2026-06-21, 23:01
  #28009
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Iran kommer aldrig ta några tullar eller kontrollera sundet det kommer inte hända men usa kommer antagligen få lov och ta det med våld och sedan blir dom kvar där länge. Iran kommer inte glömma deta men samtidigt kan usa se till att iran fryses ut helt i regionen. Dom kan göra varenda muslimskt land vänn med Israel vilket kommer göra iran väldigt ensamma och dom kommer få stora problem.
Kommer aldrig hända.
Iran är paria.
Men det är även Israel.
Dock fattar inte Trump detta.
Citera
2026-06-21, 23:02
  #28010
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Usa har gjort mycket bra grejor med men just mellanöstern har dom inte förståelse för.
Dom förstår tex inte att iran kommer nu jävlas så mycket det går i 100år framåt dom kommer aldrig glömma deta. Och usa kan bomba hur mycket dom vill iran kommer alla fall inte ge sig.
Trump löser säkert detta.

Tror du inte det?


(nej givetvis tror jag inte Trump kommer fixa detta)
Citera
2026-06-21, 23:08
  #28011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Trump löser säkert detta.

Tror du inte det?


(nej givetvis tror jag inte Trump kommer fixa detta)
Nej det finns ingen lösning helt enklet.
På ett sätt är det bra att Iran sätter den blivande fredspris tagaren på plats. Men jag tror deta kommer bli mycket värre deta. Kommer hålla på dom närmaste 10åren säkert.
Usa har bara dåliga kort och spela man kan låta Israel bomba hezbollah och bomba iran men det kommer inte hjälpa. Den enda utvägen är att byta styre i iran det tror jag inte går utan en full invasion. Eller så tar man sundet av iran men det blir en rätt dyr operation i längden och den lär dom nog behöva hålla väldigt länge i så fall.

abraham accords kommer antagligen många fler länder nu gå in i stora vinnarna på deta är igenkligen Israel bara dom som vinner något än så länge.
Citera
2026-06-21, 23:09
  #28012
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
...
Iran är paria.
Men det är även Israel.
Dock fattar inte Trump detta.

Men om det som nu är på gång fortsätter så Iran inte paria mer om 2-3 år, medan Israel är mer paria än nånsin.

Fast Israel kommer att få en ny regering om några månader, som har möjlighet att ställa om. Lämna tillbaka alla stulna områden och gå för en tvåstatslösning. Det tar bara 2-3 år så har de, i så fall, världens stöd igen. Netanyahu kommer att sitta i finkan och ledarna för den bindgalna israeliska högern får sitta och äta lugnande på nåt lämpligt asylum.

Att Iran ska sluta vara paria är ju nu målet för både Iran och USA, och det finns inget Israel kan göra för att stoppa den utvecklingen. Vilken superbra idé det var att lura USA att hänga med och bomba Iran...
Citera
2026-06-21, 23:12
  #28013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Men om det som nu är på gång fortsätter så Iran inte paria mer om 2-3 år, medan Israel är mer paria än nånsin.

Fast Israel kommer att få en ny regering om några månader, som har möjlighet att ställa om. Lämna tillbaka alla stulna områden och gå för en tvåstatslösning. Det tar bara 2-3 år så har de, i så fall, världens stöd igen. Netanyahu kommer att sitta i finkan och ledarna för den bindgalna israeliska högern får sitta och äta lugnande på nåt lämpligt asylum.

Att Iran ska sluta vara paria är ju nu målet för både Iran och USA, och det finns inget Israel kan göra för att stoppa den utvecklingen. Vilken superbra idé det var att lura USA att hänga med och bomba Iran...
Det finns inget stöd för en 2 statslösning på varken Israels sida eller Palestinska sidan idag. Israel har erbjudit det förut med palestinier har tackat nej. En 2 statslösning kommer det aldrig bli den vägen är död. 1 stat under Israel är den enda vägen framåt som det ser ut idag.
Citera
2026-06-21, 23:22
  #28014
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nej det finns ingen lösning helt enklet.
På ett sätt är det bra att Iran sätter den blivande fredspris tagaren på plats. Men jag tror deta kommer bli mycket värre deta. Kommer hålla på dom närmaste 10åren säkert.
Usa har bara dåliga kort och spela man kan låta Israel bomba hezbollah och bomba iran men det kommer inte hjälpa. Den enda utvägen är att byta styre i iran det tror jag inte går utan en full invasion. Eller så tar man sundet av iran men det blir en rätt dyr operation i längden och den lär dom nog behöva hålla väldigt länge i så fall.

abraham accords kommer antagligen många fler länder nu gå in i stora vinnarna på deta är igenkligen Israel bara dom som vinner något än så länge.

