2026-06-20, 15:21
  #1
Moderator
TheLuckys avatar
Från expressen:
Sverigedemokrater i Växjö kommun menar att det är kusinäktenskap och en ”bekymmersam genetik” som är orsaken till att fler barn går i anpassad skola.

Debatten fick avbrytas och uttalandena har mött stark kritik.

– Det är häpnadsväckande att det ens kan förekomma i en svensk kommunförsamlig år 2026, säger liberalen Gunnar Nordmark.
- Det är ingen hemlighet och vi måste kunna prata om allt av dessa behov och se kopplingarna. Om vi vänder oss till uppfödningar av djur så får vi tala om en bekymmersam genetik som kan uppstå om man korsar, sa Wikelund innan hon avbröts av publikens burop.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/sd-utspelen-i-vaxjo-kommun--kusinaktenskap-och-bekymmersam-genetik/

Gapf (Glöm aldrig Palena och Fadime) skriver så här på deras hemsida:
Flera generationer: Risken mångdubblas om traditionen med kusingifte fortgått i flera generationer inom samma släkt, eftersom den genetiska variationen då minskar och antalet koncentrerade recessiva sjukdomsanlag ökar.
https://gapf.se/kusingifte/

Forskning och framsteg ger GAPF rätt.
https://fof.se/artikel/informera-om-riskerna-med-kusinaktenskap/

Är det möjligt att dagens politiker är så okunniga om sakförhållandet om kusingifte? Eller kan det vara så att det handlar om att SD säger det och att de andra partierna därmed lider en prestigeförlust? Man har satsat på migranterna å så blir det så här. Detta måste tystas och förnekas. En rasistisk sanning.
Citera
2026-06-20, 15:26
  #2
Avslutad
Fick söka på nätet för trodde inte kusingifte var lagligt men frågan tas upp och lagen ska eventuellt träda i kraft 1 Juli om förbud mot kusingifte:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/03/regeringen-foreslar-forbud-mot-kusinaktenskap/
Citera
2026-06-20, 15:27
  #3
Moderator
Ancistruss avatar
De gillade väl inte att SD sa det, snarare än att det är fel i sak förmodar jag.

Men vad jag undrar över är varför SD tog upp det öht. Huruvida kusinäktenskap ska vara lagliga eller inte är inget en kommun kan besluta om ändå.
Citera
2026-06-20, 15:30
  #4
Medlem
JustTrollings avatar
The proof of the pudding is in the eating.

Så hur många procent av barnen i "särskolan" / anpassad skola i Växjö är etniska skandinaver och hur många är migranter från tredje världen?

Hur hur många procent av barnen i den vanliga skolan i Växjö är etniska skandinaver och hur många är migranter från tredje världen?

Detta är ju inte överdrivet svår data...
Citera
2026-06-20, 15:33
  #5
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Fick söka på nätet för trodde inte kusingifte var lagligt men frågan tas upp och lagen ska eventuellt träda i kraft 1 Juli om förbud mot kusingifte:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/03/regeringen-foreslar-forbud-mot-kusinaktenskap/
Det är inget ”eventuellt” med lagens ikraftträdande. Riksdagen godkände propositionen du länkande den 26 maj (Betänkande 2025/26:CU33). Lagändringen kommer definitivt träda i kraft den 1 juli.
Citera
2026-06-20, 15:38
  #6
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
De gillade väl inte att SD sa det, snarare än att det är fel i sak förmodar jag.

Men vad jag undrar över är varför SD tog upp det öht. Huruvida kusinäktenskap ska vara lagliga eller inte är inget en kommun kan besluta om ändå.

Grejen handlade om anpassad skola, tidigare särskola - alltså utvecklingsstörning (IF) och att antalet barn i den växer, vilket gör att mer resurser måste till. Att antalet barn med IF blir fler beror således på att de nya migranterna i Växjö utövar kusingifte. Det är alltså detta kommunen får om det blir fler migranter. Ska även sägas om de barn till migranter som vuxit upp i Växjö också gifter sig med sin kusin så utökas problemen.
Citera
2026-06-20, 15:40
  #7
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det är inget ”eventuellt” med lagens ikraftträdande. Riksdagen godkände propositionen du länkande den 26 maj (Betänkande 2025/26:CU33). Lagändringen kommer definitivt träda i kraft den 1 juli.
Vad bra att slippa gifta sig med sina släktingar.

Justitieminister Gunnar Strömmer,
”Hedersrelaterat våld och förtryck har ingen plats i vårt samhälle. Det är enkelt att tala om nolltolerans, men det måste också återspeglas i lagstiftningen. Skyddet för framför allt kvinnor och flickor som lever i en hederskontext måste stärkas i både den straffrättsliga och civilrättsliga lagstiftningen. Ett förbud mot äktenskap mellan kusiner är en viktig åtgärd för att säkerställa varje människas rätt att själv bestämma över sitt liv.”

