2026-06-21, 13:08
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Se bara hur media våldtog oss igår, så fattar du exakt varför det är så.

All media, ALL, beskrev hur Israel nu bombade libyen igen trots de nya eldupphör avtalen.... ingen sa dock ett ljud om att hizbolla först avfyrat 50 projektiler mot israeliska soldater och att isreal därför svarat på provokationen. Nej alla fick det att framstå som att israel återigen hanterat det fel.

Naturligtvis borde alla ansvariga utgivare och journalister som beskrivit detta fel radas upp och dömmas. Att vanära ett folk, förstöra nationella relationer och manipulera 10 miljarder människor borde, även om det inte är extremt allvarligt per individuellt fall, bestraffas otroligt hårt när all skuld sumeras. Jag tror man måste avliva dem och utrota deras familjer för att ens komma i närheten av ett straff de gjort sig skyldiga till. För missförtså nu inte, de gör det avsiktligt, med den fulla intentionen att skapa förvirring och skuld mot israel precis som denna tråden vitnar om att de lyckas med. Det är därför straffet måste vara så hårt.

Libyen? Libanon! Har du ens läst artiklarna du kritiserar? Låter inte så.
Citera
2026-06-21, 13:14
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Just det. Så istället för självreflektion och inventering av ingruppsproblem slår man ifrån återkommande konflikter genom ett "latent judehat"

Är det en gen då eller vad menar du? Som vaknar till liv och aktiveras när man haft för mycket israeler i sitt liv?

Det är så obeskrivligt dumt. Självklart har det ingenting med antisemtism att göra, utan med bedrövligt, arrogant och människofientligt utrikespolitiskt agerande.
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
är det här medfött hos alla människor, just denna väldigt nischade och specifika form av rasism? papuaner i indonesien som bor i en hydda kan vakna en morgon och så har detta latenta hat aktiverats? väldigt märklig förklaringsmodell
Ja, ni kan väl låtsas vara helt oförstående inför detta om ni vill, och hänvisa till gener och papuaner, det gör mig detsamma. Jag känner i alla fall igen en lus på gången.
Citera
2026-06-21, 13:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Så du kan baita, sen så får man inte svara för det är "fel tråd"

Mods får ta bort då 👍

Dina floskler kan du behålla, bemöt argument istället.

Som sagt det handlar om man litar på tredje skitvärlden eller väst. Tyvärr är unga i väst korrumperade av TikTok. Har varit över länge och kommer fortsätta vara det. Men men vänstern kommer vinna valet så blir det mer import av bruna!

Varför ska Israel bara ta att Gaza, PLO och Hezbollah i Libanon skickar in raketer och självmordsbombare i landet?

Eller du menar de bara sätter sin ekonomi på paus och bombar för att de är ondskefulla och tycker det är kul?

Vem kommer döma Israels ledare till döden? För övrigt var Nürnberg mer i likhet med Sovjets skenrättegångar en skandal.

Israel "har gjort i Gaza" för att Hamas invaderade Israel och lobbat in raketer under flera år, fattar du inte det?
Bifogar bild på Gaza efter att Israelerna varit där. Tidigare bodde 2M människor där.
https://edition.cnn.com/2025/01/28/middleeast/israel-far-right-trump-gaza-plan-analysis-intl/
Själva tanken att Sverige, England, eller ens USA skulle göra något sådant mot ett annat land är absurd. Din förnekelse över det folkmord som skett i Gaza och Libanon är identiskt med nazisternas förnekelse. Du saknar moral och humanism.

Det ironiska med ditt argument är ju att det gör Hamas oktober-attack rimlig. Ska inte Hamas få försvara sig mot judiska kvinnor och små barn? Precis som Israel nu gjort.
Citera
2026-06-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Ja, ni kan väl låtsas vara helt oförstående inför detta om ni vill, och hänvisa till gener och papuaner, det gör mig detsamma. Jag känner i alla fall igen en lus på gången.

"Låtsas vara oförstående". Vederlägg ditt bisarra, pseudovetenskapliga bludder med fakta istället.

Var finns studierna som visar på att det latent finns antisemtism inprogrammerat i människor? Eller är det något slags kulturell mekanism?

Det borde vara en jättenyhet i så fall. Nej du, endast en förnekande kultur med hybris kan dra en sån världsfrånvänd slutsats.

