2026-06-10, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Utveckla det mer vet jag o te riktigt om jag kan, eller bakomliggande orsaker.
Men jag kan bara jämföra vad jag betalar för min bil och de kostnadsförslag jag fick när jag tittade på alternativ.
Jo men det var just de uppgifter du nämner i resten av inlägget som jag menade med "utveckla". Så det är vackert så!

Nu är det väl däremot just vad helförsäkringen springer upp i när vagnskadegarantin gått ut som elbilsmotståndarna gapar högst om... Så där kanske vi måste få in fler uppgifter från annat håll.
Citera
2026-06-10, 07:47
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jo men det var just de uppgifter du nämner i resten av inlägget som jag menade med "utveckla". Så det är vackert så!

Nu är det väl däremot just vad helförsäkringen springer upp i när vagnskadegarantin gått ut som elbilsmotståndarna gapar högst om... Så där kanske vi måste få in fler uppgifter från annat håll.
Elbilar har rätt normala premier, förutom Tesla som det verkar (BMW är väl dyra oavsett?). En XC40 Recharge skulle ligga på runt 8500-9000:-/helår för mig, min Tesla skulle kosta nästan det dubbla utan framförhandlad rabatt. Så det handlar inte om framdrivningen, det handlar om nåt annat.

Jag tuggar i mig det ändå eftersom jag är så nöjd med min bil och för att jag slipper ca 35000:-/år i andra kostnader, skatt, service och bensin framförallt, en Polestar hade ju kanske blivit lite billigare att köra men risken är väl att högre servicekostnader och högre elförbrukning käkar upp den billigare försäkringen.
Citera
2026-06-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Elbilar har rätt normala premier, förutom Tesla som det verkar (BMW är väl dyra oavsett?). En XC40 Recharge skulle ligga på runt 8500-9000:-/helår för mig,
Ja men är inte det lite dyrt ändå? Jag ska erkänna att jag har dålig koll på kostnader på helförsäkring på nyare bilar. Jag kör gammalt skrot som man inte ens FÅR helförsäkring på utan att åka och visa upp den för försäkringsbolaget först... Men är inte det dyrare än (någorlunda) jämförbara fossilare?

Att Tesla ligger på rena mardrömsnivåer kan man ju fortsätta fundera över... Att de faktiskt skapar de här kostnaderna för försäkringsbolagen, eller om det är något som kommer att rätta till sig när det kommer mer tillförlitlig statistik?
Citera
2026-06-10, 14:48
Medlem
Snubchurps avatar
Har ni någon koll på vilka elbilar som drar minst per mil? Det är ju väldigt intressant i ett räckviddsperspektiv. Man kan ha samma batteristorlek som fanns tillgängliga när den här tråden skapades men ändå köra betydligt längre sträckor.

Ett 65 kWh-batteri i en elbil som drar 1,5 kWh per mil på sommaren ger en räckvidd på cirka 43 mil. Får man ner förbrukningen till 1,0 kWh per mil kan man tillryggalägga omkring 65 mil. Det låter självklart men det är en intressant aspekt.

Jag har för mig att det är några modeller som kommit ner ordentligt i förbrukning men minns inte vilka.
Citera
2026-06-10, 16:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Har ni någon koll på vilka elbilar som drar minst per mil? Det är ju väldigt intressant i ett räckviddsperspektiv. Man kan ha samma batteristorlek som fanns tillgängliga när den här tråden skapades men ändå köra betydligt längre sträckor.

Ett 65 kWh-batteri i en elbil som drar 1,5 kWh per mil på sommaren ger en räckvidd på cirka 43 mil. Får man ner förbrukningen till 1,0 kWh per mil kan man tillryggalägga omkring 65 mil. Det låter självklart men det är en intressant aspekt.

Jag har för mig att det är några modeller som kommit ner ordentligt i förbrukning men minns inte vilka.

Kalkylblad på räckviddstester som gjorts av Björn Nyland:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678

Tesla Modell 3 RWD Highland 1,14 Wh/mil vid 90 km/h, 1,6 Wh/mil vid 120 km/h
Citera
2026-06-10, 20:03
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Jag klarade att køra Konan 625 km på ett 64kW batteri. Norska sommarvägar, starten av Juli. 19 grader (= inget AC behov), mest molnigt, våt vägbana 5% av sträckan och närmast vindstilla. Førbrukning 10.2./100 km

Høgsta punkt 700 møh, Snitt 72 km/h. Blandade vägar, allt från motorväg till kurvigt ned mot fjorden.

