2026-06-19, 22:01
Medlem
Ifall någon fortfarande minns mina inlägg och undrar hur det går så kommer här en uppdatering.

Om några dagar vet inte exakt vilken dag men i början på nästa vecka ska jag vara klar med min avgiftning av benzo och gabapentin/pregabalin.

Det har varit en väldigt snabb utsättning (kommer totalt bli ca två veckor) och har mått väldigt dåligt både fysiskt men nog allra värst psykiskt. Varit sängliggande större delen av dagarna. Inte kunnat göra något annat än ligga och blunda eller stirra in i väggen eller upp i taket mycket av tiden. Har saker med mig jag skulle använt som tidsfördriv men inte kunnat utnyttja det mycket. Fått ångest av allt. Klarat av att lyssna lite på lugn musik emellanåt men det är typ det enda. Man kan säga att jag avgiftats från sociala medier också för har inte klarat av att använda det. Värre ångest direkt av scrollandet. Kan fortfarande inte. Kanske kommer lägga av med det helt efter detta. Ingen förlust i så fall för det inget som är bra för hjärnan. Mått som allra värst på morgon/förmiddag/dag och något lite bättre på kvällarna. Lär må dåligt ett bra tag efter jag kommit hem också. Så att snart komma hem till ett helt apotek där hemma och försöka låta bli att ta av det blir inte det lättaste.

Gabapentin/pregabalin anser jag att dom satte ut cold turkey eftersom jag inte fått något sånt här. Dom påstår att det med fördel sätts ut med stesolid precis som benzon trots att det inte är samma typ av läkemedel. Tror inte jag hade mått så dåligt om dom trappat ner med hjälp av gabapentin i kombination med stesoliden istället.

Förutom stesolid även fått krampskyddande piller, värktabletter och zopiklon till natten men zopiklon vägrade jag ta mer efter tre nätter. Fy fan vilket rävgift. Mådde bara sämre av det. Sov extremt oroligt och ytligt, hallucinerade på nätterna och vaknade med ännu värre ångest på morgonen än när jag inte tagit dom. Sover hellre 2 timmar riktig sömn än 8 timmars zopiklonsömn.

Dom påstår att jag måste bli 100% drogfri för att inte falla tillbaka. Även alkohol. Särskilt alkohol eftersom det påverkar samma receptorer i hjärnan som benzo.

Jag ska göra mitt bästa när jag kommer härifrån och försöka låta bli allt där hemma. Jag kan vara envis när jag väl bestämt mig för nåt så jag hoppas den envisheten kan hjälpa mig nu.
Citera
2026-06-19, 22:18
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snard
Jag ska göra mitt bästa när jag kommer härifrån och försöka låta bli allt där hemma. Jag kan vara envis när jag väl bestämt mig för nåt så jag hoppas den envisheten kan hjälpa mig nu.
Har du haft samma ambition tidigatre och misslyckats?
Du vill alltså sluta med alla droger? Tom lite gräs ngn gång?
Vad är det som kommer att få dig att lyckas denna gång?
----------
man kan känna att man har fått en ny insikt, men det är inte säkert att denna nuýa insikt är långvarig.
Efter ett tag upplever man att man mår skitbra utan droger och känner sig stark.
- ah va fan en bärs skadar väl inte.
Så prövar man och....det lyckas!!
Man dricker bara en bärs och går hem och sover!!
- ah, jag är fan frisk nu!!
Eller så tar man lite röka åsså går det utför långsamt igen.
Så går det åt helvete igen å man är lika förvånad igen hur fan det kunde skita sig när man vaknar upp på BAS.
------------
Min fråga är alltså
vad är det som kommer att få dig att lyckas denna gång?
Du vet drogberoende är ofta något man verkligen vill bli av med men inte kan.
För övrigt hoppas jag att det går väl för dig och att mina ord inte släcker ditt hopp utan får dig att pröva andra lösningar än de du förut prövat
Citera
2026-06-19, 23:51
Medlem
FarliKorvs avatar
Jag är ingen missbrukare men hate to brake it ... om man tror att man snart är klar med sin avgiftning så tror man nog väldigt fel!
Citera
Igår, 00:37
Avstängd
lycka till olycksbroder, hang in there !

been there done that....det går över men kommer tbx direkt du tar nästa gång igen........

mvh
Citera
Igår, 10:40
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ifall någon fortfarande minns mina inlägg och undrar hur det går så kommer här en uppdatering.

