Citat:
Ursprungligen postat av
mrsharpangel2
Nej det finns ingen lösning helt enklet.
På ett sätt är det bra att Iran sätter den blivande fredspris tagaren på plats. Men jag tror deta kommer bli mycket värre deta. Kommer hålla på dom närmaste 10åren säkert.
Usa har bara dåliga kort och spela man kan låta Israel bomba hezbollah och bomba iran men det kommer inte hjälpa. Den enda utvägen är att byta styre i iran det tror jag inte går utan en full invasion. Eller så tar man sundet av iran men det blir en rätt dyr operation i längden och den lär dom nog behöva hålla väldigt länge i så fall.
abraham accords kommer antagligen många fler länder nu gå in i stora vinnarna på deta är igenkligen Israel bara dom som vinner något än så länge.
Hur hemmablind kan man vara? Mycket är fortfarande väldigt oklart i Mellanöstern, men att några fler länder skulle gå in Abraham Accords vågar jag nog nästan lova är helt uteslutet.
Dom är nog döda och begravna efter detta, Accordsen. Det finns ingen som vill hänga upp sin framtida säkerhet på en så självupptagen och odiplomatisk allierad som Israel.
Det kommer skapas andra säkerhetssamarbeten istället. Turkiet, Pakistan, Egypten och Saudi diskuterar ett sånt just nu.
Iran kommer säkert också erbjuda något alternativ, och dom har visat hur dom tar hand om sina allierade nu med Hezbollah i Libanon. Även hur det är att som grannland vara proxystat åt USA. Det finns mao incitament att vara på Irans sida.
Vi får se om Israel kan spela mer strategiskt smart och diplomatiskt efter valet i höst, annars kommer det mest troligt bli tuffa år för israeliska folket nästkommande decenium.