2026-06-17, 09:10
Medlem
Angående AI så tror jag att det till mångt och mycket är en trend. När jag pratar med mina familjemedlemmar som oftast är äldre, 33-70år så är dom övertygade, och när jag säger övertygade, så menar jag att dom kan sätta sina barns LIV på att AI kommer att ta över 60% av jobben inom 5-8 år. Men på något sätt är aldrig deras egna jobb ett sådant som går att ersätta.

Ett exempel för att illustrera vilken typ av trend AI jag tror ai är, så kan man jämföra det med solcellshetsen under 2020-2021. Hade du inte 100%, helst lite värdepapperskredit också i solcellsaktier var du en värdelös investerare som inte förtjänade att se morgondagens ljus lägga sig över dom vackra svenska ängarna. Nu efter något år har hälften konkat, och andra hälften har det väldigt tufft, och någon promille går det fortsatt bra för, och hela Sveriges befolkning verkar ha låtsas om att det aldrig hänt.

Det finns skillnader mellan den trenden och denna rent ekonomiskt för en del företag, men denna AI-hets angående jobbövertagande är rätt överdriven tror jag. När jag pluggade till lokförare såg jag poster på flashback, reddit och familjeliv från 2008 som löd "om 5-10 år kör tågen sig själva. Läser du till lokförare är du dum i huvudet". Året är 2026 och tågen går inte ens / är försenade trots att där är en lokförare ombord.

En del företag i usa har slutat använda AI och anställt tillbaka folk för deras AI tokens är för dyra gentemot en anställd, så jag tror inte att AI kommer ersätta något, snarare hjälpa. Som när sömmerskor som sydde för hands blev livrädda när symaskinen kom, för dom tänkte att dom inte skulle behövas länge. Dom behövs, men deras jobb är annorlunda bara.

Min slutsats är följande;

Gemene man kan för lite om AI, om hur AI byggs upp, hur AI används av företag, samt hur andras yrken ser ut / vad man gör på jobbet. Men tror sig samtidigt veta extremt mycket om både AI och hur andras yrken ser ut, och anser sig därför kunna dra slutsatsen att andra jobb kommer försvinna.

Följande är ett personligt exempel och behövs ej läsas för att diskutera huvudsaken;

Citera
2026-06-17, 09:27
Medlem
Ja, den senaste vågens AI är dagens 'hype train', helt i klass med tulpanlökar och annat som kommer och går. Sedan är det ju alltid så, att om människan snappar upp lite modeord från media och läser någon kort artikel så är man plötsligt expert (den ack så tröttsamma Dunning–Kruger-effekten).

Man tappar lite hoppet om mänskligheten när man befinner sig mitt i denna störtflod och märker att man är den ende som stannar upp: "Vänta lite här nu.." Precis allt och alla, politiker och kapitalister, fan och hans moster, kastar sig huvudstupa rakt in utan en endaste tanke. Det absolut märkligaste är att man tycks helt glömt av miljön och istället tycker det är rimligt att bygga serverhallar som drar lika mycket energi som hundratusentals hushåll - vad hände där? Och man lider av en sorts kollektiv 'FOMO' som piskar upp stämningen och hetsen något enormt.

Men jaja, det är sådana vi är vi människor. En dum, hårlös apa.
Citera
2026-06-17, 10:37
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, den senaste vågens AI är dagens 'hype train', helt i klass med tulpanlökar och annat som kommer och går. Sedan är det ju alltid så, att om människan snappar upp lite modeord från media och läser någon kort artikel så är man plötsligt expert (den ack så tröttsamma Dunning–Kruger-effekten).

Man tappar lite hoppet om mänskligheten när man befinner sig mitt i denna störtflod och märker att man är den ende som stannar upp: "Vänta lite här nu.." Precis allt och alla, politiker och kapitalister, fan och hans moster, kastar sig huvudstupa rakt in utan en endaste tanke. Det absolut märkligaste är att man tycks helt glömt av miljön och istället tycker det är rimligt att bygga serverhallar som drar lika mycket energi som hundratusentals hushåll - vad hände där? Och man lider av en sorts kollektiv 'FOMO' som piskar upp stämningen och hetsen något enormt.

Men jaja, det är sådana vi är vi människor. En dum, hårlös apa.

Du nämner dunning kruger. Samtidigt tror du att du vet bättre, än världens alla investerare och experter som alltså pumpar in hundratals miljarder dollar i ai.... Men du vet minsann bättre, och mer om ai, fast du knappt kan knyta skorna.