Om några dagar vet inte exakt vilken dag men i början på nästa vecka ska jag vara klar med min avgiftning av benzo och gabapentin/pregabalin.

Det har varit en väldigt snabb utsättning (kommer totalt bli ca två veckor) och har mått väldigt dåligt både fysiskt men nog allra värst psykiskt. Varit sängliggande större delen av dagarna. Inte kunnat göra något annat än ligga och blunda eller stirra in i väggen eller upp i taket mycket av tiden. Har saker med mig jag skulle använt som tidsfördriv men inte kunnat utnyttja det mycket. Fått ångest av allt. Klarat av att lyssna lite på lugn musik emellanåt men det är typ det enda. Man kan säga att jag avgiftats från sociala medier också för har inte klarat av att använda det. Värre ångest direkt av scrollandet. Kan fortfarande inte. Kanske kommer lägga av med det helt efter detta. Ingen förlust i så fall för det inget som är bra för hjärnan. Mått som allra värst på morgon/förmiddag/dag och något lite bättre på kvällarna. Lär må dåligt ett bra tag efter jag kommit hem också. Så att snart komma hem till ett helt apotek där hemma och försöka låta bli att ta av det blir inte det lättaste.

Gabapentin/pregabalin anser jag att dom satte ut cold turkey eftersom jag inte fått något sånt här. Dom påstår att det med fördel sätts ut med stesolid precis som benzon trots att det inte är samma typ av läkemedel. Tror inte jag hade mått så dåligt om dom trappat ner med hjälp av gabapentin i kombination med stesoliden istället.

Förutom stesolid även fått krampskyddande piller, värktabletter och zopiklon till natten men zopiklon vägrade jag ta mer efter tre nätter. Fy fan vilket rävgift. Mådde bara sämre av det. Sov extremt oroligt och ytligt, hallucinerade på nätterna och vaknade med ännu värre ångest på morgonen än när jag inte tagit dom. Sover hellre 2 timmar riktig sömn än 8 timmars zopiklonsömn.

Dom påstår att jag måste bli 100% drogfri för att inte falla tillbaka. Även alkohol. Särskilt alkohol eftersom det påverkar samma receptorer i hjärnan som benzo.

Bra kämpat så långt.
Hur ser planen ut efter du blivit utskriven?

Du ska absolut inte ha något hemma, även om du som du skriver är envis. Har du piller hemma kan jag nästan garantera att du tar återfall.
Det första du ska göra när du kommer hem är att slänga allt, det bästa är om någon kan rensa bort skiten så det är tomt och rent hemma.

Vad ska du med skiten till om du vill vara drogfri?
Citera
Igår, 11:54
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Jäkligt bra kämpat av dig tycker jag!

Sen som föregående skrev så ska du givetvis slänga allt du har hemma sen direkt du kommer hem. Har man varit beroende som du och har grejer hemma tror jag risken är mycket stor att du faller dit igen förr eller senare. Och det är ju verkligen inte värt att behöva gå igenom det som du nu går igenom, en gång till.

