2026-06-21, 14:47
Medlem
Plötsligt slog mig denna tanke. Lagarna i moderna stater är inte primärt för män; de flesta är utformade för att skydda de socialt utsatta, nämligen kvinnor och funktionshindrade. Detta beror på att de är fysiskt underlägsna män.

De flesta lagar i moderna stater begränsar mäns beteende. Tänk på lagar om våld eller sexuella övergrepp; de skyddar kvinnor, inte män. I slutändan är strukturen i de flesta länder sådan att män lider förluster eftersom skattebetalning inte resulterar i fördelar för dem.

Låt oss nu föreställa oss att du föddes som en frisk man i en anarkisk stat som Sudan, Kongo, Centralafrikanska republiken eller Somalia.

Du är en frisk man. Du skulle inte bli offer för brott som kvinnor eller funktionshindrade, och eftersom det är en anarkisk stat skulle du inte straffas för att slå eller röra vid en förbipasserande kvinna. Dessutom, eftersom det är en anarkisk stat, behöver du inte betala skatt. När det gäller elektricitet kan du helt enkelt stjäla den från ett närliggande elnät och använda den som "stulen elektricitet". Även om du publicerar konstiga saker eller till och med olämpligt innehåll på internet kommer du inte att straffas som i Storbritannien eftersom det råder anarki.

Hur som helst har de flesta utvecklingsländer numera en genomsnittlig förväntad livslängd på över 60 år, vilket inte skiljer sig mycket från utvecklade länder. Ur en frisk vuxen mans perspektiv, skulle det inte vara lyckligare att leva i ett land med anarki än att leva i ett utvecklat eller medelinkomstland?
Citera
2026-06-21, 14:51
Avstängd
det är inte vad som menas med anarki i politisk mening.
Citera
2026-06-21, 14:56
Medlem
grodanskurts avatar
Jag brukar inte straffas när jag rör en kvinna, och visst skatt suger, men kass infrastruktur suger också
Citera
2026-06-21, 14:58
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Låt oss nu föreställa oss att du föddes som en frisk man i en anarkisk stat som Sudan, Kongo, Centralafrikanska republiken eller Somalia.
Du menar bokstavligt talat helvetet på jorden? De absolut värsta shithole-country-delarna av Afrika? Är det alltså det du har som lockvara att försöka sälja in ditt erbjudande med?
Citera
2026-06-21, 15:03
Avstängd
rent allmänt kan man säga att det som är bra för kvinnan är också bra för mannen.
Citera
2026-06-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du menar bokstavligt talat helvetet på jorden? De absolut värsta shithole-country-delarna av Afrika? Är det alltså det du har som lockvara att försöka sälja in ditt erbjudande med?

För en frisk vuxen man, vad är chansen att bli ett brottsoffer i ett land i ett sådant anarki? Brott begås vanligtvis mot utsatta människor, som kvinnor eller funktionshindrade. Om man sätter upp ett enkelt gatustånd – naturligtvis utan att betala några skatter – och lever fritt precis som man vill, kan det då finnas ett större paradis än så?
Citera
2026-06-21, 15:16
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
För en frisk vuxen man, vad är chansen att bli ett brottsoffer i ett land i ett sådant anarki? Brott begås vanligtvis mot utsatta människor, som kvinnor eller funktionshindrade. Om man sätter upp ett enkelt gatustånd – naturligtvis utan att betala några skatter – och lever fritt precis som man vill, kan det då finnas ett större paradis än så?

Ja, nu tillhör ju du det absolut bottenskrapet av Flashbacks begåvningsreserv, men jag ska förklara det här på ett sätt så t o m du förstår.

Om vi lever i ditt fiktiva Afrikanska shithole country där total anarki råder, så finns det inget som förhindrar mig och en grupp likasinnade att beväpna oss, ta allt du äger och knulla dig i röven. Det hade du väl iofs gillat, men poängen kvarstår.
Citera
2026-06-21, 15:21
Medlem
franges avatar
Citat:
Vad gör du när det kommer 10 negrer med machetes och rånar dig på allt det du har i ditt gatustånd, och sedan våldtar dig, hackar dig i bitar och sedan äter upp dig? Det är så det funkar i de länderna du räknar upp. Och ingen kommer hindra de som har flest machetes. För det är ju inte olagligt i ditt anarkistiska drömsamhälle att hacka dig i bitar och äta upp dig.

Du vet - de länderna där man tror att man blir frisk från HIV genom att våldta spädbarn
Citera
2026-06-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Ja, nu tillhör ju du det absolut bottenskrapet av Flashbacks begåvningsreserv, men jag ska förklara det här på ett sätt så t o m du förstår.

Om vi lever i ditt fiktiva Afrikanska shithole country där total anarki råder, så finns det inget som förhindrar mig och en grupp likasinnade att beväpna oss, ta allt du äger och knulla dig i röven. Det hade du väl iofs gillat, men poängen kvarstår.

De flesta brott härrör från agg eller sexuella motiv. I verkliga livet ger jag min omgivning absolut ingen anledning att hysa ett djupt agg mot mig. Självklart är jag medveten om att du har pro-ukrainska åsikter och ogillar mig. Om jag skulle stöta på någon som du skulle jag helt enkelt inte avslöja mina politiska böjelser eller mitt sanna jag. I så fall, vilken anledning skulle du ha att hysa agg mot mig?
Citera
2026-06-21, 15:39
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
De flesta brott härrör från agg eller sexuella motiv.

Inte alls, i synnerhet inte i fattiga shithole countries där det enda sättet att överleva är att ta från den som har. Stölder och rån är den absolut största brottskategorin i alla länder. Mord blir ett bekvämt sätt att göra sig av med vittnen.

Citat:
I verkliga livet ger jag min omgivning absolut ingen anledning att hysa ett djupt agg mot mig. Självklart är jag medveten om att du har pro-ukrainska åsikter och ogillar mig.

Utanför din lilla klick på gruppboendet så är du en direkt avskydd person i samhället. Det bästa du kan hoppas på är total likgiltighet från din omgivning. Ingen hade lyft ett finger för att hjälpa dig om du blivit brottsutsatt.

Citat:
Om jag skulle stöta på någon som du skulle jag helt enkelt inte avslöja mina politiska böjelser eller mitt sanna jag. I så fall, vilken anledning skulle du ha att hysa agg mot mig?

Du har något jag vill ha, det räcker gott och väl i din anarki för att råka illa ut. Eller jag kanske inte gillar att du tror du är bättre än mig, eller ditt lilla frukstånd stjäl kunder från min kusins fruktstånd, eller så är jag bara en psykopat som njuter av att skada andra för att jag kan. Vem vet?

Det spelar ingen roll oavsett, för det finns ingen som kan stoppa mig och mitt gäng.
Citera
2026-06-21, 16:35
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
det är inte vad som menas med anarki i politisk mening.

Exakt.
Anarkismen bygger på förnuft och gemensamma värderingar som regelverk.
Citera
2026-06-21, 17:09
Medlem
Du glömmer att kvinnorna är någons moder, fru, syster, dotter så även om det vore så att jag inte drabbades av brott så skulle närstående till mig drabbas.

Sedan ifall alla kopplade in sig på elledningarna utan att betala så skulle inte elproducenterna inte längre producera el så tillbaka till medeltiden för matlagning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in