Citat:
Ursprungligen postat av
Neuroadapt
Separatisterna rapporterade att valdeltagandet vid ”folkomröstningarna” var 75 % i Donetskregionen och 81% i Luhanskregionen. Både valdeltagandet och resultaten bör betraktas som absurda och själva folkomröstningen var oförenlig med ukrainsk lag och internationellt erkännande. Ukrainsk lag föreskriver inte lokala folkomröstningar. Tre små poänger:
1. Separatisterna hade endast rudimentära väljarlistor (centralmyndigheterna nekade dem tillgång till väljarregistret); det förekom utbredda fall där andra personer röstade, och det fanns inga observatörer.
2. Det fanns ingen säkerhet för valsedlarna; de hade redan delats ut på gatorna flera dagar tidigare.
3. Separatisterna misslyckades med att skapa ett tillräckligt antal röstlokaler, och på många platser i båda distrikten ägde ”folkomröstningen” inte rum alls.
Nu ska vi för all del komma ihåg att Ukraina just hade haft en statskupp. Som du säkert vet så hävdar många att den skedde med direkt stöd från USA. Men jag antar att du inte anser att detta är "verifierbart".
Oavsett om du tror att stöd från Väst förekom, så tycker jag nog att man under sådana omständigheter bör ha viss sympati med en region som vill söka självständighet. Hellre än att leva under en regim som inte kommit till makten på demokratisk väg.
Din klagan över att dom inte ansökte om valobservatörer från OSCE är lite märklig. För den hade ändå inte accepterats utan Kievs godkännande.
Citat:
Because of that, even if the separatist authorities had sent a perfectly clear invitation directly to the OSCE, it is unlikely that ODIHR would have deployed an official election observation mission.
https://chatgpt.com/share/6a37a997-3ea4-83eb-9408-62a2da9b75bd
Vad tror du sannolikheten är att den nya regeringen i Kiev hade accepterat detta? Jag tycker nog att det är rätt starkt att dom fick till en folkomröstning överhuvudtaget, givet omständigheterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neuroadapt
Ryssland är medlem i FN och hade med lätthet kunnat anhållit om handräckning i östra östra Ukraina 2014.
Detta gjordes ej. Enda anledningen till att internationella observatörer inte tillåts är när något behöver döljas för omvärlden. Eller hur?
Handräckning att ge Donbas självständighet? Nej det hade dom faktiskt inte kunnat. Det ingår inte i FN:s roll:
Citat:
In practice, no, there was no realistic UN procedure by which Russia could simply apply to have Donbas declared independent.
The UN does not generally create new states or grant independence to regions of existing member states.
https://chatgpt.com/s/t_6a38663ca29c8191b9dadac88516e98d
Så det vore lite som att försöka förnya sitt körkort hos Skatteverket. Fel instans liksom.
Däremot hade NATO kunnat be om godkännande från FN gällande Kosovo, innan man började bomba Serbien och Montenegro. Men man struntade i det för att man visste att man skulle fått ett nej:
Citat:
Russia, China, and many other states argued it violated the UN Charter because it lacked Security Council authorization.
The UN itself did not formally endorse the bombing campaign before it began.
This created a major international legal controversy that continues today.
https://chatgpt.com/s/t_6a386fd5d88c8191a513e635dbb426b6
Så uppenbarligen bryr sig ingen på allvar om vad fikus-organisationen FN säger. Allra minst NATO. (Så länge det inte handlar om Ryssland dvs, då blir det plötsligt
väldigt viktigt.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Neuroadapt
Varför du envisas med att svamla om USA är märkligt. Du kanske har svårt att bibehålla två tankar i huvudet samtidigt, vad vet jag. Om det ser ut som ett krig, beter sig som ett krig och luktar som ett krig så är det ett krig. Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina är vad dryga 200 länder kallar det.
Jag tar upp USA för att vi är militärt allierade med USA genom NATO. Och för att vi gick med i NATO med (vad som påstods) akut militärt hot från Ryssland som huvudsakligt argument. Så naturligtvis är då USA och USA:s göromål relevant ämne för diskussionen. Är det verkligen svårt att förstå?
I övrigt slår du in en öppen dörr. Såklart det är det ett krig. Jag påpekade bara att det är töntigt att du hakar upp dig på att Ryssland använder en eufemism för detta. För det gör ju alltid vi också (med vi menar jag NATO) när vi startar krig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neuroadapt
Förstår att det är svårt att hänga med med ett begränsat internet.
Närå jag hänger med: Du ser det som en omöjlighet att det finns svenskar i Sverige som inte är fanatiska NATO-dryhumpers och som inte hatar Ryssland och Putin över allt annat på jorden. Du utgår istället ifrån att alla som säger emot dig på FB bor i en trollfabrik i en underjordisk bunker i Sibirien, eller nåt sånt trams. Det visar att du självmant valt att leva i en hermetiskt tillsluten filterbubbla. Vilket är lite av en bedrift faktiskt, i ett fritt samhälle. Tror du skulle trivas utmärkt i en riktig fasciststat. Då skulle alla dina landsmän tycka precis som du, för dom som inte gjorde det skulle redan fått nackskott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neuroadapt
Graden av Rysslands stöd till separister är klar och tydlig. Kika gärna in i Maidan-tråden om du vågar.
Propaganda är debunkbar, du kan ju fråga Girkin hur det gick, ha ha ha!
Att det förekommit ryskt stöd ser jag själv som högst sannolikt. Men själva "graden" vet jag inte om den är så klar och tydlig. Den är nog snarare omtvistad. Lite som graden av västerländska "special forces" engagemang i Ukraina. Många menar att sådant förekommer, men vi vet inte riktigt i hur hög utsträckning.
Nej jag kan inte fråga Girkin. Men jag kan fråga dig. Vad har Girikin sagt som du tycker är relevant för ämnet?