2026-06-22, 06:34
  #1
Medlem
Valdagens avatar
Använd kronofogdens statistikrobot för att se hur det ser ut i din kommun, ditt län eller i landet.
https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/nyheter/2026-06-15-statistikrobot-visar-skuldsattning

Omkring 450 000 personer har skulder hos Kronofogen.
2026: Totala skulden hos Kronofogden är 154 miljarder kr.
En ökning med tolv procent jämfört med förra årsskiftet.
https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/pressmeddelande/2026-01-26-skulderna-hos-kronofogden-fortsatter-att-oka

Statistikroboten visar:
Hur många procent av din kommuns invånare som har skulder hos KF.
Hur många som är män respektive kvinnor.
Hur stor den totala skuldsumman är.
Hur många som har löneutmätning.
Hur det ser ut i olika åldersgrupper.

Statistikrobot: https://kronofogden.se/om-kronofogden/analyser-statistik-och-forskning/statistik/statistikrobot


Sök gärna i statistikroboten och diskutera om träffarna.
__________________
Senast redigerad av Valdagen 2026-06-22 kl. 07:01.
Citera
2026-06-22, 08:30
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Alltid skönt att se att man inte är ensam! och långt från att vara värst i klassen
Citera
2026-06-22, 14:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Alltid skönt att se att man inte är ensam! och långt från att vara värst i klassen

Mmmm, men lite trist att man inte får veta vad skulderna beror på eller vilka som är fordringsägare. Egentligen är det ganska sinnessjukt att vi har en myndighet som hjälper till att driva in skulder åt privata näringsidkare och privatpersoner även om det givetvis kan vara bra och vettigt i vissa fall. Men det här med att folk ska hamna i olika register per automatik även om kronofogden skyller på Upplysningscentralen?

Sen att polisen ska stå till kronofogdens förfogande och driva in skulder där Bluff & Båg AB lurat på 86 årige Ingrid den värsta mobilen med det värsta abonnemanget som går att köpa för pengar. Nu ska man väl till Bluff & Bågs försvar kanske nämna att Ingrid fick en surfplatta värd 8999kr helt "gratis" när hon efter att ha lyssnat på försäljarens röst i telefonen svarat ja.
Citera
2026-06-22, 14:48
  #4
Medlem
Kronofogden är en av Sveriges värsta tjuvar. Det är ett faktum.
Citera
2026-06-22, 14:58
  #5
Medlem
EnCartes avatar
Skulle var mer intressant om man hade en karta över det, vem orkar söka igenom alla kommuner i Sverige för att kunna se ett mönster. Som någon sa, beror det även på vad det är för typ av skulder. Vad är konsumtion och vad beror på misslyckade företagare, skattesmitare, missbruk eller även senilitet.
Citera
2026-06-22, 16:51
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Mmmm, men lite trist att man inte får veta vad skulderna beror på eller vilka som är fordringsägare. Egentligen är det ganska sinnessjukt att vi har en myndighet som hjälper till att driva in skulder åt privata näringsidkare och privatpersoner även om det givetvis kan vara bra och vettigt i vissa fall. Men det här med att folk ska hamna i olika register per automatik även om kronofogden skyller på Upplysningscentralen?

Sen att polisen ska stå till kronofogdens förfogande och driva in skulder där Bluff & Båg AB lurat på 86 årige Ingrid den värsta mobilen med det värsta abonnemanget som går att köpa för pengar. Nu ska man väl till Bluff & Bågs försvar kanske nämna att Ingrid fick en surfplatta värd 8999kr helt "gratis" när hon efter att ha lyssnat på försäljarens röst i telefonen svarat ja.

