2026-06-21, 07:21
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
I Stockholm. Tänker det finns risk att hans ens inte kommer vakna upp. Men om så liksom gruppvåldtagen med jävla ont i baken efter. Sedan allt av värde saknas i bostaden. Men det är kanske fördomar man har om livet i storstaden.

Så här, du måste ha nån kompis som bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö du kan besöka och hänga med en vecka. Det låter som om man inte kan gå en meter utan att bli straffknullad om man tittar på nyheterna men alla tre storstäder är rejält trygga, det är bara att det bor en satans massa folk där.

Du har säkert träffat folk som bott hela sina liv i en storstad som antingen romantiserar skiten ur natur ("jag vill ta en selfie med en björn för insta!") eller är totalt livrädda för den och tror dom ska tacklas och mördas av ett rådjur om dom går ut i en skog. Litet samma, fast omvänt.
Citera
2026-06-21, 07:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Så här, du måste ha nån kompis som bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö du kan besöka och hänga med en vecka. Det låter som om man inte kan gå en meter utan att bli straffknullad om man tittar på nyheterna men alla tre storstäder är rejält trygga, det är bara att det bor en satans massa folk där.

Du har säkert träffat folk som bott hela sina liv i en storstad som antingen romantiserar skiten ur natur ("jag vill ta en selfie med en björn för insta!") eller är totalt livrädda för den och tror dom ska tacklas och mördas av ett rådjur om dom går ut i en skog. Litet samma, fast omvänt.

Haha. Jo har ju bott i Bergsjön i Göteborg. Knallat runt där nattetid utan att skit hände. Men efter en tid på "landet" blir det ju som all skit man läser om händer just i storstan. Känns som mer risk då att hålla balkongdörren öppen nattetid.

Sedan japp. Går liksom omvänt också. Farliga djur att du liksom riskerar att bli dödad av en galen älg, eller något annat i naturen. Inte så vanligt på landet. Händer ju liksom inte som brukligt. Extrema undantagsfall.
Citera
2026-06-21, 07:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Finns en jag känner som öppnar fönstren och sover på köksbordet när det är som varmast. Kommer upp i rätt höjd. Hans säng har madrasskassett. Ingen barriär. Tror han hänger för ngn hängmatta.
Citera
2026-06-21, 07:45
Medlem
Underbart!
Jag som året runt på balkongen när jag bodde i lägenhet i min ungdom.
Citera
2026-06-21, 07:51
Medlem
Gjorde det några nätter under fotbolls - vm 1994.
Flera tropiska nätter då under tre veckor.
Funkade bra då jag har inglasad balkong.
Citera
2026-06-21, 08:07
Medlem
Det är ju lätt att tänka tanken att sova på balkongen när de tropiska nätterna slår till, men lika skönt som det är på natten, lika varmt blir det ju redan tidigt på morgonkvisten, samt det är ju inte helt lätt att sova i fullt ljussken kl 4 på morgonen.
Har själv en lägenhet som det tar tid innan värmen går igenom och när den väl gör det, så har jag ett par fläktar som jag låter gå hela natten.
Citera
2026-06-21, 08:44
Medlem
Synd att min balkong är för liten.
Citera
2026-06-21, 09:17
Medlem
Jag hoppas för din egen skull att du har mörkläggningsgardiner, det är nästan 19 timmar sol så här års, det betyder att om du ligger och scrollar i telefonen 1 timma när det börjat gry, har du bara cirka 4 timmar att sova i mörkret, din kropp kommer att bli lurad av ljuset och du kommer få sämre sömn.
Citera
2026-06-21, 09:52
Medlem
Det är ännu bättre med en utesäng på landsbygden. Helt fantastiskt att vakna av solen och fågelkvitter. Enda negativa är mygg och knott men det kan man ju lösa med myggnät
Citera
2026-06-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Det blir förbannat fuktigt fram på morgontimarna.

Nja, beror helt och hållet på daggpunkten och om balkongen har tak eller inte.
Citera
2026-06-21, 10:02
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det är ju lätt att tänka tanken att sova på balkongen när de tropiska nätterna slår till, men lika skönt som det är på natten, lika varmt blir det ju redan tidigt på morgonkvisten, samt det är ju inte helt lätt att sova i fullt ljussken kl 4 på morgonen.
Har själv en lägenhet som det tar tid innan värmen går igenom och när den väl gör det, så har jag ett par fläktar som jag låter gå hela natten.

När jag bodde i lägenhet hade jag balkongen på andra sidan, så fick eftermiddag och kvälls sol. Svalt och gött på morgonen. Det enda jobbiga var att fåglarna vaknade tidigt.

Har inte sovit ute på landet ännu, lite mer mygg här. Samt varg, björn och vildsvin.
Vill jag gå och sova svalt går jag ut till lägenheten jag har i ladugården!
Citera
2026-06-21, 10:04
Medlem
Svensklistans avatar
Godmorgon TS, hur var din morgon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in