Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Rent objektivt kan jag säga att det finns två sorts muslimer, de som är drivna och vill något med sitt liv. Och de som lägger sitt liv i alahs händer. Tekniskt sett är inte alla muslimer dåliga just för de är muslimer. Däremot sticker de dåliga muslimerna ut väldigt mycket, särskilt i Sverige. Skulle de bott i Saudi hade de fått händer och huvud avhuggna.
Diplomatiskt skrivet då jag inte har mycket till övers för muslimer, men det finns de som är bra.
Jag håller med i din analys.
Jag är inte medveten om att muslimer är särdeles kända för att vara framgångsrika och extra ambitiösa universitetsstudenter.
Andra grupper är mera kända.
Men det finns precis som du skriver, en hel del som är drivna... Mången iran-ättling, som är formellt muslimer, en del kurder, syrier och enstaka andra.
Kort sagt, ambitiösa föräldrar tenderar att se till att deras barn sköter sig och studerar. Skaffar extra undervisning för dom, ser till att flytta till bra områden etc. - Det är för övrigt sådana nysvenskar vi vill ha, om vi nu måste ha en invandring.
En annan aspekt som kanske finns just här, är att det är ju pk att det går bra för muslimska studenter, speciellt om de arabiska... Gissningsvis låter man dem glida igenom lite lättare...
Jag har rent av läst någonstans att så händer det i Israel på deras läkarutbildning...
OM det händer i Israel, är det ju dubbelt så troligt att det händer i Sverige också.
Om hypotesen håller, så har vi två skikt: ena siktet ambitiös, driven och väldigt bra, andra nedre skiktet som tillåts glida igenom.