AI kommer ta över jobb som handlar om att producera text eller bolla siffror, däremot inte praktiska jobb ännu på ett tag. Men ai kan inte ta över jobb innan frågan om ansvar har lösts: om ai gör fel, vem bär ansvaret?
Citera
2026-06-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Du nämner dunning kruger. Samtidigt tror du att du vet bättre, än världens alla investerare och experter som alltså pumpar in hundratals miljarder dollar i ai.... Men du vet minsann bättre, och mer om ai, fast du knappt kan knyta skorna.

AI kommer ta över jobb som handlar om att producera text eller bolla siffror, däremot inte praktiska jobb ännu på ett tag. Men ai kan inte ta över jobb innan frågan om ansvar har lösts: om ai gör fel, vem bär ansvaret?
Du ser vilka känslor det väcker! Alla är som besatta.
Citera
2026-06-17, 10:44
Medlem
Ja, det är en fluga. Precis som elektriciteten, datorn, hjulet o.s.v.

Allting som innebär förändring är bara en fluga. Allt kommer alltid vara som det alltid varit och alltid kommer att vara.
Citera
2026-06-17, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Som när sömmerskor som sydde för hands blev livrädda när symaskinen kom, för dom tänkte att dom inte skulle behövas länge. Dom behövs, men deras jobb är annorlunda bara.

När Sverige gick från jordbruksland till industriland med högre grad av automatisering så avrättade man mer än hälften av alla landets arbetare, eftersom att det inte fanns tillräckligt med jobb för dessa. På den tiden var de avrättade hästar, men när man nu åter snart måste sålla ut vem som behövs och vem som inte behövs så blir det människor man får rada upp istället.

It is what it is. Man ska inte vara så rädd för döden att man kognitivt väljer att inte förstå teknologisk utveckling. Då är man bara korkad. Som du.
Citera
2026-06-17, 11:25
Medlem
Biggedys avatar
Jösses. Påminn mig om 10 år.

AI är typ det största som hänt sedan internet.
Allt: din favoritmusik, tv-serie, hemsida, datorsystem, programvara. Allt kommer ha AI integrerat.

Jag återkommer om 10 år till denna tråden och så kan vi se om det var en fluga.
Senast redigerad av Biggedy 2026-06-17 kl. 11:27.
Citera
2026-06-17, 16:38
Medlem
För 18 månder sedan ville en del stoppa nya versioner av ChatGPT därför att dom skulle bli smartare än en människa, och sade att dom skulle bli farliga för oss.
https://www.dn.se/varlden/fem-fragor-om-open-ai-har-chat-gpt-blivit-smartare-an-en-manniska/
Idag finns dessa nya versioner ute sedan länge, och dom har ännu inte tagit över världen.

Så på sätt och vis är det en bubbla.

Men denna unika variant av AI (vilket förvisso bara är en liten men populär gren av AI) har visat på hur mycket AI kan komma att betyda.
Det finns alltid nya jobb när gamla försvinner. Vem hade hört talas om en "influencer" före Facebook? Vem kände till begreppet PT (Personal Trainer) för en generation sedan? Väldigt få kände till vad ordet "stylist" betydde. För 100 år sedan fanns det antaligen väldig få "radiopratare" etc.

Även med AI kommer nya jobb uppstå och gamla försvinna. Inget nytt under solen.
Citera
2026-06-17, 17:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> AI - Artificiell intelligens
/Moderator
Citera
2026-06-21, 15:29
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Angående AI så tror jag att det till mångt och mycket är en trend. När jag pratar med mina familjemedlemmar som oftast är äldre, 33-70år så är dom övertygade, och när jag säger övertygade, så menar jag att dom kan sätta sina barns LIV på att AI kommer att ta över 60% av jobben inom 5-8 år. Men på något sätt är aldrig deras egna jobb ett sådant som går att ersätta.

Ett exempel för att illustrera vilken typ av trend AI jag tror ai är, så kan man jämföra det med solcellshetsen under 2020-2021. Hade du inte 100%, helst lite värdepapperskredit också i solcellsaktier var du en värdelös investerare som inte förtjänade att se morgondagens ljus lägga sig över dom vackra svenska ängarna. Nu efter något år har hälften konkat, och andra hälften har det väldigt tufft, och någon promille går det fortsatt bra för, och hela Sveriges befolkning verkar ha låtsas om att det aldrig hänt.

