2026-06-21, 18:07
  #1
Medlem
Läste idag i tidningen om BRF Panorama där byggherren tydligen myglat som satan och kommunen tillät inflyttning trots att det inte var färdigt, massa problem som behövde fixas men byggherren som då var föregående styrelse blev friad i tingsrätten

så nu har folk alltså köpt en lägenhet för några miljoner som brinner inne

Men vad händer nu? hela byggnaden kommer ju gå ut för försäljning för att täcka BRF'ens skulder men varje lägenhet har ju en viss andel av BRF, kommer de få en utbetalning för den delen av pengarna som blir över efter att skulder är betalda?
Citera
2026-06-21, 18:31
  #2
Medlem
bema56s avatar
Troligtvis finns det mssa lån på bygget och normalt blir det nog inga pengar över tll medlemmarna vid försäljning. Man blir blåst och får hyra lägenheten av den nya ägaren.
Citera
2026-06-21, 18:35
  #3
Medlem
Något måste göras åt de här scenarion.

Ens liv ska inte behöva bli pippad för att man köper en nyproduktion som visar sig vara en bluff.
Citera
2026-06-21, 19:00
  #4
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vad exakt tänker du ska göras? Att göra dåliga affärer brottsligt utöver den lagstiftning som redan finns är svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Något måste göras åt de här scenarion.

Ens liv ska inte behöva bli pippad för att man köper en nyproduktion som visar sig vara en bluff.
Citera
2026-06-21, 19:05
  #5
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Något måste göras åt de här scenarion.

Ens liv ska inte behöva bli pippad för att man köper en nyproduktion som visar sig vara en bluff.

Vad skall man göra åt de personer som blir lurade att investera i aktier som blir värdelösa?

Skall staten återbetala pengarna då man oftast har blivit lurad av styrelsen och VD?
Citera
2026-06-21, 19:08
  #6
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeirdRaccoon
Läste idag i tidningen om BRF Panorama där byggherren tydligen myglat som satan och kommunen tillät inflyttning trots att det inte var färdigt, massa problem som behövde fixas men byggherren som då var föregående styrelse blev friad i tingsrätten

så nu har folk alltså köpt en lägenhet för några miljoner som brinner inne

Men vad händer nu? hela byggnaden kommer ju gå ut för försäljning för att täcka BRF'ens skulder men varje lägenhet har ju en viss andel av BRF, kommer de få en utbetalning för den delen av pengarna som blir över efter att skulder är betalda?

Rikshem, Uddevallahem eller någon annan större aktör på hyresrättsmarknaden köper om Brf konkar, tidigare ägare till borätter blir lottlösa hyrestorskar, har hänt tidigare t,e,x, i Malmö:

(FB) Kinesiska muren i Malmö - ett korthus på fallrepet?

Citat:
Ursprungligen postat av Uddevalla tingsrätt
En bostadsrättsförening i Skärhamn har stämt den tidigare byggstyrelsen för ett stort antal felpåståenden. Tingsrätten bedömer att föreningen inte har visat att den tidigare styrelsen agerat oaktsamt och att föreningen därför inte har rätt till skadestånd.

https://www.domstol.se/nyheter/2026/04/dom-i-mal-avseende-bostadsrattsforeningen-panorama-360/
Citera
2026-06-21, 19:32
  #7
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeirdRaccoon
Läste idag i tidningen om BRF Panorama där byggherren tydligen myglat som satan och kommunen tillät inflyttning trots att det inte var färdigt, massa problem som behövde fixas men byggherren som då var föregående styrelse blev friad i tingsrätten

så nu har folk alltså köpt en lägenhet för några miljoner som brinner inne

Men vad händer nu? hela byggnaden kommer ju gå ut för försäljning för att täcka BRF'ens skulder men varje lägenhet har ju en viss andel av BRF, kommer de få en utbetalning för den delen av pengarna som blir över efter att skulder är betalda?
Det är ju risken med brf att skiter det sig så åker du med. Bästa fall kanske du får hyra skiten du precis köpt.
Citera
2026-06-21, 19:41
  #8
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Ja fy fasen. Bostadsrätter var nog bra i gamla trygga Sverige men idag vet jag inte.

Och det gäller ju även äldre föreningar. Förr var ju de flesta händiga och visste mycket om fastighetssskötsel. Nu sitter det ofta några blåbär och gissar och försöker spara pengar. Sen hux flux inser de att man måste byta stammar och borde höjt hyran för 10 år sen.
Citera
2026-06-21, 19:42
  #9
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Oftast så säljs väl hela husen till ett lägre pris än byggkostnaden men man står väl fortfarande kvar som ägare av sin andel i föreningen.

Så blev det iallafall där mina föräldrar köpte en lägenhet men detta var dryga 30 år sen så regler kan ha ändrats.

För den brf:en så blev det ändå rätt bra, lägenheterna har haft avgiftshöjning på några hundralappar under alla dessa 30 år då lånen blev låga pga köpet av konkursboet.
Citera
2026-06-21, 20:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Oftast så säljs väl hela husen till ett lägre pris än byggkostnaden men man står väl fortfarande kvar som ägare av sin andel i föreningen.

Så blev det iallafall där mina föräldrar köpte en lägenhet men detta var dryga 30 år sen så regler kan ha ändrats.

För den brf:en så blev det ändå rätt bra, lägenheterna har haft avgiftshöjning på några hundralappar under alla dessa 30 år då lånen blev låga pga köpet av konkursboet.
Om en BRF går i konkurs eller likvideras så upphör bostadsrätten. D.v.s. du har varken någon andel eller nyttjanderätt kvar.
Citera
2026-06-21, 20:10
  #11
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vad exakt tänker du ska göras? Att göra dåliga affärer brottsligt utöver den lagstiftning som redan finns är svårt.
Lagen eller lagarna som styr nyproduktion behöver ses över. Oseriösa firmor som bygger nya brf och sen förstör hela ekonomin genom att mjölka ut pengar genom fuskbygge på det här sättet borde straffas med livstidsfängelse.
Citera
2026-06-21, 20:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Något måste göras åt de här scenarion.
Ens liv ska inte behöva bli pippad för att man köper en nyproduktion som visar sig vara en bluff.
Man kan börja med att förklara att de inte köper en lägenhet. De betalar en insats för rätten att bo (bostadsrätt) i ett hus som ägs av en ekonomisk förening.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in