Hur hemmablind kan man vara? Mycket är fortfarande väldigt oklart i Mellanöstern, men att några fler länder skulle gå in Abraham Accords vågar jag nog nästan lova är helt uteslutet.

Dom är nog döda och begravna efter detta, Accordsen. Det finns ingen som vill hänga upp sin framtida säkerhet på en så självupptagen och odiplomatisk allierad som Israel.

Det kommer skapas andra säkerhetssamarbeten istället. Turkiet, Pakistan, Egypten och Saudi diskuterar ett sånt just nu.

Iran kommer säkert också erbjuda något alternativ, och dom har visat hur dom tar hand om sina allierade nu med Hezbollah i Libanon. Även hur det är att som grannland vara proxystat åt USA. Det finns mao incitament att vara på Irans sida.

Vi får se om Israel kan spela mer strategiskt smart och diplomatiskt efter valet i höst, annars kommer det mest troligt bli tuffa år för israeliska folket nästkommande decenium.
Citera
2026-06-21, 23:27
  #28015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Hur hemmablind kan man vara? Mycket är fortfarande väldigt oklart i Mellanöstern, men att några fler länder skulle gå in Abraham Accords vågar jag nog nästan lova är helt uteslutet.

Dom är nog döda och begravna efter detta, Accordsen. Det finns ingen som vill hänga upp sin framtida säkerhet på en så självupptagen och odiplomatisk allierad som Israel.

Det kommer skapas andra säkerhetssamarbeten istället. Turkiet, Pakistan, Egypten och Saudi diskuterar ett sånt just nu.

Iran kommer säkert också erbjuda något alternativ, och dom har visat hur dom tar hand om sina allierade nu med Hezbollah i Libanon. Även hur det är att som grannland vara proxystat åt USA. Det finns mao incitament att vara på Irans sida.

Vi får se om Israel kan spela mer strategiskt smart och diplomatiskt efter valet i höst, annars kommer det mest troligt bli tuffa år för israeliska folket nästkommande decenium.
Saudi kommer garanterat gå med det lär hända väldigt snart lika Qatar.
På sikt kommer syrien som redan diskuterar det gå med och Libanon kan med gå med och slänga ut hezbollah.
Israel har spelat sina kort mer än rätt alla hatar iran nu efter deras attacker.
Citera
2026-06-21, 23:35
  #28016
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Iran kommer aldrig ta några tullar eller kontrollera sundet det kommer inte hända men usa kommer antagligen få lov och ta det med våld och sedan blir dom kvar där länge. Iran kommer inte glömma deta men samtidigt kan usa se till att iran fryses ut helt i regionen. Dom kan göra varenda muslimskt land vänn med Israel vilket kommer göra iran väldigt ensamma och dom kommer få stora problem.

Hur ska Amerikas Förenta stater gå tillväga för att göra varenda muslimskt land vän med Israel? Dom har ju redan försökt att truga länderna att upprätta förbindelser med Israel genom Abraham-avtalen. Det var inte någon jättestor framgång. Ett antal muslimska länder accepterade att upprätta förbindelser med Israel, men Israel svarade inte med att göra några eftergifter från sin sida. Israel har istället fortsatt med att stjäla ännu mer land som inte är deras. Inget fjäsk från Förenta staternas sida kan övertyga muslimerna är bli vän med ett sådant illvilligt land.

Såvida Israel ska kunna bli vän med fler muslimska länder, så behöver Israel göra betydande eftergifter.

Är det en möjligt att åstadkomma fredliga förbindelser, efter dom senaste årens tråkiga händelser? Har Israel redan sumpat den chans som fanns? I så fall har Israel ingen framtid.
Citera
2026-06-21, 23:48
  #28017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur ska Amerikas Förenta stater gå tillväga för att göra varenda muslimskt land vän med Israel? Dom har ju redan försökt att truga länderna att upprätta förbindelser med Israel genom Abraham-avtalen. Det var inte någon jättestor framgång. Ett antal muslimska länder accepterade att upprätta förbindelser med Israel, men Israel svarade inte med att göra några eftergifter från sin sida. Israel har istället fortsatt med att stjäla ännu mer land som inte är deras. Inget fjäsk från Förenta staternas sida kan övertyga muslimerna är bli vän med ett sådant illvilligt land.

Såvida Israel ska kunna bli vän med fler muslimska länder, så behöver Israel göra betydande eftergifter.