Det finns skillnader mellan den trenden och denna rent ekonomiskt för en del företag, men denna AI-hets angående jobbövertagande är rätt överdriven tror jag. När jag pluggade till lokförare såg jag poster på flashback, reddit och familjeliv från 2008 som löd "om 5-10 år kör tågen sig själva. Läser du till lokförare är du dum i huvudet". Året är 2026 och tågen går inte ens / är försenade trots att där är en lokförare ombord.

En del företag i usa har slutat använda AI och anställt tillbaka folk för deras AI tokens är för dyra gentemot en anställd, så jag tror inte att AI kommer ersätta något, snarare hjälpa. Som när sömmerskor som sydde för hands blev livrädda när symaskinen kom, för dom tänkte att dom inte skulle behövas länge. Dom behövs, men deras jobb är annorlunda bara.

Min slutsats är följande;

Gemene man kan för lite om AI, om hur AI byggs upp, hur AI används av företag, samt hur andras yrken ser ut / vad man gör på jobbet. Men tror sig samtidigt veta extremt mycket om både AI och hur andras yrken ser ut, och anser sig därför kunna dra slutsatsen att andra jobb kommer försvinna.

Följande är ett personligt exempel och behövs ej läsas för att diskutera huvudsaken;

Det blir en halmbgubbe att fokusera på "AI" som i chattfönster och agenter. Tesla kommer troligen till hösten släppa deras Optimus robot som kan utföra alla uppgifter som en människa kan göra men outtröttligt 20 timmar per dygn. Den kommer att kosta som en bil ungefär. En arbetsgivare tjänar in den kostnaden på ett halvår. Givetvis kommer de att köpa sådana robotar. Det enda som kommer att hindra att 60% av jobben tas över är att de inte hinner bygga tillräckligt många robotar tillräckligt snabbt. Men om ett par år kommer robotarna bygga robotfabrikerna. 500% snabbare och till 20% av kostnaden, försiktigt räknat. Det går inte att snacka eller drömma bort de ekonomiska argumenten.
Citera
2026-06-21, 15:47
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det blir en halmbgubbe att fokusera på "AI" som i chattfönster och agenter. Tesla kommer troligen till hösten släppa deras Optimus robot som kan utföra alla uppgifter som en människa kan göra men outtröttligt 20 timmar per dygn. Den kommer att kosta som en bil ungefär. En arbetsgivare tjänar in den kostnaden på ett halvår. Givetvis kommer de att köpa sådana robotar. Det enda som kommer att hindra att 60% av jobben tas över är att de inte hinner bygga tillräckligt många robotar tillräckligt snabbt. Men om ett par år kommer robotarna bygga robotfabrikerna. 500% snabbare och till 20% av kostnaden, försiktigt räknat. Det går inte att snacka eller drömma bort de ekonomiska argumenten.

Kan du redogöra för den kalkylen? Så vi kan se hur försiktigt räknat det är, vad som gör det 500% snabbare och till 20% av kostnaden (vilket i sig är ett skrattretande uttalande).
Citera
2026-06-21, 16:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Kan du redogöra för den kalkylen? Så vi kan se hur försiktigt räknat det är, vad som gör det 500% snabbare och till 20% av kostnaden (vilket i sig är ett skrattretande uttalande).
En fabriksarbetare jobbar i bästa fall 6 timmar effektivt, 5 dagar i veckan. En robot kan arbeta 20-22 timmar effektivt. Men låt oss avrunda ner till 18 timmar. Sen har du helgerna också. Då får vi 30 tim mot 18 tim * 7 dagar = 126 tim i veckan. Människan ska ha semester och är sjuk ibland, där försvinner 6-7 veckor. Det blir ca 500% mer effektiv arbetstid för en robot. Plus då att roboten aldrig blir trött och när den är tränad och kalibrerad för en enkel uppgift gör den troligen väldigt lite fel i arbetet.

En fabriksarbetare tjänar ca 40k*12 månader plus sociala avgifter, det blir ca 630 000 kr/år. En humanoid robot kommer enligt ryktena kosta ca hälften av det. Redan första året har arbetsgivaren sparat in 50% av arbetskostnaden för en anställd men får då ca 500% mer arbete utfört. Eller låt säga bara dubbelt så mycket arbete då om du vill vara snål.
Om roboten håller i 10 år får arbetsgivaren ca 9 års gratis arbetskraft jämfört med människan.

Du tror inte att någon fabrik vill ha den här besparingen, för de hatar ju pengar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in