Citat:
Ursprungligen postat av
Snubchurp
Har ni någon koll på vilka elbilar som drar minst per mil? Det är ju väldigt intressant i ett räckviddsperspektiv. Man kan ha samma batteristorlek som fanns tillgängliga när den här tråden skapades men ändå köra betydligt längre sträckor.
Ett 65 kWh-batteri i en elbil som drar 1,5 kWh per mil på sommaren ger en räckvidd på cirka 43 mil. Får man ner förbrukningen till 1,0 kWh per mil kan man tillryggalägga omkring 65 mil. Det låter självklart men det är en intressant aspekt.
Jag har för mig att det är några modeller som kommit ner ordentligt i förbrukning men minns inte vilka.
Finns en hel del tester som visar på det du efterfrågar.
Sen skall man ta allt med en "Nypa Salt" då eldriften har betydligt lägre förluster jämfört med en ICE vilket innebär att körstilen spelar betydligt större roll.
Ser det i min Polestar, kör jag lite intensivare så springer den lätt upp över 200 W/km men när jag kört lugnt längre sträckor med blandat körning så har jag inge problem att ligga på 120.
Vilket inte är samma som en ICE där förlusterna i många fall är påtagliga. Så accelererar man mycket och håller högre hastighet påverkas energiförbrukningen mycket mer i en Elbil jämfört med en ICE.
Men ser man till tester verkar framför allt äldre Hyundai och Tesla ligga i framkant(Av någon anledning verkar just Hyundai tappat lite i sina senare modeller). Men de flesta andra förbättras kontinuerligt(Bla. Geerly som tog ett rejält kliv 2024).