2026-06-20, 21:26
  #1
Medlem
pepsi haxs avatar
Man ser dessa i alla städer och vissa kanske får en kund i veckan om de har tur, hur klarar de av att betala hyra m.m ?

Räcker det att ha ett skåp från instabox för att kunna gå runt då de oftast bara har mattor och annat skräp som ingen någonsin köper?
Citera
2026-06-20, 21:29
  #2
Medlem
AI-2000s avatar
En sådan kiosk hade nyligen polisrazzia i min stad för någon vecka sedan där dom blev misstänkta för flera brott. Gäller såklart inte alla antar jag men jag bara säger det.
Citera
2026-06-20, 21:30
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Tyvärr de en sinande art. Blir färre och färre. Men i regel klarade de sig genom svarthandel. Dvs du ville ha cigg. Du kunde köpa över bordet. Med skatt och kvitto på allt. Om du lärde känna turken eller som för många gånger iraniern. Kunde du billigare köpa under bordet. De hade ofta ett helt lager som de bara visade för kunder de litade på.

Fick personligen just en sådan aha-upplevelse. När man nådde punkten att bli litad på och få se det extra lagret. Fanns ju inte bara cigg utan lite allt möjligt du kunde köpa.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2026-06-20 kl. 21:36.
Citera
2026-06-20, 21:32
  #4
Medlem
Dessa ställen har oftast en jäkla ruljangs när du är på jobbet.

Sen är det alla skolungdomar som köper snus, cigg, energidryck.

Sen som TS skriver oftast någon halvkass speditör med. DHL, Instabox, osv.
Citera
2026-06-20, 21:36
  #5
Medlem
FarliKorvs avatar
Kioskerna och pizzeriorna finns för att tvätta pengar, nu vet du.
Citera
2026-06-20, 21:40
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Var du ofta under bordet hos turken?

Det var inte en turk. Utan iranier. Det är skillnad! Nix blev erbjuden en massa under bordet. Men nix vi tar detta med kvitto istället. Var ju själv företagare och var extremt nitiskt med att allt skulle bokföras. Stor anledning till varför jag sög som egenföretagare och fick skatteskulder pga detta...
Citera
2026-06-20, 21:48
  #7
Medlem
De har heller inga anställda, utan familj/släkt hjälper till där.
Citera
2026-06-20, 21:52
  #8
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om du lärde känna turken eller som för många gånger iraniern. Kunde du billigare köpa under bordet. De hade ofta ett helt lager som de bara visade för kunder de litade på.

Fick personligen just en sådan aha-upplevelse. När man nådde punkten att bli litad på och få se det extra lagret.
Det kan ju inte hålla i längden. Förr eller senare så är det någon som golar, det ligger i sakens natur att ju längre tid och fler kunder så går sannolikheten att slippa golning mot noll. Detta bör gälla även om det bara var folk som var betrodda som fick erbjudandet, för om du litar på tusen pers så är risken större att du blir blåst av minst en, jämfört med om du bara litar på en enda anförtrodd svartkund.
Citera
2026-06-20, 21:54
  #9
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Det kan ju inte hålla i längden. Förr eller senare så är det någon som golar, det ligger i sakens natur att ju längre tid och fler kunder så går sannolikheten att slippa golning mot noll. Detta bör gälla även om det bara var folk som var betrodda som fick erbjudandet, för om du litar på tusen pers så är risken större att du blir blåst av minst en, jämfört med om du bara litar på en enda anförtrodd svartkund.
Näringsförbud gäller bara per individ / ägare , iom att dom är 20 brushor så går dä bra att byta ....
Citera
2026-06-20, 21:58
  #10
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tyvärr de en sinande art. Blir färre och färre. Men i regel klarade de sig genom svarthandel. Dvs du ville ha cigg. Du kunde köpa över bordet. Med skatt och kvitto på allt. Om du lärde känna turken eller som för många gånger iraniern. Kunde du billigare köpa under bordet. De hade ofta ett helt lager som de bara visade för kunder de litade på.

Fick personligen just en sådan aha-upplevelse. När man nådde punkten att bli litad på och få se det extra lagret. Fanns ju inte bara cigg utan lite allt möjligt du kunde köpa.

He he he, känner till ett fall där polisen gjorde razzia i en sån där butik. Det var ett Systembolag utan den gröna skylten!
Citera
2026-06-20, 21:58
  #11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Det kan ju inte hålla i längden. Förr eller senare så är det någon som golar, det ligger i sakens natur att ju längre tid och fler kunder så går sannolikheten att slippa golning mot noll. Detta bör gälla även om det bara var folk som var betrodda som fick erbjudandet, för om du litar på tusen pers så är risken större att du blir blåst av minst en, jämfört med om du bara litar på en enda anförtrodd svartkund.

Jo exakt. Därav sinade art. Var ju alltid någon som de litade på som golade till Skatteverket. Sedan kontroll. De som nu golade var ju säkert för det mesta inte kunder utan konkurrenter.
Citera
2026-06-20, 22:00
  #12
Medlem
Pengatvätt och svartjobb?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in