Citat:
Ursprungligen postat av
Offervilja
Herrfotbolls-VM är ju som en mångkulturell festival. Jag har inte tittat på en enda hel match. Tråkighetsnos. I Sverige heter de som gör mål Yasin Ayari och i Frankrikes lag är typ alla från Afrika. Intresserar ni er för detta för att de ändå spelar lite fint? I dam-VM finns det också en del rasfrämmande spelare, men där är de flesta ändå vita. Ingen spelar finare än vad Keira Walsh i England gör. Hon är intelligent och i intervjuer så himla rolig. Jag kan inte sova på nätterna men kan inte titta på fotbollsmatcherna för det är bara som ett endaste stort folkutbytesmästerskap. Vi håller som folk på att dö ut. Vad är det som ni nationella tycker är så intressant med herrfotbolls-VM?
Fotbolls-VM är inte så intressant längre. Jag kollar mest av tradition. VM handlade ursprungligen om att olika nationer mötte varandra för att ta reda på vilket folk som är bäst på fotboll. Om man blandar alla folkslag till en mångkulturell röra, vad är då poängen med att spela VM? Räcker det inte då med klubbfotboll på elitnivå där man blandar nationaliteter gränslöst?
Faktum är att nationernas olika säregenskaper suddas ut. Tyskland slutar vara laget som är kliniskt och ostoppbara på straffar, Brasilien spelar inte sambafotboll, England spelar inte längre fult och hårt, osv. Alla lag börjar se likadana ut.