Jo sjukt. Aftonbladet tex brukar ju köra med det. Se här vilka som är mest skuldsatta i just din kommun! Vem liksom leder... Sverige är sjukt på många saker. Dels detta med att uppgifter som detta är fritt. Sedan också detta med att faktiskt hur lätt det är att bli skuldsatt i Sverige och hur svårt det är att bli skuldfri. Man kan ju bara jämföra med USA. Trump har åkt i personlig konkurs 3 ggr med miljardskulder. Bara några år sedan helt fri. Samma sak om man ser till England.
Citera
2026-06-22, 17:55
  #7
Medlem
Hade gärna även sett siffror på antal med skuldsanering.

Alla 0-17 år med skulder, vad kan det röra sig om? Skadestånd? Man får väl inte ingå affärsavtal under arton.
Citera
2026-06-22, 18:28
  #8
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Vafan var det som hände 2020 som gjorde att antalet folk hos kronofogden ökade med typ 50% i alla kommuner?

Det kan ju inte enbart vara pandemin?
Citera
2026-06-22, 18:30
  #9
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Hur länge kommer vårt finansiella system kunna hantera att dessa skulder aldrig betalas tillbaka? ...
Citera
Igår, 03:21
  #10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Mmmm, men lite trist att man inte får veta vad skulderna beror på eller vilka som är fordringsägare. Egentligen är det ganska sinnessjukt att vi har en myndighet som hjälper till att driva in skulder åt privata näringsidkare och privatpersoner även om det givetvis kan vara bra och vettigt i vissa fall. Men det här med att folk ska hamna i olika register per automatik även om kronofogden skyller på Upplysningscentralen?

Sen att polisen ska stå till kronofogdens förfogande och driva in skulder där Bluff & Båg AB lurat på 86 årige Ingrid den värsta mobilen med det värsta abonnemanget som går att köpa för pengar. Nu ska man väl till Bluff & Bågs försvar kanske nämna att Ingrid fick en surfplatta värd 8999kr helt "gratis" när hon efter att ha lyssnat på försäljarens röst i telefonen svarat ja.
Utan en sådan myndighet skulle väldigt få våga låna ut pengar, vilket vore extremt negativt för ekonomin. Vad skulle hända om ingen kunde ta lån för att starta företag, handla på faktura/kredit m.m?

Vad skulle hända om det inte var staten som skötte indrivningen, om privatpersoner skulle göra det själva? Jämför med samma tanke när det gäller brottslighet- vad skulle hända om det var privatpersoner själva som skulle reglera skna mellanhavanden istället för att staten blir en objektiv part som reglerar relationen mellan parterna utifrån vad lagen säger?

Vad gäller att staten hjälper Bluff & Båg AB, så gör de ju inte det, om företaget befinns ha gjort fel enligt de lagar och andra regler som finns. Men du kanske föredrar ett förfarande där statens företrädare väljer hur de ska agera utifrån vad de själva tycker är rätt och fel?

Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Kronofogden är en av Sveriges värsta tjuvar. Det är ett faktum.
Förklara gärna varför.
Citera
Igår, 04:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Utan en sådan myndighet skulle väldigt få våga låna ut pengar, vilket vore extremt negativt för ekonomin. Vad skulle hända om ingen kunde ta lån för att starta företag, handla på faktura/kredit m.m?

Det lånas ut pengar hejvilt runt omkring oss i stora vida världen. Detta utan att det finns statliga myndigheter som självständigt kan fatta beslut om betalningsförelägganden om ett krav inte bestrids. I de flesta andra länder krävs det att sakfrågan först prövas i domstol innan en skuld fastställs vilket gör att den som lånar ut pengar eller låter någon handla på kredit tvingas ta större ansvar för sina affärer.

Det går liksom inte att sälja saker till människor som saknar medel och sen förvänta sig att få hjälp av myndigheter att driva in "skulder" utan vidare för en billig penning.
__________________
Senast redigerad av Mechila Igår kl. 04:47.
Citera
Igår, 04:45
  #12
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Hur länge kommer vårt finansiella system kunna hantera att dessa skulder aldrig betalas tillbaka? ...
Kanske det som slutligen får politiker att sluta importera ökenapor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in