Snacka inte skit om du inte vill bli synad.
Citera
2026-06-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq

Den moderna paradoxen – varför hatet består trots att judarna assimilerats

Och här blir det intressant ur ett Evola-perspektiv: Idag är judarna den mest assimilerade, sekulariserade och framgångsrika gruppen i västvärlden. De har övergett kashrut, Sabbat, hebreiska, arrangerade äktenskap – allt det som höll dem separata. De är liberala, sekulära, individualistiska – ofta mer "moderna" än modernisterna själva.

Men antisemitismen försvinner inte. Tvärtom – Pew-undersökningen du citerar visar att unga européer är mer negativa till Israel (och per automatik judar) än gamla. Varför?

Här vänder Evola på resonemanget. Om judendomen en gång var anti-traditionell (i Evolas ögon), så har den nu blivit ultra-modern. Judar är överrepresenterade i just de rörelser som Evola hatade mest: liberalism, marxism, globalism, kosmopolitism, finanskapitalism, Hollywood, media, akademin.

Det är inte längre judarnas separatistiska traditionalism som retar gallfeber på omvärlden – det är deras hypersucce i den moderna världen. De är för bra på det moderna spelet. De styr inte världen – men de är jävligt överrepresenterade i alla rum där beslut fattas, pengar skapas och berättelser skrivs.

Och det är därför hatet består: Förr hatade man judarna för att de vägrade bli som alla andra. Idag hatar man judarna för att de är bättre på att vara som alla andra – samtidigt som de fortfarande inte riktigt blir accepterade som "riktiga" européer, amerikaner, etc.

Intressant analys. Jag tror det ligger mycket sanning i den.
Citera
2026-06-21, 13:25
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Libyen? Libanon! Har du ens läst artiklarna du kritiserar? Låter inte så.
Jag var trött, så illa kan det inte varit för du lyckades ju fatta sammanhanget ändå.
Citera
2026-06-21, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Så du kan baita, sen så får man inte svara för det är "fel tråd"

Mods får ta bort då 👍

Dina floskler kan du behålla, bemöt argument istället.

Som sagt det handlar om man litar på tredje skitvärlden eller väst. Tyvärr är unga i väst korrumperade av TikTok. Har varit över länge och kommer fortsätta vara det. Men men vänstern kommer vinna valet så blir det mer import av bruna!

Varför ska Israel bara ta att Gaza, PLO och Hezbollah i Libanon skickar in raketer och självmordsbombare i landet?

Eller du menar de bara sätter sin ekonomi på paus och bombar för att de är ondskefulla och tycker det är kul?

Vem kommer döma Israels ledare till döden? För övrigt var Nürnberg mer i likhet med Sovjets skenrättegångar en skandal.

Israel "har gjort i Gaza" för att Hamas invaderade Israel och lobbat in raketer under flera år, fattar du inte det?

Det är inte bait. Att tunga myndigheter, människorättsorganisationer och folk i gemen har insett att det är ett pågående folkmord är en av de stora anledningarna till att Israels anseende är i botten. Att du personligen tror att hamas har gömt raketer i vartenda bostadshus och i barn som står i brödkö och att du sväljer allt som israeliska staten säger med hull och hår har inget med ämnet att göra.

Du tror det är amerikanskägda tiktok som ligger bakom. Jag trot det är IDFs beteende som ligger bakom.
Citera
2026-06-21, 13:29
Medlem
Balisers avatar
Citat:
"Låtsas vara oförstående". Vederlägg ditt bisarra, pseudovetenskapliga bludder med fakta istället.

Var finns studierna som visar på att det latent finns antisemtism inprogrammerat i människor? Eller är det något slags kulturell mekanism?

Det borde vara en jättenyhet i så fall. Nej du, endast en förnekande kultur med hybris kan dra en sån världsfrånvänd slutsats.

