2026-06-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Oavsett. Det ryska stöldgodset, Krim, skall naturligvis lämnas tillbaka till den lagliga ägaren Ukraina, med heller utan våld. Putin har fortfarande ett val här.
Håller med till 100%, men det var inte frågan

Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Inte för Ryssland, men för Putin.
Möjligt, men tror fortfarande inte det. Hoppas jag har fel och att det händer.
Citera
2026-06-21, 23:06
Medlem
Freud Greyskull på X har snappat upp att det rör sig om drönarströmmar över Bögimperiet med c:a 300 drönare. Det är inte jättestort men ändå fantastiskt att det pågår dygn efter dygn utan stygn.

Freud Gryskull rapporterar också om att Ukrainska styrkor avancerat till norr om Hrysyne i Pokrovsk direction.

Låter bra! På sikt skall ÄCKELBÖGARNA elimineras!!
Citera
2026-06-21, 23:14
Medlem
On Topic
Nyss
Nya ryska krigsbrott:
Ryssarna attackerade Odessa-regionen med Iskander-missil: en person dödad, andra skadade
Kateryna Tysjtjenko — 21 juni, 23:53
"Ryska trupper avfyrade en missilattack mot ett jordbruksföretag i Odessa-regionen, vilket dödade en person och skadade tre andra."

Källa : Chefen för Odessa OVA , Oleg Kiper

"Detaljer : Kiper rapporterade att fienden på kvällen den 21 juni attackerade ett jordbruksföretag i Odessa-regionen med en ballistisk Iskander-missil."
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/21/8040460/
Ingen kommentar. Beklagar sorgen.
Citera
2026-06-21, 23:23
Medlem
Jag har läst att det inte går att tanka privatbilar på Krim nu. All resterande bensin och diesel är reservarat för offentliga transporter och militära.
Så det är ett hårt slag för befolkningen - Bor över två miljoner människor där.
Och så är det elbrist med rullande schema när man har el eller inte. Precis som i Kiev. Och antagligen övriga Ukraina.
Krim verkar avskuret - Ingen bro - ingen färja - ingen järnväg - inget flyg - Men Krim är en stor och bördig halvö som har bra klimat - om det regnar lite, så kan de skörda. (och om de kan få lite diesel till traktorerna)?
Men det är ju ett jättestort nederlag för Putin, om han förlorar Krim. Då vete sjutton hur det ska gå med propagandan. Var jag ryss och tvingades höra propagandan, skulle jag kräkas åt den, ifall Krim faller. Då skulle ingen propaganda bita på mig.
Men ryska befolkningen protesterar inte. De är nertryckta i stövelskaften sedan århundraden. Och de har i nuläget inget alternativ till Putin. Så skulle de protestera så skulle det bli totalt kaos. Och då har de heller inget land.
Prigozjin visste hur dåligt kriget fördes. Och gjord myteri - men när han kom till Putin la han ner vapnen. Men han fattade tydligen inte att han var "dead man walking"? Sedan dess har Putin manövrerat ut alla höga militärer - och är i praktiken den som för befälet, och han fattar inte själv hur dålig han är som krigförare/strateg.

Min förutsägelse är att Putin isolerar sig mer och omger sig bara av rädda män. Det blir som i Nordkorea.
Vi blir också utsatta för lögnfabriken. (propagandan). Det är varken brist på mat eller några höga priser i Ryssland. För ett par år sen var det äggbrist. Och ett slag var det skyhöga priser på gurka. Men sådant har gått över. Nu är det vissa varor som kostar lika mycket som här, men fortfarande är basvarorna mycket billigare än här. Och utbudet är mycket stort i de stora köpcentren.
Det enda som egentligen har påverkat livet i Ryssland är internet ligger nere när som helst. Folk blir sura för det, men vad ska de göra? Och nu får de inte tanka mer än 20 - 30 liter, åt gången. Vilket skapar köer för det är ju de som ska köra långt och behöver tanka flera gånger. För att inte tala om alla som hamstrar.
Och så denna attack på Moskva - innebär ju skillnad för prestigen. Bilder av Moskva i lågor och det där cisterntaket som flyger i luften. Sådant märker ju folk.
Men kommer de göra något? Och vad ska de göra?
Och gör de ingenting - blir Putins position starkare, för han är den ende som gör något överhuvudtaget. Finns ingen som vågar gå emot honom. Jo en och annan veteran säger vad de tycker, struntar i om de skulle bli arresterade. Men de har ju ingen media-spridning.
Vad händer ifall Krim faller? Kan ryska befolkningen ta alla dessa bakslag? En folklig protest skulle sluta i kaos. Och folk vet hur det var på nittiotalet. (miljoner människor dog när sovjet kollapsade)!
Och denna fronten i Ukraina. Det är ju bara sönderbombat. Skulle Ryssland retirera, vad händer då?
Kommer det gå så långt att Putin blir inträngd i ett hörn? Blir han tvingad ta till de "yttersta medlen" - och kommer folk lyda sådana order?
Citera
2026-06-21, 23:43
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Objektivt sett, ja. Men inte med ryska ögon. Krim har ända sedan 1700-talet varit juvelen i den ryska kronan. Putin kommer att vara beredd att offra det mesta för att behålla Krim. Så länge som Ukraina var en rysk lydstat var situationen acceptabel ur Moskvas synvinkel, men när Ukraina började distansera sig från Ryssland blev det hela ett problem som Putin ansåg sig behöva lösa med våld.

