Citat:
Ursprungligen postat av
barkeeper
Vi köper endast svenskt kött från mindre wproducenter dels för kvaliteten, dels för att hjälpa svenska bönder. Motståndskraft när världen gungar, grundläggande är att kunna producera vår egen mat.
Konsumenter som köper kött producerat i Brasilien, betalar inte bara den brasilianska köttindustrins utgifter, utan även fraktkostnaden från Brasilien till den lokala livsmedelsbutiken i Sverige, samt tull och allsköns pålagor. Dessa fördyrande pålägg till trots, understiger priset på det brasilianska kött som saluförs i Sverige, priset på det lokalt producerade svenska köttet. Det här kan man ha många synpunkter på, men jag tar det till intäkt för att brasilianska köttkors liv, från födsel till slakt, upprätthålls på billigast möjliga sätt.