2026-06-20, 21:52
  #1
Medlem
Det finns fortfarande mycket djurplågeri tyvärr och personer som har ihjäl djur för nöjets skull. Ibland husdjur ibland vilda djur helt onödan som utsätts för tortyrliknande saker.

Varför kan vi inte ändra så att du straffas på samma sätt som om du hade gjort det på en människa? Jag skiter fullständigt i om det är ett ungdomsgäng som slänger ner en hund ifrån en bro eller något eller om det är en hundägare som utsätter sin egen hund för våld. Jag hade velat att de straffats på samma sätt som om de hade gjort det emot en människa, varför kan det inte vara så?

Jag läser så mycket om djur som plågas och dödas och straffen blir oftast inte någonting alls eller ibland väldigt milt förhållandevis till vad de har gjort.
Citera
2026-06-20, 21:56
  #2
Medlem
Ganonitos avatar
Håller med. Straffen för djurplågeri är alldeles för milda. De är i nivå med skadegörelse fast det är en levande varelse vi pratar om. Tycker dessa "tuffa" djurplågare borde få ställas mot en motståndare som är starkare än vad de är. Exempelvis en flock krokodiler. Undrar om de hade varit lika "tuffa" då.
Citera
2026-06-20, 21:56
  #3
Medlem
Vilka djur skulle det omfatta?
Citera
2026-06-20, 21:56
  #4
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Djur är en sak i rättslig bedömning så du får börja där!
Citera
2026-06-20, 22:00
  #5
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allright02
Det finns fortfarande mycket djurplågeri tyvärr och personer som har ihjäl djur för nöjets skull. Ibland husdjur ibland vilda djur helt onödan som utsätts för tortyrliknande saker.

Varför kan vi inte ändra så att du straffas på samma sätt som om du hade gjort det på en människa? Jag skiter fullständigt i om det är ett ungdomsgäng som slänger ner en hund ifrån en bro eller något eller om det är en hundägare som utsätter sin egen hund för våld. Jag hade velat att de straffats på samma sätt som om de hade gjort det emot en människa, varför kan det inte vara så?

Jag läser så mycket om djur som plågas och dödas och straffen blir oftast inte någonting alls eller ibland väldigt milt förhållandevis till vad de har gjort.

Hårdare straff, ja, men inte till nivån människa. Eller för vissa brott kanske det närmar sig varandra, till exempel om man uppsåtligen plågar ett djur. Men i andra situationer skiljer det sig.

Om din hund blir sjuk så kan du antingen ta den till veterinären, eller så kan du skjuta den. Det är nog få som vill förändra det, i alla fall om man tänker vad det innebär i förlängningen. Det blir slutet för att folk skaffar husdjur överhuvud taget.
Citera
2026-06-20, 22:06
  #6
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allright02
Det finns fortfarande mycket djurplågeri tyvärr och personer som har ihjäl djur för nöjets skull. Ibland husdjur ibland vilda djur helt onödan som utsätts för tortyrliknande saker.

Varför kan vi inte ändra så att du straffas på samma sätt som om du hade gjort det på en människa? Jag skiter fullständigt i om det är ett ungdomsgäng som slänger ner en hund ifrån en bro eller något eller om det är en hundägare som utsätter sin egen hund för våld. Jag hade velat att de straffats på samma sätt som om de hade gjort det emot en människa, varför kan det inte vara så?

Jag läser så mycket om djur som plågas och dödas och straffen blir oftast inte någonting alls eller ibland väldigt milt förhållandevis till vad de har gjort.


Skärpning människa
Djur är djur vi är överst på näringslivstoppen
Citera
2026-06-20, 22:06
  #7
Medlem
Några bananflugor har drunknat i min bananflugefälla, ska jag nu dömas för massmord?

Och vad ska vi göra med alla som håller hundar, katter, marsvin och hästar frihetsberövade?
Citera
2026-06-20, 22:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Vilka djur skulle det omfatta?

Alla djur egentligen fast om vi ändå ska se det hela ifrån ett logiskt perspektiv så tycker jag att vi ska börja med husdjur och hundar som jobbar inom polis.

Jag blev så ledsen en gång när det var en efterlyst person som de jagade i skogen, hund sprang efter honom fast mannen lyckades ha ihjäl hunden och fly. Mannen greps senare fast dömdes bara för de brotten han gjorde plus att de räknade det som våld mot tjänsteman. Det är för fan mord! Tycker att han borde straffas precis på samma sätt som om han hade gjort så emot en polis.
Citera
2026-06-20, 22:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Skärpning människa
Djur är djur vi är överst på näringslivstoppen

Förvisso är vi det men samtidigt så ser jag ingen anledning till att djuren ska lida för att människor tycker det är kul.Sinnessjukt ärligt talat.
Citera
2026-06-20, 22:22
  #10
Medlem
Ska det gälla alla djur eller var går gränsen? Ska man åtalas för dråp varje gång man smäller en mygga?
Citera
2026-06-20, 23:15
  #11
Medlem
Samma straff? Nej. Men dagens påföljder för grovt djurplågeri är ofta löjligt låga jämfört med lidandet som orsakas. Där finns definitivt utrymme för skärpning.
Citera
2026-06-20, 23:37
  #12
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Ska det gälla alla djur eller var går gränsen? Ska man åtalas för dråp varje gång man smäller en mygga?

Det blir ju klurigt om precis alla i hela landet skall in i fängelse. Vem skall då låsa grindarna. Vi måste vänta med denna regeländring tills vi får AI och automation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in