2026-06-21, 19:33
  #253
Medlem
Och hur förklar du fenoment Magdamoderater?

M var uppe och nosade på 30% för en del år sedan, nu 16-17%?

På DN Debatt skrev några opinionsforskare att valet kommer avgöras av vilket parti som medelklassen i Städer tycker sämst om- självklart egentligen, ganska onödig artikel.

Och då föredrar "vi" inflytande från ett litet V framför en Regering som domineras av SD.


Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det enda väsentliga är det jag skrev i förra inlägget, nämligen att M, KD och SD ligger på samma nivå som i valet. L har däremot tappat så att de ligger under fyra procent. Det var deras tydliga markering om att vara med i ett samarbete med M, KD och SD, för att få till ett regeringsskifte, som gav dem röster då. När de däremot började markera med röda linjer mot SD så sjönk de som en sten i opinionsmätningarna. Att de sedan försökte återinta det förhållningssätt de hade inför förra valet lyfte dem en aning, men de är körda. L har ingen ideologi överhuvudtaget och till slut har verkligheten hunnit ikapp. De kommer inte att klara spärren.

Summa summarum så har i princip ingen övergett M, KD och SD. L kom över spärren förra valet genom att de fick stödröster, bland annat från mig, eftersom alla icke-socialister såg att L måste med för att vinna valet. Nu är det loppet kört och L kommer inte att få några stödröster varvid de kommer att få någonstans mellan 2,3 och 3,2 procent. Det är hela förklaringen till opinionsläget och det förmodade utfallet i valet. Tidösamarbetet kommer inte att kunna fortsätta eftersom en aktör kommer att falla bort.
Citera
2026-06-21, 20:19
  #254
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Och hur förklar du fenoment Magdamoderater?

M var uppe och nosade på 30% för en del år sedan, nu 16-17%?

På DN Debatt skrev några opinionsforskare att valet kommer avgöras av vilket parti som medelklassen i Städer tycker sämst om- självklart egentligen, ganska onödig artikel.

Och då föredrar "vi" inflytande från ett litet V framför en Regering som domineras av SD.

Vilket fenomen? Moderaterna var uppe på 30,1 procent 2010, men sjönk tillbaka i valet 2014 till 23,3 procent och det kan helt och hållet förklaras med »öppna era hjärtan«. SD gick från 5,7 procent 2010 till 12,86 procent 2014. Någon »Magda« var inte inblandad.

V är ett socialistiskt parti med rötterna i den politik som bedrevs bakom järnmuren. Personligen är jag antinazist, antifascist och antisocialist. De tre värsta ideologierna för mänskligheten med många liv på sitt samvete och socialismen har flest. Det enda jag håller med Centerpartiet om är den röda linjen mot V som är ett terroristparti.
Citera
2026-06-21, 20:34
  #255
Medlem
Du får tycka vad du vill, jag försökte förklara för dig hur det kommer gå i valet. Cheers.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilket fenomen? Moderaterna var uppe på 30,1 procent 2010, men sjönk tillbaka i valet 2014 till 23,3 procent och det kan helt och hållet förklaras med »öppna era hjärtan«. SD gick från 5,7 procent 2010 till 12,86 procent 2014. Någon »Magda« var inte inblandad.

V är ett socialistiskt parti med rötterna i den politik som bedrevs bakom järnmuren. Personligen är jag antinazist, antifascist och antisocialist. De tre värsta ideologierna för mänskligheten med många liv på sitt samvete och socialismen har flest. Det enda jag håller med Centerpartiet om är den röda linjen mot V som är ett terroristparti.
Citera
2026-06-21, 21:31
  #256
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Du får tycka vad du vill, jag försökte förklara för dig hur det kommer gå i valet. Cheers.

Jag vet hur det kommer att gå i valet, vilket jag skrivit i flera inlägg, så du behöver inte förklara något. Jag är mer orolig över hur det kommer att gå i Sverige de kommande fyra åren.
Citera
2026-06-21, 21:48
  #257
Medlem
Men du verkar ju inte förstå hur mittenväljare resonerar, eller?

Och varför fler vill ha mer rättvisa samhällen, vet du vad som bar fram Andy Burham i UK.

