Citat:
Ursprungligen postat av
Incendio
En man har inte byggt världen ensam, nej. När hat jg påstått det? Vi talar om män. Som grupp genom hela historien. En ensam man kan däremot absolut beskydda sin familj eller ta ledningen i densamma.
Så bra att du tar upp detta med att i väst så har kvinnor fostrat de unga under de senaste 60 åren. Det har uppenbarligen inte gått jättebra. Innan dess fostrades män av män. Särskilt de män som skulle bli stora sådana och kanske rent av leda ett helt land.
Nu blir jag som kvinna kränkt igen när du talar om för mig hur jag ska känna. Förtryckare där! Så kan det vara så att det idag inte alls handlar om support för självständigt tänkande för kvinnor. Bara om press att tycka rätt och så kallas det fritt och självständigt...
Och jag blir såklart också kränkt när du talar om för mig hur mitt familjelivoch äktenskap fungerar. Fostradet av uppväxande barn är, som jag redan nämt, en mycket viktig manlig uppgift. Samtliga undersökningar ifrån olika tider och olika delar av världen visar att det viktigaste för att inte fucka upp i livet är att ha en stark och närvarande pappa. Detta gäller både pojkar och flickor. Att inte ha en bra pappa är riskfaktorn nummer ett. Så självklart tar maken sin roll på stort allvar, särskilt nu när det handlar om ett äldre barn som ska ut i samhället. Där spelar pappan mycket större roll. En bra man kan både arbeta och leda familjen. Hur tror du annars att mänskligheten hade funnits kvar idag? Om inte en man kunnat till och med leda ert helt land och samtidigt leda och beskydda sin familj.
Om vi behöver skydd är det sannolikt maken som är första beskyddaren på plats. Han är här medan polisen är åtminstone ett par minuter bort. Och självklart tar maken sin roll som beskyddare på allvar. Varför han skyddade mig och dottern på ett effektivt sätt när vi blev attackerade av två babbar. Sedan kom polisen och tog med sig illgärningsmännen bort ... Sedan handlar såklart beskydd om.så mycket mer än skydd emot utomstående faror. Det handlar även om mentalt och känslomässigt beskydd(vilket kvinnor och barn vehöver lååååångt mer av).
Och så mer off topic om vikt....
När din make är på jobbet, så är det
du som uppfostrar ert barn. Han kan inte göra detta på distans. Genom att både män och kvinnor jobbar, så frigör det mer tid för män att vara med sina barn. Så är det. Om män skulle sköta både sina egna jobb och kvinnors jobb, så skulle de inte hinna vara närvarande pappor. Så att tom. din familj kan välja att du är hemmafru och din make jobbar. Och han ändå hinner med att vara en närvarande pappa. Ni får vara glada över att de allra flesta kvinnor och män i arbetsför ålder jobbar hel eller deltid. Annars hade hans arbetsbörda varit tyngre, om
bara män jobbade.
Se på Afghanistan tex. Där försökte talibanerna ta bort kvinnor från arbetslivet. Det fungerade inte. Samhället kollapsade. Och plötsligt så fick kvinnor inom vissa områden återgå till arbete. Så. kvinnor bygger också samhället: genom att föda barn, uppfostra barn och leda familjen (det är vad kvinnor gör när de uppfostrar barnen), jobba med det som kvinnor är bäst lämpade att jobba med osv.
Blir du kränkt av att jag försöker
höja dig, när du själv nedvärderar dig? Låter ytterst märkligt, du. Som hemmafru,
är du ledaren av din familj. Din man är inte närvarande lika mycket som du är. Det är
du som får reglera ditt barns skärmtid, det är
du som får försöka hjälpa ert barn med konflikter som kan uppstå/läxor, laga mat som är bra för henne. Osv. Det gör inte din make, när han arbetar. Och sådant kan
inte vänta tills han har kommit hem.
Ja, att män behövs för att hjälpa kvinnor att hantera stress är klart. Men kvinnor behövs även för att göra män glada och harmoniska. Den ena behöver den andra. Och även kvinnor kan ge män beskydd. Genom att andra (vettiga) män låter bli att mucka med en man som har en kvinna vid sina sida.
Nedvärdera inte din egen roll. I synnerhet inte när du faktiskt är hemmafru och verkligen har tagit huvudansvar och ledningen för hem, hushåll och ert barn. Och hade du jobbat, så hade du även där gjort en insats.
Ja, vi är off topic. Men ändå inte. För om man ska hårddra det hela och se det hela på ditt sätt. Så är det kvinnor som
ska ställa krav på män. Män ska göra allt. Typ. och kvinnor bara vara livmödrar och ta hand om småbarn.