Jämställdhetsminister Nina Larsson,
”Alla människor i Sverige ska ha rätt att själva bestämma över sitt liv och vem de vill gifta sig med. Kusinäktenskap är i många fall en del av hedersstrukturer som begränsar flickors och kvinnors frihet. Ett förbud är ett viktigt steg för att trycka tillbaka hedersförtrycket och säkerställa att friheten gäller alla.”

Ordförande i justitieutskottet för Sverigedemokraterna Henrik Vinge,
”Lagstiftningen måste tydligt stå på den enskilda människans sida. Ett förbud mot kusinäktenskap är en viktig del i arbetet mot hedersförtryck och för varje människas rätt att själv välja sitt liv och sin framtid.”

Ledamot i civilutskottet för Kristdemokraterna Larry Söder,
”Kusinäktenskap borde redan varit förbjudet i Sverige då vi sett riskerna som dessa äktenskap innebär. Det är bra att regeringen nu går vidare med ett förbud.”

Från: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/03/regeringen-foreslar-forbud-mot-kusinaktenskap/
Citera
2026-06-20, 15:44
  #8
Medlem
AI-2000s avatar
Finns det faktaunderlag för påståendet så förstår jag inte upprördheten.
Citera
2026-06-20, 15:51
  #9
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Finns det faktaunderlag för påståendet så förstår jag inte upprördheten.

Exakt! Och det märkliga är att KD, M och L i Växjö blir upprörda över ett regeringsbeslut som deras partier i Tidö beslutat om.
Citera
2026-06-20, 15:54
  #10
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan TheLucky
Jag tror inte politikerna är okunniga om inavelns effekter på barn. Vi känner ju till inavelseffekter redan från det antika Egypten och syskon- och kusingiften som resulterar i barn (det är inte alltid det gör det för de är så nära släkt) så vet vi att de barnen får olika ärftliga syndrom, svåra genetiska sjukdomar förutom då en intellektuell funktionsnedsättning.

Det handlar snarare om att man inte vill peka ut de som har svaga gener som beror på deras kulturella värderingar att gifta sig inom klanen. Bättre då att låtsas som ingenting och säga att det är sociala - eller klassmässiga skäl som gör att barnen hamnar i särskola.

Förstås är det en lögn eftersom det itne är lätt att få en särskoleplacering. Psykologierna gör tre noggranna intellektuelle tester eftersom kommunerna inte vill ha in barn i särskolan då de kostar mer än en vanlig elevplats. Så ingen kommer in i särskolan utan noggranna tester.

Frågar du lärarna på särskolorna runt om i landet säger de att det är en överrepresentation av särskolebarn från Mellanöstern i deras klasser, ibland kommer flera barn från samma familj till särskolan från de familjer där man tillämpar kusingifte. Det förekommer också att familjerna vid ett bortgifte inte berättar att barnet gått i särskolan, och de får heller inte vara med på skolfotot då det skulle visa att barnet går i särskolan.

Så familjerna mörkar också att barnen har genetisk defekt. Ofta är barnens föräldrar också särskolemässiga, så de kommer aldrig kunna integreras och lära sig ett yrke.

Socialisterna och vänstern, och folkpartisterna och centern, tystar det här därför att deras analys är det är klass- och socialgrupp som gör att barnen hamnar i särskolan. Det är viktigare är förtiga sanningen och ett mindre problem att det varje år föds nya barn i kusingiftena som hamnar i särskolan.
Citera
2026-06-20, 15:56
  #11
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Grejen handlade om anpassad skola, tidigare särskola - alltså utvecklingsstörning (IF) och att antalet barn i den växer, vilket gör att mer resurser måste till. Att antalet barn med IF blir fler beror således på att de nya migranterna i Växjö utövar kusingifte. Det är alltså detta kommunen får om det blir fler migranter. Ska även sägas om de barn till migranter som vuxit upp i Växjö också gifter sig med sin kusin så utökas problemen.

Jo, det stämmer säkert, det betvivlar jag inte.

Frågan är vad de ska göra åt det? Menar du att de ska försöka stoppa människor från länder där kusingiftermål är vanligt att flytta till kommunen? Jo det är ju förstås möjligt.
Citera
2026-06-20, 16:08
  #12
Medlem
Herostratoss avatar
S.k. hatfakta, dvs en sanning som inte får sägas eftersom vänsterkärringar byggt upp hela sin identitet kring att invandring från Mellanöstern är helt problemfri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in