Är det en möjligt att åstadkomma fredliga förbindelser, efter dom senaste årens tråkiga händelser? Har Israel redan sumpat den chans som fanns? I så fall har Israel ingen framtid.
Du har fel det förs redan diskutioner dessa länder ser idag att det är iran som är fienden och inte Israel. Länder är betydligt mer vänliga mot Israel idag efter att dom slagit ut stora delar av irans ledare för man ska komma ihåg att det finns lite olika muslimer och sunni och shia hatar varandra mer än Israel
Citera
2026-06-21, 23:49
  #28018
Medlem
Graavargs avatar
Boris Pistorius, Tysklands försvarsminister, gick nu på kvällen ut med att det är Trumps fel att Hormuz är stängt igen. Han tillägger att Tyskland och EU är intresserade av att få upp Hormuz igen, för att säkra energitransporterna och den ekonomiska återhämtningen.

- - -

Det går rykten i Pakistan att USA skulle ha frågat om Iran kan tänka sig att "backa litet" när det gäller Libanon, men att Iran har sagt blankt nej. Och att frågan är "existentiell" för Iran. Det blir alltså inget öppet Hormuz, ingen fred, ingen kärnvapenstopp och ingen hantering av det anrikade uranet så länge Israel ockuperar Libanon. Det lär dessutom gälla alla libanesiska områden, också de som Israel ockuperat sedan länge.

- - -

Syriens nya president har klargjort både att Syrien nog är berett att hjälpa till i Libanon, men att det var ett missförstånd att det skulle ha nåt med nån militär insats att göra. Tvärtom är man beredda att agera medlare "ekonomiskt och politiskt" mellan Hizbollah och den libaneiska regeringen gällande en ev. avväpning, sen när de israeliska styrkorna lämnat landet.

President Ahmed al-Sharaa vill också få bort Israel från de syriska områden som Israel ockuperar.

- - -

Turkiets utrikesminister har gått ut med att det är positivt att både USA och Iran nu jobbar öppet och direkt med varandra, eftersom det finns åtskilligt med "knepiga frågor" att lösa. Han manade till lugn och besinning och påpekade att det kommer att ta tid. Han varnade också för att israelerna lurar bakom hörnet, beredda att försöka sabotera förhandlingarna så fort de får en chans.

"Secondly, of course, there is always an Israel waiting in the corner, ready to sabotage the process as soon as it finds the opportunity."

- - -

Iranska stats-TV:n har intervjuat en av de iranska deltagarna i dagens förhandlingar som berättade att det har varit komplicerade frågor men att "atmosfären i rummet" har varit konstruktiv. Det är oklart om han bara menar det bokstavligen eller om det kontrasterar mot "atmosfären på Truth Social", där Trump släppt den ena brainfarten efter den andra idag. Det är rätt ovanligt (dvs. extremt sällsynt) att nån ens indirekt skulle beskriva amerikaner ens i så vagt positiva ordalag, så det var nog många som hajade till i Iran...

Enligt honom har man idag diskuterat Hormuz, Irans frysta tillgångar och sanktioner gällande transport och försäljning av (iransk) olja. Och förhandlingarna har "gått framåt".

- - -

Hizbollahs ledare Naim Qassem har tydligen känt sig tvungen att förtydliga sitt tidigare luddiga uttalande (nu dessutom i libanesisk tv). Det han sa var följande:

"Israel kommer inte att kunna stanna kvar i Libanon, inte ens fast de eskalerar sina brott. Och vi kommer att försvara oss."

"Varje vapenvila som innebär ett fullständigt stopp för den israeliska aggressionen är vi redan beslutna att hålla fast vid. Men vi kommer inte att acceptera någon kränkning. Varje kränkning kommer vi att konfrontera. Varje kränkning kommer vi att bekämpa. Varje kränkning kommer vi att hantera som vi anser lämpligt."
Citera
2026-06-21, 23:50
  #28019
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur ska Amerikas Förenta stater gå tillväga för att göra varenda muslimskt land vän med Israel? Dom har ju redan försökt att truga länderna att upprätta förbindelser med Israel genom Abraham-avtalen. Det var inte någon jättestor framgång. Ett antal muslimska länder accepterade att upprätta förbindelser med Israel, men Israel svarade inte med att göra några eftergifter från sin sida. Israel har istället fortsatt med att stjäla ännu mer land som inte är deras. Inget fjäsk från Förenta staternas sida kan övertyga muslimerna är bli vän med ett sådant illvilligt land.

Såvida Israel ska kunna bli vän med fler muslimska länder, så behöver Israel göra betydande eftergifter.