Fortsätt kämpa på!
Citera
Igår, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Har du haft samma ambition tidigatre och misslyckats?
Du vill alltså sluta med alla droger? Tom lite gräs ngn gång?
Vad är det som kommer att få dig att lyckas denna gång?
----------
man kan känna att man har fått en ny insikt, men det är inte säkert att denna nuýa insikt är långvarig.
Efter ett tag upplever man att man mår skitbra utan droger och känner sig stark.
- ah va fan en bärs skadar väl inte.
Så prövar man och....det lyckas!!
Man dricker bara en bärs och går hem och sover!!
- ah, jag är fan frisk nu!!
Eller så tar man lite röka åsså går det utför långsamt igen.
Så går det åt helvete igen å man är lika förvånad igen hur fan det kunde skita sig när man vaknar upp på BAS.
------------
Min fråga är alltså
vad är det som kommer att få dig att lyckas denna gång?
Du vet drogberoende är ofta något man verkligen vill bli av med men inte kan.
För övrigt hoppas jag att det går väl för dig och att mina ord inte släcker ditt hopp utan får dig att pröva andra lösningar än de du förut prövat
Ja jag ska sluta med alla droger, t o m gräs även om jag egentligen tror det är det som minst riskfyllt om man jämför med allt annat. Detta är min första (och sista) avgiftning. Så har inga tidigare gånger att jämföra med. Varit beroende av alkohol och druckit flera dagar i veckan vissa perioder. Tills magen pajat och jag inte kunnat dricka en droppe utan att det brinner i hela bröstkorgen och buken. Hållit uppe ett tag tills magen läkt och sen börjat igen. Detta är dock aldrig nåt jag sökt hjälp för. Övriga droger har bara tagits spontant förut om jag blivit bjuden så detta är första gången jag varit beroende av nåt annat än alkohol. Vad som ska få mig att lyckas? Envishet och jävlar anamma och försöka ta upp mina gamla intressen och metoder mot ångest igen. Det var väl inga uppmuntrande ord du kom med precis men nej du har inte släckt mitt hopp.

Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Jag är ingen missbrukare men hate to brake it ... om man tror att man snart är klar med sin avgiftning så tror man nog väldigt fel!
Antar att du menar att det största jobbet kommer när jag kommer hem? För enligt personalen här så är jag klar om några dagar. Räknar inte med att det blir lätt när jag kommer hem.

Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
lycka till olycksbroder, hang in there !

been there done that....det går över men kommer tbx direkt du tar nästa gång igen........

mvh
Jag vet det och därför blir det ingen nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Bra kämpat så långt.
Hur ser planen ut efter du blivit utskriven?

Du ska absolut inte ha något hemma, även om du som du skriver är envis. Har du piller hemma kan jag nästan garantera att du tar återfall.
Det första du ska göra när du kommer hem är att slänga allt, det bästa är om någon kan rensa bort skiten så det är tomt och rent hemma.

Vad ska du med skiten till om du vill vara drogfri?
Tack.
Dom har en massa planer för mig men är inte så säker på att jag är med på dem. Har mina egna planer. Planerna dom har för mig är kontakt med socialtjänst, 12-stegsprogram, läkarkontakt, nån stämningsstabiliserande skitmedicin som psykiatrin skrivit ut, samtalskontakt och kontakt med beroendemottagningen (öppenvård) och regelbundna pissprov. Är inte så säker på att jag vill något av detta och funderar på att avboka varenda tid till allting. Vill ut ur hela den här karusellen nu och bli lämnad ifred. Mina egna planer är att återgå till fem "mediciner" som funkat tidigare:

1. Naturen. Är naturmänniska och har mycket fin natur på gångavstånd från hemmet.

2. Ensamhet och isolering från folk. Så mycket jag kan och har möjlighet. Gärna i kombination med nr 1, dvs ensam i naturen.

3. Motion och träning.

4. Andningsövningar och meditation.

5. Börja med intressen igen som jag helt lagt på hyllan sen detta började.

Jag ska göra mig av med piller, pulver och allt vad jag har hemma. Dock inte slänga. Ge bort lite och kanske sälja lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Jäkligt bra kämpat av dig tycker jag!

Sen som föregående skrev så ska du givetvis slänga allt du har hemma sen direkt du kommer hem. Har man varit beroende som du och har grejer hemma tror jag risken är mycket stor att du faller dit igen förr eller senare. Och det är ju verkligen inte värt att behöva gå igenom det som du nu går igenom, en gång till.