Førbrukningen är baserad på full -> full, dvs inkl laddførluster, det blev dessutom rätt beräknat i kørdatorn.

Konamodellen var från 2020..
Senast redigerad av Gromgutten 2026-06-10 kl. 20:07.
Citera
2026-06-10, 20:28
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja men är inte det lite dyrt ändå? Jag ska erkänna att jag har dålig koll på kostnader på helförsäkring på nyare bilar. Jag kör gammalt skrot som man inte ens FÅR helförsäkring på utan att åka och visa upp den för försäkringsbolaget först... Men är inte det dyrare än (någorlunda) jämförbara fossilare?

Att Tesla ligger på rena mardrömsnivåer kan man ju fortsätta fundera över... Att de faktiskt skapar de här kostnaderna för försäkringsbolagen, eller om det är något som kommer att rätta till sig när det kommer mer tillförlitlig statistik?
Betalade 8000:-/år i försäkring för min sista diesel för 5 år sedan så några hundringar till för en XC40 tycker jag inte rä dyrt. Jag har högsta körsträcka, går säkert ner lite om man kör högst 1000 eller 1500 mil per år.
Citera
2026-06-11, 09:03
Medlem
PeterNosters avatar
I norska NAFs sommartest kom BMW ix3 längst med 78 mil.

Testen gjordes med 25 bilar som kördes i blandad körning på norska vägar tills SoC 0%.
Inga VAG-bilar ställde upp.

Man redovisar avvikelsen från WLT värdet vilket jag inte tycker ger något.
Citera
2026-06-11, 09:19
Medlem
Citat:

Finns en hel del tester som visar på det du efterfrågar.
Sen skall man ta allt med en "Nypa Salt" då eldriften har betydligt lägre förluster jämfört med en ICE vilket innebär att körstilen spelar betydligt större roll.
Ser det i min Polestar, kör jag lite intensivare så springer den lätt upp över 200 W/km men när jag kört lugnt längre sträckor med blandat körning så har jag inge problem att ligga på 120.
Vilket inte är samma som en ICE där förlusterna i många fall är påtagliga. Så accelererar man mycket och håller högre hastighet påverkas energiförbrukningen mycket mer i en Elbil jämfört med en ICE.
Men ser man till tester verkar framför allt äldre Hyundai och Tesla ligga i framkant(Av någon anledning verkar just Hyundai tappat lite i sina senare modeller). Men de flesta andra förbättras kontinuerligt(Bla. Geerly som tog ett rejält kliv 2024).
Citera
2026-06-11, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Betalade 8000:-/år i försäkring för min sista diesel för 5 år sedan så några hundringar till för en XC40 tycker jag inte rä dyrt. Jag har högsta körsträcka, går säkert ner lite om man kör högst 1000 eller 1500 mil per år.
OK. Ja, det är väl rimligt ur det perspektivet. Men vi snackar alltså helförsäkring på en bil med vagnskadegaranti kvar, bara för att kolla förutsättningarna?
Citera
2026-06-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Man redovisar avvikelsen från WLT värdet vilket jag inte tycker ger något.
Både ja och nej... WLTP är ju fortfarande ett test under laboratorieförhållanden. (Men ska ju föreställa mer exakt än tidigare testcykel...) Men folk vill ju ändå av tradition ha några siffror att förhålla sig till. Det ideala hade ju varit att redovisa en rad olika mätningar. En i minusgrader och motvind, en i 30 graders värme, en i 80 km/h, en i motorvägsfart, osv. Men det hade väl blivit för krångligt för vanliga svenssons.

Men ändå, det BLIR ju liksom intressant för den vanlige användaren av bilen att den avviker från vad biltillverkaren "lovar"... Folk fungerar lite så.
Citera
2026-06-11, 15:12
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I norska NAFs sommartest kom BMW ix3 längst med 78 mil.

Testen gjordes med 25 bilar som kördes i blandad körning på norska vägar tills SoC 0%.
Inga VAG-bilar ställde upp.

Man redovisar avvikelsen från WLTP värdet vilket jag inte tycker ger något.

Førutom att det är førutsättningen før trådens frågeställning då, att bilarnas egentliga kørlängd 2018 avvek från WLTP.

Det var inga nya bilar från VAG før de har redan varit med i tidigare tester, gäller till exempel Tesla också i år. Nu vågade Toyota vara med i allafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in