Snacka inte skit om du inte vill bli synad.
Du har en lågt stående debattnivå som är ointressant att bemöta. Det är väl känt det jag säger. Sedan lär du knappast imponeras, det följer av ditt arroganta och självtillräckliga språkbruk. Jag tänker inte bemöta dina invändningar (ett uppenbart Sisyfos-arbete).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-antisemitiska-attityder-okar-i-sverige
https://skma.se/2019/03/ny-studie-av-antisemitiska-attityder-i-osterrike/
Citera
2026-06-21, 13:31
Medlem
Inte särskilt svårt att förstå denna reaktion om man har sett några presskonferenser med Bibi, intervjuer med deras FN-ambassadör Danny Danon (tvär-arrogant, ofta på BBC) osv under de senaste tre årens krig. Detta samtidigt med att figurer som Trump och Lindsay Graham har hört till landets främsta allierade.
Citera
2026-06-21, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bifogar bild på Gaza efter att Israelerna varit där. Tidigare bodde 2M människor där.
https://edition.cnn.com/2025/01/28/middleeast/israel-far-right-trump-gaza-plan-analysis-intl/
Själva tanken att Sverige, England, eller ens USA skulle göra något sådant mot ett annat land är absurd. Din förnekelse över det folkmord som skett i Gaza och Libanon är identiskt med nazisternas förnekelse. Du saknar moral och humanism.

Det ironiska med ditt argument är ju att det gör Hamas oktober-attack rimlig. Ska inte Hamas få försvara sig mot judiska kvinnor och små barn? Precis som Israel nu gjort.

Annat land? Gaza är inget land. Först.

Andra, igen, inget folkmord.

Om "moral och humanism" kan dras fram hur som helst. Hur många flyktingar bor i ditt hus? Du saknar moral och humanism om det är 0.

Citat:

Drar gärna tillbaka till början.

Ska Israel få existera alls enligt dig, vi börjar där?

Och vilka gränser?

Enligt mig är landet först osmanska riket sedan bittiskt sedan Israel, så.

Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Det är inte bait. Att tunga myndigheter, människorättsorganisationer och folk i gemen har insett att det är ett pågående folkmord är en av de stora anledningarna till att Israels anseende är i botten. Att du personligen tror att hamas har gömt raketer i vartenda bostadshus och i barn som står i brödkö och att du sväljer allt som israeliska staten säger med hull och hår har inget med ämnet att göra.

Du tror det är amerikanskägda tiktok som ligger bakom. Jag trot det är IDFs beteende som ligger bakom.

Blev nyligen amerikanskägt.

Varför har Kina en egen TikTok? Svara?
1989
Citera
2026-06-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.pewresearch.org/short-reads/2026/06/04/most-people-across-36-countries-have-negative-views-of-israel-and-little-confidence-in-netanyahu/

Sverige sticker ut, hela 78% av svenskar har negativ inställning till Israel. I USA (Israels största bidragsgivare) är motsvarande siffra 60% av befolkningen.

I inget av de tillfrågade länderna har en majoritet en positiv bild av Israel. Hela världen verkar således anse att Israel gör fel. Undersökningen visar även en tydlig trend att världen blivit alltmer kritisk till landet.

Intressant oxå att unga människor tenderar vara mer negativt inställd till Israel, vad beror det på?

Hur ska Israel vända trenden kring omvärldens inställning till landet? Hur har undersökningen tagits emot i Israel?

Kommer bara bli värre efter att dom ställer in valet i höst pga krig.

Netanyahu kommer straffas hårt när han inte sitter på tronen längre.
Att köpa influencers och medier räcker en bit men inte hela vägen.
Citera
2026-06-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Du har en lågt stående debattnivå som är ointressant att bemöta. Det är väl känt det jag säger. Sedan lär du knappast imponeras, det följer av ditt arroganta och självtillräckliga språkbruk. Jag tänker inte bemöta dina invändningar (ett uppenbart Sisyfos-arbete).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-antisemitiska-attityder-okar-i-sverige
https://skma.se/2019/03/ny-studie-av-antisemitiska-attityder-i-osterrike/

Äh. Hitta ett enda exempel där jag påstår något av de i artikeln judefientliga exemplen.

Det kommer du aldrig göra, av den enkla anledningen att jag aldrig har sagt något liknande och inte är judefientlig/antisemit.

Jag är Israelkritisk, och anledningen till att jag är det är klassisk orsak och verkan. Israel beter sig som rövhål och världen, inklusive jag, tröttnar. Svårare är det inte.

Dels är man extremt våldsamma, sen försöker man ovanpå det också gaslighta världen att kritiken beror på antisemtism.

Istället för att förändra beteendet.

Vi ser en väldigt problematisk ingruppsmentalitet. Är israelerna ensamma om detta? Absolut inte. Men kombinationen problematisk ingruppsmentalitet + hard power + soft power = Israel är den geopolitiskt klart mest intressanta ingruppsmentaliteten att diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in