Citat:
Ursprungligen postat av
Kent-Ronny
För Ryssland ja, Ukraina sitter på korten nu. När Ryssen förlorar Krim är det kört för Vladolf.
Vete fasen om jag ska vara ärlig. Visst, det är ett stort nederlag för Putins image och visst kan det få konsekvenser, men helt ärligt tvivlar jag en del på den stora taktiska betydelsen av Krim i nuläget.
Gör Ryssland så mycket mer med Krim än att ockupera det egentligen? Visst, lite trupper och så kan de säkert skicka därifrån, men det lär också gå åt enorma resurser för att hålla det, resurser som de skulle kunna skicka till Donbas och Donetsk.
Och lite samma omvänt, skulle det verkligen ge några oerhörda fördelar till Ukraina? Visst, för att ta tillbaka kuststäderna i Zaporizhia har de säkert en liten fördel, men utöver det kan jag inte se så jättemycket fördelar. Det blir ju på samma sätt som ovan även en grej som Ukraina måste slösa resurser på att hålla. Och innan de tagit Kherson så blir det nog rätt jobbigt. Givet att man redan tagit Kherson så är nog största fördelen att det blir väsentligt lättare att skydda Kherson och västligare kuststäder om man har Krim, men om Ukraina redan har Krim så kommer detta knappt ens behövas.