2026-06-21, 21:32
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Det pratas mycket nu för tiden om att vi i Sverige (och nästan hela världen) har ett rekordlågt barnafödande och vi ligger långt under gränsen för att ersätta våra föräldrar. Det sägs att människor inte vill ha barn längre men är det verkligen så?

Jag hade denna diskussion nyligen på jobbet och vi var flertalet män mellan 25-40 som pratade om hur vi ska hitta någon partner att eventuellt skaffa barn och då inkl mig själv. Vi är i en ålder då våra föräldrar hade barn i vår ålder men vi har inga och vi lever ensamma fast vi inte vill.

Varför har allt blivit så socialt svårt? Varför träffar människor inte varandra och parar sig? Sitter de fast i soffan med Netflix? Har vi för höga krav på partner?

Det är många bäckar små. Lite gott och blandat.

-Kvinnor har blivit mer vänsterextrema och männen rört sig lite mer åt höger, men mest kvinnorna som blir påverkade av sociala medier och influenser och de dras mer åt vänster.

-Kvinnor blivit mer kräsna tack vare sociala medier och dejtingsidor/appar där det är minst 50 trånande män på 1 kvinna. För män är dejting som en anställningsintervju, för kvinnor är det som att gå och shoppa online. Bara att välja och vraka. Så alla män som uppvaktar kvinnorna då blir de både översvämmade av meddelanden samt blir kräsnare.

- Me too hände som säkerligen påverkat relationen mellan kvinnor och män. Män är lite mer obekväma/rädda att gå fram till kvinnor då det är mycket lättare idag att anmäla en man för våldtäkt pga den nya samtyckeslagen bland annat. Dejtandet i den fysiska världen har blivit mycket mer stelt än vad det var på 70-90-talet.

- Covidpandemin hände som gjorde oss ännu mer beroende av internet och sociala medier, vi blev mer isolerade och "lever" mer online.

- Sverige har 2 miljoner singelhushåll. Ensamheten är en folksjukdom.
Citera
2026-06-21, 21:34
Avstängd
vi behöver fler svenska trad wives, i usa har dom ju t ex

Hannah Neeleman 35 år - 9 barn.
Jerriette DuBay 31 år - 6 barn.
Citera
2026-06-21, 21:38
Medlem
Citat:
Det pratas mycket nu för tiden om att vi i Sverige (och nästan hela världen) har ett rekordlågt barnafödande och vi ligger långt under gränsen för att ersätta våra föräldrar. Det sägs att människor inte vill ha barn längre men är det verkligen så?

Jag hade denna diskussion nyligen på jobbet och vi var flertalet män mellan 25-40 som pratade om hur vi ska hitta någon partner att eventuellt skaffa barn och då inkl mig själv. Vi är i en ålder då våra föräldrar hade barn i vår ålder men vi har inga och vi lever ensamma fast vi inte vill.

Varför har allt blivit så socialt svårt? Varför träffar människor inte varandra och parar sig? Sitter de fast i soffan med Netflix? Har vi för höga krav på partner?

Dyrt
Citera
2026-06-21, 21:40
Medlem
INGSOCs avatar
Jag tror på att urbaniseringen och förlusten av ett "tredje uttrymme" (något utöver jobb/hem) är de största bidragande faktorerna till minskat barnafödande i alla utvecklade länder.
Citera
2026-06-21, 21:48
Medlem
Citat:

En förklaring skulle kunna vara att folk bor kvar hemma med sin mamma och pappa tills de är 30.
Citera
2026-06-21, 22:25
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
En förklaring skulle kunna vara att folk bor kvar hemma med sin mamma och pappa tills de är 30.

Det gör människor i större delen av världen. Det är så att säga det normala, det vanliga.

I de flesta kulturer bor man hemma hos sina föräldrar tills ens barn blivit halvstora, just för att man vill få sina föräldrars hjälp med barnen.

Det moderna Sverige däremot förväntar sig att föräldrar är ensamma och ensamma ska vårda och sköta sina barn, vilket gör föräldraskapet svårare och tyngre. Och mindre intressant för unga att överhuvudtaget skaffa barn, när man inte får stöd och hjälp.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-06-21 kl. 22:30.
Citera
2026-06-21, 22:27
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:

Är du som man mellan 25-40 utan partner kan du räkna med att bli barnlös. På sin höjd kan du hitta en kvinna som har vuxna barn. Tyvärr
Citera
2026-06-21, 22:40
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det är en enda orsak och det internet.
Många har skärmtid på 10-12 timmar. Det blir inte mycket kvar till att umgås med människor då. Och även om de umgås så sitter folk med sina telefoner.

Sen finns det så klart suborsaker så som högre krav på en partner, feminism, manosfären, karriärshets, framgångshistorier, träningshets.

Det är den värsta av tider för unga vuxna om man vill hitta en partner.
Citera
2026-06-21, 22:55
Medlem
Ja, att average män i 20-30 år åldern inte är så eftertraktade är inget nytt.
Det är ju en ålder då män fysiskt vill knulla allt som rör sig.
Citera
2026-06-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det gör människor i större delen av världen. Det är så att säga det normala, det vanliga.

I de flesta kulturer bor man hemma hos sina föräldrar tills ens barn blivit halvstora, just för att man vill få sina föräldrars hjälp med barnen.

Det moderna Sverige däremot förväntar sig att föräldrar är ensamma och ensamma ska vårda och sköta sina barn, vilket gör föräldraskapet svårare och tyngre. Och mindre intressant för unga att överhuvudtaget skaffa barn, när man inte får stöd och hjälp.

Det skulle vara intressant med några exempel på de kulturer/samhällena du skriver om, för det är inget jag känner igen från verkligheten ens om vi skulle titta historiskt på det hela och backa bandet med 100 år.
Citera
2026-06-21, 23:04
Medlem
Det är inte en utan flera orsaker till det sjunkande barnafödandet. Bland annat gör utbildning och karriär gör att människor får barn senare i livet. Bostäder och barnomsorg är dyrt, särskilt i städerna. Barn behövs inte längre ekonomiskt som arbetskraft eller för försörjning i ålderdomen. Preventivmedel gör det möjligt att bättre planera familjebildning. Individualismen och fler livsval konkurrerar med föräldraskap, osäkra relationer och senare parbildning minskar antalet födslar. När födslotalen väl sjunker skapas en kultur där små familjer blir norm.

Det finns således ingen generallösning eftersom problemet komplext och många faktorer samverkar. Den enda quick fix jag kan tänka mig är att inrätta något slags statligt avelsprogram.
Citera
2026-06-21, 23:05
Medlem
Nederlanders avatar
Allt beror på preventivmedel och abort.
Detta leder till feminism och sk hookup culture. Kvinnor ligger runt med top 5% av männen tills de är för gamla för att skaffa barn.

Förr hade de top 5% av männen försvunnit från dejtingmarknaden pga graviditet och samhällets förväntan på giftermål.

Idag kan de istället hålla mängder med kvinnor upptagna och hoppfulla på att få den där chaden. En man kan hålla fuckboy livet virilt upp i 40 åren.
Det finns män som håller helt sjuka mängder fruntimmer i sk rotation och med nya kvinnor varje vecka.
Det blir en ond jävla negativ spiral där alla inblandade blir avtrubbade och får svårt att knyta djupa band till andra människor.

Ödmjukast.
Som föredetta mild fuckboy kan jag bara säga att det är en destruktiv livstil som i slutändan inte leder till något bra. En kvinna som älskar dig innerligt är mer värd att kila stadigt med än att hela tiden jaga nya kickar med potentiella risker såsom könssjukdomar och oönskade graviditeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in