Fast du kanske är övertygad i din "privata" höger övertygelse, men inser ändå att Tidö kommer förlora.. Det kan jag i så fall respektera👍

Vad tror du alla predictionmarkets säger🙂

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet hur det kommer att gå i valet, vilket jag skrivit i flera inlägg, så du behöver inte förklara något. Jag är mer orolig över hur det kommer att gå i Sverige de kommande fyra åren.
Citera
2026-06-22, 07:42
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
De andra Tidöpartierna kommer inte vilja ta i SD med tång efter September.

Högernationalism är på tillbakagång.. varför vann Burnham i går.. Orban förlorade, Bibi och Trump tappar stöd..

Det finns en stor, stor grupp medelklassväljare som inte är vansinnigt imponerade av S.. men som inte vill se en fortsättning på Tidö.

Med större klyftor och segregation, med tonårsutvisningar, anonyma vittnen och ökade utsläpp.. och som vägrar ge SD mer inflytande.

Den gruppen, som jag tillhör, avgör val.

Konstigt att oppositionen bara leder med 10%.
Högernationalister leder opinionsmätningarna i Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Det var inte konstigt att Orban förlorade efter 16 år. Burnham har bara vunnit en valkrets.

Den stora berättelsen handlar om Keir Starmer som vann en övertygande seger för bara två år sen med stöd från precis samma väljargrupper som du säger dig representera. Nu har hans stöd kollapsat och han är på väg bort, utan att några riktiga skandaler har inträffat. Varför? Därför att medelklass-vänster politik inte är populär när den prövas på riktigt. Samma sak hände med Olaf Scholz i Tyskland, Biden i USA och Löfven i Sverige. Fyra socialdemokratiska ledare med medelklass-politik som fick kasta in handduken innan deras mandatperioder gick ut.

Hur förklarar du det, herr medelklass? Är det så att personer av din karaktär inte är så bra på att tänka två steg i förväg? Kommer ni överge ”Magda-moderat” ca 2028 igen precis som ni övergav Löfven?
Citera
2026-06-22, 08:46
  #259
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
… fly diskussionen bara. Du vet att jag har rätt.
Annars kommer du aldrig kunna utvisa en enda invandrare genom att ändra straffsatsen i lagtexten eftersom HD dömt flera gånger att vidriga as inte ska utvisas för våldtäkt, bedrägerier osv.
Nejdå, Men Riksdagen förtydligade HD domen, antar att RPS har tryckt på för detta.

Så enda skillnaden mellan HD dom vs Riksdagen är att anmäla till polisen i den kommun du ämnar förvara bössorna.
Citera
2026-06-22, 12:09
  #260
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Men du verkar ju inte förstå hur mittenväljare resonerar, eller?

Och varför fler vill ha mer rättvisa samhällen, vet du vad som bar fram Andy Burham i UK.

Fast du kanske är övertygad i din "privata" höger övertygelse, men inser ändå att Tidö kommer förlora.. Det kan jag i så fall respektera👍

Vad tror du alla predictionmarkets säger🙂

Nej jag är inte höger, för det är ett begrepp som ingen vet vad det står för. Du använder »mittenväljare« utan att precisera vilka de är. Om jag tolkar dig rätt så finns det alltså vänster, mitten och höger, frågan är då vilka som är »mitten«.

Det ska sedan till en socialist att använda ordet »rättvist«. Vad betyder det egentligen. Det är bara en vänsterfloskel som står i direkt kontrast mot tillväxt. Det finns ingen fungerande praktisk politik som kan utveckla ett samhälle med »rättvist«. Innebär det att ge mycket bidrag till sådana som inte vill jobba och att ta från sådana som jobbat ihop ett sparande i stället för att slösa? Innebär det att företagare som lyckats samt både betalar hög skatt och skapar arbetstillfällen ska betala ännu högre skatt och att det ska göras ännu dyrare att ha anställda?

Jag vet att cirka 50 procent inte kan tänka själva och inte förstår sammanhang. det låter sig styras genom känslor och floskler. Berätta gärna vilket samhälle som är och har varit »rättvist«. Det var ju ett sådant samhälle Fidel Castro skulle bygga upp med Kuba. Hur gick det? Där har du socialismen och dess »rättvisa« i ett nötskal. Det finns inte några värre antidemokrater än renodlade socialister.

