Igår, 19:07
Medlem
Tjena flummare!

Jag har runt 100 torkade toppisar ifrån i höstas som jag har tänkt att käka nu i helgen. När jag kollade noggrannare på de i burken så ser jag att det finns spår till mögel i form av små vita prickar i storlek mindre saltkorn och lite lite fluff på en hatt. Men detta finns bara på ett fåtal av svamparna. I övrigt är dem snustorra och luktar som de ska! Tror ni att det är en dum idè att äta de som ser fine ut eller kan mögel spridas till alla svampar (om det nu är mögel jag sett)
Citera
Igår, 19:36
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Tjena flummare!

Jag har runt 100 torkade toppisar ifrån i höstas som jag har tänkt att käka nu i helgen. När jag kollade noggrannare på de i burken så ser jag att det finns spår till mögel i form av små vita prickar i storlek mindre saltkorn och lite lite fluff på en hatt. Men detta finns bara på ett fåtal av svamparna. I övrigt är dem snustorra och luktar som de ska! Tror ni att det är en dum idè att äta de som ser fine ut eller kan mögel spridas till alla svampar (om det nu är mögel jag sett)
Tänker att mögel också är svamp.
Men nä det är nog ingen fara om du bara tar bort de drabbade.
Skölj dem för att få bort eventuella sporer kanske?
Citera
Igår, 20:23
Medlem
19As avatar
Det är mer lämpligt att fråga i ett matforum om du kan äta möglig torkad svamp.
Du måste förstå att möglet skiter fullständigt i om du ska trippa eller äta svampsoppa.

(Nej, äta möglig svamp är inget som du bör ägna dig åt)

Släng hela batchen och gör ett nytt försök nästa säsong istället.
Citera
Igår, 20:28
Medlem
Släng och förvara i frysen i framtiden.
Citera
Igår, 20:43
Medlem
Sladdsnuss avatar
Man kan bli rejält sjuk av det.
Citera
Igår, 20:44
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Mögelsvampar som ätit på toppissvampar. Det som återstår är en mindre andel toppisar, och en större del mögelsvamp med okända egenskaper. Är det bara lite mögel så ger förmodligen toppisarna fortfarande effekt (om än något minskad), men mögel kan även ibland producera gifter som avfall. Men enstaka förtäring är oftast ingen fara då gifterna oftast bara är skadliga vid långvarig förtäring.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma Igår kl. 20:59.
Citera
Igår, 20:48
Medlem
Ser du spår av mögel så är allting smittat och således otjänligt, det gäller precis allting som kan mögla. Undantaget kompakt ost, där kan du skära bort om det möglat lite.
Citera
Igår, 20:58
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Ser du spår av mögel så är allting smittat och således otjänligt, det gäller precis allting som kan mögla. Undantaget kompakt ost, där kan du skära bort om det möglat lite.

Helt fel. Du har en överdriven rädsla för mögel. Du tror väl mat är oätlig dagen efter bästföredatum också.

Människor har i många situationer ätit möglig mat, vid kriser och katastrofer och krig, och bruna människor i USAs ICE fängelser ges möglig mat dagligen just nu, det går att förtära. Men är naturligtvis inte särskilt bra att leva på under veckor eller månader. Men enstaka förtäring är ofarligt, utom i sällsynta undantagsfall.
Citera
Igår, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Helt fel. Du har en överdriven rädsla för mögel. Du tror väl mat är oätlig dagen efter bästföredatum också.

Människor har i många situationer ätit möglig mat, vid kriser och katastrofer och krig, och bruna människor i USAs ICE fängelser ges möglig mat dagligen just nu, det går att förtära. Men är naturligtvis inte särskilt bra att leva på under veckor eller månader. Men enstaka förtäring är ofarligt, utom i sällsynta undantagsfall.
Gotta dig i ditt mögliga bröd du, jag har lite högre krav på det jag förtär.
Citera
Igår, 21:10
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:

Möglig mat innehåller mer eller mindre giftiga mykotoxiner. Möglet är dessutom inte bara det som syns på ytan utan mycelet finns i hela produkten. Tillagning hjälper alltså inte här, mykotoxiner är en bildad substans och den försvinner alltså inte vid upphettning.

Kanske klarar du dig fint, det är väl kanske också det troligaste. Men alternativet är riktigt dåligt, föreslår att du inte chansar.
Citera
Idag, 00:13
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:

Ja det tror jag också. Och det är ju knappast stora mängder svamp man måste äta för att få en effekt.

Men om TS äter svampen och börjar noja om att den kanske är giftig trots allt och börjar inbilla sig en massa symptom så kommer det bli en rikigt hemsk tripp. Det är ju verkligen upplagt för en riktigt dålig tripp även om möglet kanske inte är så farligt.
Senast redigerad av StoreSvarte Idag kl. 00:17.
Citera
Idag, 00:52
Medlem
Hasse.Haschblosss avatar
Hade magiska svampar som jag odlade själv.
Första gången inga problem.
Andra gången blev det mögel och svampen funkade inte öht.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in