2026-06-21, 18:54
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Om de bara brydde sig om pengar hade de inte kastat bort allt på att mörda sina grannar i Ukraina.

Putingänget har uppenbart en ideologiskt snedvriden syn på vad Ryssland är och vad det absolut inte får vara.

Att få se den bilden slås i bitar från en vadderad cell i Haag vore ett mycket värre straff för dem än döden.

Sen är det ett ganska vidrigt straff att ha sjutton miljarder undangömda men sitta inlåst 24 timmar per dygn och aldrig ha någon nytta av dom också.

Att Putin, Medvedev & Co skiter högaktningsfullt i Ryssland i form av Ryska folket vet alla utom möjligen just Ryska folket.
Citera
2026-06-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
För Ryssland ja, Ukraina sitter på korten nu. När Ryssen förlorar Krim är det kört för Vladolf.
Vete fasen om jag ska vara ärlig. Visst, det är ett stort nederlag för Putins image och visst kan det få konsekvenser, men helt ärligt tvivlar jag en del på den stora taktiska betydelsen av Krim i nuläget.

Gör Ryssland så mycket mer med Krim än att ockupera det egentligen? Visst, lite trupper och så kan de säkert skicka därifrån, men det lär också gå åt enorma resurser för att hålla det, resurser som de skulle kunna skicka till Donbas och Donetsk.

Och lite samma omvänt, skulle det verkligen ge några oerhörda fördelar till Ukraina? Visst, för att ta tillbaka kuststäderna i Zaporizhia har de säkert en liten fördel, men utöver det kan jag inte se så jättemycket fördelar. Det blir ju på samma sätt som ovan även en grej som Ukraina måste slösa resurser på att hålla. Och innan de tagit Kherson så blir det nog rätt jobbigt. Givet att man redan tagit Kherson så är nog största fördelen att det blir väsentligt lättare att skydda Kherson och västligare kuststäder om man har Krim, men om Ukraina redan har Krim så kommer detta knappt ens behövas.
Citera
2026-06-21, 19:40
Medlem
Krim inför scheman för elavbrott
Kateryna Tysjtjenko — 21 juni, 17:53
"På det ryskockuperade Krim införs elförbrukningsplaner på grund av problem med elförsörjningen."

Källa : Telegramkanalen för det ockuperade Krim-energibolaget " Krymenergoinform "

Bokstavligen : "På grund av olyckor i elnätsanläggningarna på Krim införs scheman för att begränsa elförbrukningen i regionerna på halvön."
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/21/8040433/?utm_source=gravitec&utm_medium=push&utm_campaign= gravitec
Kateryna har koll och har valt en kul bild.
Citera
2026-06-21, 19:42
Medlem
3-4h bensinköer. Hur länge kan tysta ryssar tolerera det? En månad? Om det fortsätter i vinter???
Citera
2026-06-21, 19:52
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vete fasen om jag ska vara ärlig. Visst, det är ett stort nederlag för Putins image och visst kan det få konsekvenser, men helt ärligt tvivlar jag en del på den stora taktiska betydelsen av Krim i nuläget.

Gör Ryssland så mycket mer med Krim än att ockupera det egentligen? Visst, lite trupper och så kan de säkert skicka därifrån, men det lär också gå åt enorma resurser för att hålla det, resurser som de skulle kunna skicka till Donbas och Donetsk.

Och lite samma omvänt, skulle det verkligen ge några oerhörda fördelar till Ukraina? Visst, för att ta tillbaka kuststäderna i Zaporizhia har de säkert en liten fördel, men utöver det kan jag inte se så jättemycket fördelar. Det blir ju på samma sätt som ovan även en grej som Ukraina måste slösa resurser på att hålla. Och innan de tagit Kherson så blir det nog rätt jobbigt. Givet att man redan tagit Kherson så är nog största fördelen att det blir väsentligt lättare att skydda Kherson och västligare kuststäder om man har Krim, men om Ukraina redan har Krim så kommer detta knappt ens behövas.

Jag tror att det är själva nederlaget av att förlora Krim och pinsamheten i det som gör att ryssarna ledsnar på Vladolf och avsätter/mördar honom, inte den taktiska framgången av Ukraina som orsakar det. Prestigeförlusten blir övermäktig och den som lever får se om så blir utfallet. Obs, ren spekulation!!!
Citera
2026-06-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Jag tror att det är själva nederlaget av att förlora Krim och pinsamheten i det som gör att ryssarna ledsnar på Vladolf och avsätter/mördar honom, inte den taktiska framgången av Ukraina som orsakar det. Prestigeförlusten blir övermäktig och den som lever får se om så blir utfallet. Obs, ren spekulation!!!
Jo, det är ju fullt möjligt att det blir så. Men som du säger är det rätt spekulativt. Jag tror inte att det är tillräckligt.
Citera
2026-06-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Alla fattar att Ryssland skulle bli totalt isolerade om de börjar använda kärnvapen. Ingen inte ens Kina skulle vilja ha nåt att göra med dassriket. Total isolering skulle göra att landet helt stryps.

Inte bara isolerat utan även helt obeboeligt. (vilket det väl i princip är redan i dagsläget)
Citera
2026-06-21, 20:05
Medlem
Citat:

Tror att du underskattar det underliggande politiska värdet i det hela.
Citera
2026-06-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Tror att du underskattar det underliggande politiska värdet i det hela.
Det politiska värdet kommer självfallet vara jättestort. Dock tror jag inte det är tillräckligt för att säga att det skulle vara kört för Ryssland om det händer.
Citera
2026-06-21, 20:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Krim var Putins största seger, han har stiftat lagar om att det är nu en evig del av Ryssland. Hela syftet med kriget faller om han förlorar Krim. Gamla rostiga fabriker i Donbas som nu är bombade är värdelöst jämfört med Krim.

Citat:

Citera
2026-06-21, 20:28
Medlem
Citat:
Det politiska värdet kommer självfallet vara jättestort. Dock tror jag inte det är tillräckligt för att säga att det skulle vara kört för Ryssland om det händer.

Inte för Ryssland, men för Putin.
Citera
2026-06-21, 20:39
Medlem
Citat:
Oavsett. Det ryska stöldgodset, Krim, skall naturligvis lämnas tillbaka till den lagliga ägaren Ukraina, med heller utan våld. Putin har fortfarande ett val här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in