam är manipulation. Jag menar då tv reklam, inte bladet från Willys om erbjudanden på prinskorv.

Reklam syftar till att manipulera våra känslor. Om vi känner att vi blir lyckligare av att dricka pripps blå, så kommer känslosamma människor köpa produkten.

Jag personligen ser inte samhälls nyttan i att barn manipuleras till att börja tjata om att dricka Pepsi Max bara för att de sett mängder av sådan reklam i fotbolls VM på tv, men samhället verkar mest vara till för att onda giriga miljardärer som äger onda företag ska kunna bli ännu rikare, och köpa upp allt för sina växande vinster.
Citera
Igår, 10:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Reklam är något som alltid funnits på något sätt. Tidigare i Sverige genom reklam i tidningar, reklamskyltar och på bio. Sen kom TV-reklam i.o.m. TV3 och senare för flera genom TV4.

Sen mycket länge har dock reklam främst nått oss genom internet, och det i sådan grad man kan undra hur det påverkar oss?

Jag ser ibland på Youtube med reklam och tycker mig se att det i många fall blivit mer frekvent. Reklamer kommer också ganska fort, från början och igen efter ett par minuter. På mig har det effekten jag rycks ur videon jag ser på och tvingas klicka bort reklamen. När det går det vill säga, för det visas ofta först en hel reklam och sen direkt en ny man kan avbryta.

Jag tror inte dessa konstanta och ofta irriterande avbrott på Youtube, i spel, i andra videos etc kan vara helt bra att utsättas för år efter år. Inget har dock nämnts om reklamens effekt på psyket, och reglering verkar saknas.

Sen för Youtubes del handlar det också om "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Hade de varit mer återhållsamma hade folk kanske kunnat leva med det. Nu installerar sen länge många Adblock istället...

Och att dessa reklamer är urbota dumma eller vilka som visas? Ja... Man får ofta samma reklamer flera gånger i rad. Om de tror att det får folk att köpa något tror jag de är fel ute. Det ger mer intrycket av tjat...

Sen att jag ibland får reklam för produkter jag redan köpt... I sådana fall skulle man bara kunna klicka bort dem kan man tycka men nej... Dessa reklamer är helt meningslösa eftersom jag redan är kund. Sen att man ska få riktad reklam? Detta tycker jag är obehagligt så ser ofta videos utan att vara inloggad.

Så kan reklam vara skadligt i längden, har det blivit mer på sistone eller är helt enkelt för mycket av det överlag?

Vad tror och tycker ni?


Citat:
People are taking the piss out of you everyday. They butt into your life, take a cheap shot at you and then disappear. They leer at you from tall buildings and make you feel small. They make flippant comments from buses that imply you’re not sexy enough and that all the fun is happening somewhere else. They are on TV making your girlfriend feel inadequate. They have access to the most sophisticated technology the world has ever seen and they bully you with it. They are The Advertisers and they are laughing at you.

You, however, are forbidden to touch them. Trademarks, intellectual property rights and copyright law mean advertisers can say what they like wherever they like with total impunity.

Fuck that. Any advert in a public space that gives you no choice whether you see it or not is yours. It’s yours to take, re-arrange and re-use. You can do whatever you like with it. Asking for permission is like asking to keep a rock someone just threw at your head.

You owe the companies nothing. Less than nothing, you especially don’t owe them any courtesy. They owe you. They have re-arranged the world to put themselves in front of you. They never asked for your permission, don’t even start asking for theirs.

– Banksy


Översatt


Citat:
Folk tar skiten ur dig varje dag. De tränger sig in i ditt liv, försöker dig billigt och försvinner sedan. De flinar åt dig från höga byggnader och får dig att känna dig liten. De fäller lättsinniga kommentarer från bussar som antyder att du inte är tillräckligt sexig och att allt det roliga händer någon annanstans. De är på TV och får din flickvän att känna sig otillräcklig. De har tillgång till den mest sofistikerade tekniken världen någonsin skådat och de mobbar dig med den. De är annonsörerna och de skrattar åt dig.

Du däremot är förbjuden att röra dem. Varumärken, immateriella rättigheter och upphovsrättslagar innebär att annonsörer kan säga vad de vill var de vill med total straffrihet.

Fan i det. All reklam i ett offentligt rum som inte ger dig något val om du vill se den eller inte är din. Den är din att ta, arrangera om och återanvända. Du kan göra vad du vill med den. Att be om lov är som att be om att få behålla en sten som någon just kastade i huvudet på dig.