Och folket - den ryskspråkiga majoriteten - kommer säkert att tåla väldigt mycket. Ryssar är väldigt nationalistiska och stolta och därtill härdade och vana vid att livet är ett enda stort lidande, så tro inte att vatten- och bränslebrist kommer att få folk på Krim att gå man ur huse och kräva att Ukraina ska återfå kontrollen. Ska Ukraina återfå Krim krävs sannolikt att man återtar halvön med militära medel.
Eller så kan Krim bli ett viktigt kort vid eventuella förhandlingar. Har sagt länge att Krim nu de facto har varit rysk i 14 år så vetta faan varför det är så viktigt för Ukraina att återta halvön. Ja, från ett militärstrategiskt synssätt så är det ju inte trevligt att det finns ett ständigt hot söderifrån och lite för att det gör ont för Putin, men nu når den visat sig så sårbar och att Ukraina kan bomba skiten ur den når dom vill så kan man väl låta den bli om man får nåt signifikant tillbaks för det. Inte att ryssen kommer gå med på nåt sånt, men det kan ju vara ett alternativ.
Citera
2026-06-21, 23:57
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi har ett par intressanta rapporter om trupprörelser från "Freud Greyskull".

1) Ukraina har flyttat fram positionerna nordväst om Mala Shcherbaky i Zaphoritzia region.

Min tolkning är att detta är ett långsamt pågående avancemang där bögryssarna är svaga. Förmodligen har Pride-dårarna lämnat Mala Shcherbaky.

2) Ukrainsk trupp skall ha röjt undan flaggsoldater i byn Tolstoy (Tolstoi).

Min tolkning: Jag hittar bara byn Tolstoi i Donetsk region och Bögimperiet har ju tidigare utropat seger där.
Förmodligen endast en NEGER----som satte flaggan för en SEGER.

Det som gör mig lite bekymrad är att Tolstoi sägs ligga i ÖSTRA DONETSK och det borde ännu vara i Pridestormaktens händer men jag kan ha fel.

Dock intressant att följa "Freud Greyskull".

Ukraina strider för oss----och gör det bra!
Tolstoi är 3 km norr om Piddubne, där --> 48.037, 36.680
Ivanivkafronten kan man säga.
Citera
2026-06-22, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Ursäkta off topic men jag har dålig koll på vem som modererar vad.

Är det tillåtet att ljuga i en tråd som behandlar nyheter?
Citera
2026-06-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

OK jag ser det nu. Det är ofta lite svårt att lokalisera efter dom primitiva kartorna.
Citera
2026-06-22, 00:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Ockuperingen av Krim verkar faktiskt till slut ha nått en punkt där det inte längre är hållbart att fortsätta den. Det som är lite otäckt är att livsmedels-vatten-el och bränslebrist i första hand inte kommer drabba armén utan civilbefolkning.
Många i tråden har påpekat det logiska i att inte helt slå ut kertsbron så att det finns en reträttväg. Vi får se, men fortsätter Ukraina hålla trycket uppe mot försörjningslinjerna så är evakuering av de som vill i äg det enda rimliga.
Dock kommer ju inte ryssen tveka att hålla xivila som gisslan kvar på halvön

Putin sitter i en rävsax.

Håller han befolkningen som gisslan, så kommer det att "läcka" ut. Tippar han kommer att ge sparken till ngn general (så att allt är dennes fel).
Citera
2026-06-22, 00:42
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Eller så kan Krim bli ett viktigt kort vid eventuella förhandlingar. Har sagt länge att Krim nu de facto har varit rysk i 14 år så vetta faan varför det är så viktigt för Ukraina att återta halvön. Ja, från ett militärstrategiskt synssätt så är det ju inte trevligt att det finns ett ständigt hot söderifrån och lite för att det gör ont för Putin, men nu når den visat sig så sårbar och att Ukraina kan bomba skiten ur den når dom vill så kan man väl låta den bli om man får nåt signifikant tillbaks för det. Inte att ryssen kommer gå med på nåt sånt, men det kan ju vara ett alternativ.

Symbolik och prestige. Allt började med att ryssen illegalt annekterade Krym 2014. Vad som hänt därefter är bara en konsekvens efter det. Att Ukraina återtar Krym är att spotta i nyllet på puttefnask efter allting. Som att säga till den kortväxta fittan i kreml att "du försökte, du förlorade. Haag med garanterad livstidsdom sittandes i en cell i Kyiv eller en kula i bakhuvudet, skitstövel".
Citera
2026-06-22, 01:39
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Ursäkta off topic men jag har dålig koll på vem som modererar vad.
Du går ut i delforumvyn så ser du en rad högt upp med tolv kontonamn. Skicka PM till en valfri av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK jag ser det nu. Det är ofta lite svårt att lokalisera efter dom primitiva kartorna.
Det är min uppgift här på jorden att försöka reda ut allt sånt.

Senaste från RFU News, Reporting from Ukraine, är beskrivning av ett mekaniserat anfall från Lysychanskhållet och Siversk mot Kryva Luka, Donetsflodens högra sida. Det största mekaniserade anfallet på månader.
Det som förmedlas på Reporting from Ukraine har hänt minst tre dygn tidigare enligt min erfarenhet, runt 3-25 dygn tidigare.
Citera
2026-06-22, 05:20
Medlem
Explosioner på det ockuperade Krim: allmänheten rapporterade om attacker mot den ryska FSB-byggnaden och Tavria TPP
Olga Hlushchenko — 22 juni, 01:44
"Explosioner hördes på det ockuperade Krim på söndagskvällen och måndagskvällen, sociala medier rapporterade om ankomsten av en drönarattack mot den ryska FSB:s gränstjänsts byggnad i Armyansk och en drönarattack mot Tavria TPP."

Källa : " Krimvinden ", " Atesh ", andra Telegram-kanaler

"Detaljer : På söndagskvällen rapporterades det om explosioner i olika områden på Krim."
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/22/8040464/
Avmilitäriseringen av ryska ockupationstrupper fortsätter i ökande tempo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in