Fortsätt kämpa på!
Tack. Ska göra mig av med det men att slänga sånt man lagt ut tusentals kronor på bär emot. Så det blir att skänka lite och sälja lite.
Citera
Igår, 17:07
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Dom har en massa planer för mig men är inte så säker på att jag är med på dem. Har mina egna planer. Planerna dom har för mig är kontakt med socialtjänst, 12-stegsprogram, läkarkontakt, nån stämningsstabiliserande skitmedicin som psykiatrin skrivit ut, samtalskontakt och kontakt med beroendemottagningen (öppenvård) och regelbundna pissprov. Är inte så säker på att jag vill något av detta och funderar på att avboka varenda tid till allting. Vill ut ur hela den här karusellen nu och bli lämnad ifred. Mina egna planer är att återgå till fem "mediciner" som funkat tidigare:

1. Naturen. Är naturmänniska och har mycket fin natur på gångavstånd från hemmet.

2. Ensamhet och isolering från folk. Så mycket jag kan och har möjlighet. Gärna i kombination med nr 1, dvs ensam i naturen.

3. Motion och träning.

4. Andningsövningar och meditation.

5. Börja med intressen igen som jag helt lagt på hyllan sen detta började.

Jag ska göra mig av med piller, pulver och allt vad jag har hemma. Dock inte slänga. Ge bort lite och kanske sälja lite.
Ja, du får väl prova på ditt sätt. Hoppas för din skull att det fungerar.
Fast det där med att "Ge bort lite och kanske sälja lite." kommer bli ditt fall tror jag.

Du kommer inte kunna låta bli att nalla från detta när du mår dåligt. Dåligt kommer du må och det finns inget skönare än att då stoppa i sig lite.
Det är egentligen det som driver en människa in till missbruk. Känslan av omedelbar lycka, allt dåligt mående försvinner. Lättnad, så där vill jag alltid må...

Råder dig till att slänga det du har, för din egen skull. Visst det kommer svida, men samtidigt ge dig känslan att du bestämmer. Inte knarket.
Citera
Igår, 18:50
Medlem
Jag har varit på dig väldigt mycket i dina trådar. Skönt att höra att du är på avgiftning. Ja du måste vara helt drogfri annars kommer du snart ha bytt beroende.
Citera
Igår, 19:23
Medlem
Sten-Ulphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Ja, du får väl prova på ditt sätt. Hoppas för din skull att det fungerar.
Fast det där med att "Ge bort lite och kanske sälja lite." kommer bli ditt fall tror jag.

Du kommer inte kunna låta bli att nalla från detta när du mår dåligt. Dåligt kommer du må och det finns inget skönare än att då stoppa i sig lite.
Det är egentligen det som driver en människa in till missbruk. Känslan av omedelbar lycka, allt dåligt mående försvinner. Lättnad, så där vill jag alltid må...

Råder dig till att slänga det du har, för din egen skull. Visst det kommer svida, men samtidigt ge dig känslan att du bestämmer. Inte knarket.

Håller med helt och hållet, vill man verkligen sluta så kan man varken ge bort lite eller sälja. Då gäller det att slänga skiten.

Vill man verkligen sluta så har man inga att "ge bort lite" till heller, tyvärr. Att umgås med samma folk som knarkar brukar funka fruktansvärt dåligt och man inser snart att man inte har något utbyte av varandra längre ändå.

Det måste till en förändring på alla plan i livet.
Citera
Igår, 19:26
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:

Det går inte, du kan inte ha sånt kvar hemma.
Citera
Idag, 21:26
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:

Göra sitt bästa och försöka håller inte, du måste vara helt bestämd du måste hata de där jävla drogerna för att lyckas. Det är jävligt, men varje dag som går så blir det lite lättare.
Har gjort nästan samma resa som du med benso och avgiftning.
Rör inte skiten igen, spola ner allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in