Du är skyldig företagen ingenting. Mindre än ingenting, du är särskilt inte skyldig dem någon artighet. De är skyldiga dig. De har omorganiserat världen för att ställa sig själva framför dig. De har aldrig bett om din tillåtelse, de börjar inte ens be om deras.

– Banksy
Citera
Igår, 10:21
  #6
Medlem
Connykrims avatar
Ja de e förjävligt med reklam!

Köpte swiffer mopp o damvippa pga horan i reklamen blinkade till mig o lekte sexig.
Citera
Igår, 10:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Reklam är manipulation. Jag menar då tv reklam, inte bladet från Willys om erbjudanden på prinskorv.

Reklam syftar till att manipulera våra känslor. Om vi känner att vi blir lyckligare av att dricka pripps blå, så kommer känslosamma människor köpa produkten.

Jag personligen ser inte samhälls nyttan i att barn manipuleras till att börja tjata om att dricka Pepsi Max bara för att de sett mängder av sådan reklam i fotbolls VM på tv, men samhället verkar mest vara till för att onda giriga miljardärer som äger onda företag ska kunna bli ännu rikare, och köpa upp allt för sina växande vinster.

Yngre generationer verkar mer känsliga för reklam. Minns denna energidryck som "alla" barn ville ha för att en influencer låg bakom den.
Citera
Igår, 10:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Översatt

Ett kaxigt och välskrivet uttalande. Men... Ibland får man saker gratis med reklam. Det kan då tyckas lite som ett "nödvändigt ont" ibland. De flesta skulle inte vilja betala för tjänster på nätet...
Citera
Igår, 10:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Ja de e förjävligt med reklam!

Köpte swiffer mopp o damvippa pga horan i reklamen blinkade till mig o lekte sexig.

Ok, den har jag också sett och jag antar den funkar. Det är ännu värre med reklamer som är ren bluff vilka också finns på Youtube ibland, email-tjänster och annat...
Citera
Igår, 10:51
  #10
Medlem
Room531s avatar
Nej. På tv - fick en att sluta kolla på tv.

På youtube? fick en att installera ad blocker. Youtube är oanvändbart utan ublock eller brave web browser.
i spel? använd tiden till ett set av träning. (spelar inte spel där reklamen är forcerad, bara frivillig) Men blir många mikropauser åt träning när man spelar spel då... Så reklam är eller kan vara bra. Om man använder det t. ex. så..
__________________
Senast redigerad av Room531 Igår kl. 10:55.
Citera
Igår, 10:53
  #11
Medlem
Hulebackens avatar
Ja, reklamen idag känns inte som förr. Känns mer som att den har ett narrativ, men det kan antagligen skyllas på att det är samma typ av personer som gör all reklam.

Eller så är det mer konspiratoriskt, att ägandeskapet för kända varumärken börjar få en koncentrerad ägarskara.

Jag börjar t.o.m. misstänka att den används som hjärntvätt. Men det känns även ganska långsökt för en konspiratorisk hjärna som min.
Citera
Igår, 11:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Nej. På tv - fick en att sluta kolla på tv.

På youtube? fick en att installera ad blocker. Youtube är oanvändbart utan ublock eller brave web browser.
i spel? använd tiden till ett set av träning. (spelar inte spel där reklamen är forcerad, bara frivillig) Men blir många mikropauser åt träning när man spelar spel då... Så reklam är eller kan vara bra. Om man använder det t. ex. så..

Men YouTube har nog börjat sega ner lite för folk som använder någon form av Adblock. Typ bilden är först svart och står och tuggar...

Och spel? Jag tränar knappast under reklamer men brukade för längesen blocka all reklam på mobil genom hosts-filen. Men sen länge finns spel man får något genom att se en reklam, typ en ny chans i spelet eller något. Då sabbar man spelmekaniken lite genom att helt blocka all reklam...

Men det finns spel med olika nivåer av reklam som nog kan ställas in av utvecklaren. Typ reklam mellan varje nivå, mitt eller flera gånger under varje nivå, efter spel, innan meny etc. En del håller dock tillbaka på detta vilket jag ser som mer schysst. Hade jag släppt mobilspel skulle jag inte vilja fördärva upplevelsen genom för mycket reklamer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in