Är det en möjligt att åstadkomma fredliga förbindelser, efter dom senaste årens tråkiga händelser? Har Israel redan sumpat den chans som fanns? I så fall har Israel ingen framtid.

Som ni märker så bryr sig inte Asien eller Afrika för den delen gällande USA/Israel kriget mot Iran! Epstein gossen och resten av USA ville ha hjälp men ingen kom!

Sundet är stängt men majoriteten av handeln har nya vägar nu. Enda som lider mest av detta är vi i västvärlden samt USA! Det bästa vi alla kan göra är att uppoffra några ryska och andra slaviska nollor som flyttat till Palestina sedan 1940-talet och krossa kolonimakten Israel en gång för alla! Så får det bli fred där och vi kan få billig energi återigen!
Citera
2026-06-22, 00:03
  #28020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Boris Pistorius, Tysklands försvarsminister, gick nu på kvällen ut med att det är Trumps fel att Hormuz är stängt igen. Han tillägger att Tyskland och EU är intresserade av att få upp Hormuz igen, för att säkra energitransporterna och den ekonomiska återhämtningen.

- - -

Det går rykten i Pakistan att USA skulle ha frågat om Iran kan tänka sig att "backa litet" när det gäller Libanon, men att Iran har sagt blankt nej. Och att frågan är "existentiell" för Iran. Det blir alltså inget öppet Hormuz, ingen fred, ingen kärnvapenstopp och ingen hantering av det anrikade uranet så länge Israel ockuperar Libanon. Det lär dessutom gälla alla libanesiska områden, också de som Israel ockuperat sedan länge.

- - -

Syriens nya president har klargjort både att Syrien nog är berett att hjälpa till i Libanon, men att det var ett missförstånd att det skulle ha nåt med nån militär insats att göra. Tvärtom är man beredda att agera medlare "ekonomiskt och politiskt" mellan Hizbollah och den libaneiska regeringen gällande en ev. avväpning, sen när de israeliska styrkorna lämnat landet.

President Ahmed al-Sharaa vill också få bort Israel från de syriska områden som Israel ockuperar.

- - -

Turkiets utrikesminister har gått ut med att det är positivt att både USA och Iran nu jobbar öppet och direkt med varandra, eftersom det finns åtskilligt med "knepiga frågor" att lösa. Han manade till lugn och besinning och påpekade att det kommer att ta tid. Han varnade också för att israelerna lurar bakom hörnet, beredda att försöka sabotera förhandlingarna så fort de får en chans.

"Secondly, of course, there is always an Israel waiting in the corner, ready to sabotage the process as soon as it finds the opportunity."

- - -

Iranska stats-TV:n har intervjuat en av de iranska deltagarna i dagens förhandlingar som berättade att det har varit komplicerade frågor men att "atmosfären i rummet" har varit konstruktiv. Det är oklart om han bara menar det bokstavligen eller om det kontrasterar mot "atmosfären på Truth Social", där Trump släppt den ena brainfarten efter den andra idag. Det är rätt ovanligt (dvs. extremt sällsynt) att nån ens indirekt skulle beskriva amerikaner ens i så vagt positiva ordalag, så det var nog många som hajade till i Iran...

Enligt honom har man idag diskuterat Hormuz, Irans frysta tillgångar och sanktioner gällande transport och försäljning av (iransk) olja. Och förhandlingarna har "gått framåt".

- - -

Hizbollahs ledare Naim Qassem har tydligen känt sig tvungen att förtydliga sitt tidigare luddiga uttalande (nu dessutom i libanesisk tv). Det han sa var följande:

"Israel kommer inte att kunna stanna kvar i Libanon, inte ens fast de eskalerar sina brott. Och vi kommer att försvara oss."

"Varje vapenvila som innebär ett fullständigt stopp för den israeliska aggressionen är vi redan beslutna att hålla fast vid. Men vi kommer inte att acceptera någon kränkning. Varje kränkning kommer vi att konfrontera. Varje kränkning kommer vi att bekämpa. Varje kränkning kommer vi att hantera som vi anser lämpligt."
Samtidigt är deta helt orealistiskt krav iran har Israel kommer inte lämna Libanon innan hezbollah lämnat ifrån sig sina vapen och lämnat Libanon.
Iran gapar mycket men i ett krig har dom ingen chans och är dom för tuffa nu kan deras enda chans till fred försvinna fort.
Har usa inget val så kommer dom bara ta Sundet och då kommer ingen olja lämna iran alls ekonomin deras skulle kracha direkt.
Usa kommer inte gå med på det där helt enkelt och backar inte iran kommer deta fort att eskalera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in