2026-06-20, 23:57
Medlem
Rastapunxs avatar
Varför straffa? Men visst ge djur mänskliga rättigheter men då med skyldigheter.
Citera
2026-06-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allright02
Det finns fortfarande mycket djurplågeri tyvärr och personer som har ihjäl djur för nöjets skull. Ibland husdjur ibland vilda djur helt onödan som utsätts för tortyrliknande saker.

Varför kan vi inte ändra så att du straffas på samma sätt som om du hade gjort det på en människa? Jag skiter fullständigt i om det är ett ungdomsgäng som slänger ner en hund ifrån en bro eller något eller om det är en hundägare som utsätter sin egen hund för våld. Jag hade velat att de straffats på samma sätt som om de hade gjort det emot en människa, varför kan det inte vara så?

Jag läser så mycket om djur som plågas och dödas och straffen blir oftast inte någonting alls eller ibland väldigt milt förhållandevis till vad de har gjort.
Jag är stor djurvän (och så klart vegan) och sympatiserar med din tanke men den är helt orimlig då i princip all industriell djurhållning för livsmedelsproduktion är brutal djurplågeri.

Folk är emot djurplågeri när det handlar om husdjur, hundar och katter, men bryr sig nada om djuren som plågas brutalt i livsmedelsproduktionen.
Citera
2026-06-21, 00:05
Medlem
SoulOfSophias avatar
felpost
Citera
2026-06-21, 00:06
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Ja för fan. Djuren saboterar inte planeten men blir ändå lidande när människan ska härja.

Jag hatar as som ger sig på ungar, gamlingar och djur mer än något annat. Död åt dem alla
Citera
2026-06-21, 00:08
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Varför straffa? Men visst ge djur mänskliga rättigheter men då med skyldigheter.

Ska dom följa lagen?
Citera
2026-06-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Ska dom följa lagen?
Ja. Livstidsstraff för katter som dödar möss.
Citera
2026-06-21, 00:21
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha

Ja, och dödsstraff i fall de dödar pippifåglar
Citera
2026-06-21, 00:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Några bananflugor har drunknat i min bananflugefälla, ska jag nu dömas för massmord?

Och vad ska vi göra med alla som håller hundar, katter, marsvin och hästar frihetsberövade?

Nu är ju inte bananflugor djur utan insekter, så din fråga faller utanför dagordningen.
Frihetsberövande är inte plågeri så även den frågan får anstå tills nästa möte.

Fler frågor?
Citera
2026-06-21, 00:29
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Katter omfattas inte av strafflagen så förslaget bordläggs.
Citera
2026-06-21, 00:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PablitusX
Jag är stor djurvän (och så klart vegan) och sympatiserar med din tanke men den är helt orimlig då i princip all industriell djurhållning för livsmedelsproduktion är brutal djurplågeri.

Folk är emot djurplågeri när det handlar om husdjur, hundar och katter, men bryr sig nada om djuren som plågas brutalt i livsmedelsproduktionen.

Touche'.
Citera
2026-06-21, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nu är ju inte bananflugor djur utan insekter, så din fråga faller utanför dagordningen.
Frihetsberövande är inte plågeri så även den frågan får anstå tills nästa möte.

Fler frågor?
Bananflugor är djur, de tillhör "ryggradslösa djur".

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Katter omfattas inte av strafflagen så förslaget bordläggs.
Varför ska katter bara ha rättigheter och inga skyldigheter?
Citera
2026-06-21, 00:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Ska det gälla alla djur eller var går gränsen? Ska man åtalas för dråp varje gång man smäller en mygga?

Nej, om förslaget går igenom kommer du naturligtvis att åtalas för överlagt mord. Såvida du inte kan leda i bevis att du var i affekt och svårligen kan belastas för dina överilade gärningar. En bra avokat kan betyda mycket här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in