Du verkar lite bakom flötet när det gäller att kunna förstå vad jag redan skrivit och upprepar samma haranger om hur »väljarna resonerar« i olika former. Jag har förklarat för dig att förra valet avgjordes med ett mandats skillnad och allt handlade om att Liberalerna fick stödröster. Nu kommer de inte att få det och då kommer de inte in i riksdagen. De fick väl ungefär 1,6 procent stödröster och hade en stomme på 3 procent. Där har du hela skillnaden. De övriga partierna M, KD och SD har kvar sina väljare. Ingen har alltså ändrat sig eller resonerar annorlunda.
Citera
2026-06-22, 17:59
  #261
Medlem
Extremeflys avatar
På grund av akassan så går jag över till de röda istället. Samt deras snack om aktivitetskrav. Dvs jobba gratis.

Dessutom skärper dom straffen istället för att skapa återvandring.
Citera
2026-06-22, 18:16
  #262
Medlem
Reform kommer inte kunna konkurera med en "Andy" som gjorde the by election till ett binärt val, och som fått röster från Gröna, Liberaldemokraterna och anti reform torries.

"En valkrets".. dude🙂..titta på BBC, det blir en coronation.

Frankrike är ett frågetecken, absolut.. Men anti- AFD koalisionen kommer hålla i Tyskland.

Tillbaka till the UK, yes Stramer var en usel politiker.. men förstår du vilka signaler utvecklingen i the UK är.. Nej till Reform, och mer fördelning och bättre välfärd.
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Högernationalister leder opinionsmätningarna i Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Det var inte konstigt att Orban förlorade efter 16 år. Burnham har bara vunnit en valkrets.

Den stora berättelsen handlar om Keir Starmer som vann en övertygande seger för bara två år sen med stöd från precis samma väljargrupper som du säger dig representera. Nu har hans stöd kollapsat och han är på väg bort, utan att några riktiga skandaler har inträffat. Varför? Därför att medelklass-vänster politik inte är populär när den prövas på riktigt. Samma sak hände med Olaf Scholz i Tyskland, Biden i USA och Löfven i Sverige. Fyra socialdemokratiska ledare med medelklass-politik som fick kasta in handduken innan deras mandatperioder gick ut.

Hur förklarar du det, herr medelklass? Är det så att personer av din karaktär inte är så bra på att tänka två steg i förväg? Kommer ni överge ”Magda-moderat” ca 2028 igen precis som ni övergav Löfven?
Citera
2026-06-22, 18:53
  #263
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Nejdå, Men Riksdagen förtydligade HD domen, antar att RPS har tryckt på för detta.

Så enda skillnaden mellan HD dom vs Riksdagen är att anmäla till polisen i den kommun du ämnar förvara bössorna.
Ja då är det ju en försämring eftersom polisen numera kan neka.
Är du såhär korkad på riktigt eller trollar du bara?
Citera
2026-06-23, 01:43
  #264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Reform kommer inte kunna konkurera med en "Andy" som gjorde the by election till ett binärt val, och som fått röster från Gröna, Liberaldemokraterna och anti reform torries.

"En valkrets".. dude🙂..titta på BBC, det blir en coronation.

Frankrike är ett frågetecken, absolut.. Men anti- AFD koalisionen kommer hålla i Tyskland.

Tillbaka till the UK, yes Stramer var en usel politiker.. men förstår du vilka signaler utvecklingen i the UK är.. Nej till Reform, och mer fördelning och bättre välfärd.
Starmer var inte en usel politiker. Han vann en lika stor majoritet som Tony Blair och tog tillbaka makten efter 14 år i opposition. Den enda skillnaden från nu mot 90-talet och 00-talet är att folk har tröttnat på mittenpolitiker som Löfven och Biden. De har en förmåga att bli valda, men blir sen snabbt impopulära så fort de får makten. Folket vill inte ha nyliberal politik.

Andy Burnhams enda chans att besegra Reform är att stoppa migrationen och höja skatterna för väljargrupper som dig. Det kommer medelklassen aldrig gå med och kommer istället rösta på Tories, Liberaldemokraterna eller Reform istället. Det är därför som medelklasskoalitionen inte fungerar för den förutsätter en politik som utgår från status quo.

I Tyskland kommer alla partier behöva gå ihop för att stänga ute AFD. Det kanske fungerar i ett val till, men sen blir det ohållbart och tyskarna kommer uppfatta det precis som det var i Östtyskland med socialistiska enhetspartiet. Väljarna kommer märka att dagens nationalister inte är samma sak som nazisterna i takt med att de får makten i andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in