Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Märklig tråd, som inte fyller någon direkt funktion.
Du hävdar att du vill diskutera varför inte så många svenskar åkt ner för att strida för Palestina, men det du egentligen vill är att shame:a Palestinarörelsen och förminska palestiniernas kamp.
Fair enough att vilja samt tycka det, men märkligt att göra det genom att låtsas vilja diskutera i en tråd och sen som TS bara kväsa alla försök att utveckla genom att ständigt gå tillbaka till att "ingen verkar bry sig om Palestina för ingen är beredd att strida för dom".
Okej, vi har förstått det nu. Du har fått mängder med orsaker. Kom med något nytt.
Om du känner dig shamad av min tråd är det upp till dig, men dina känslor är faktiskt totalt ointressanta för mig. Vad jag vill veta är varför några Palestinaaktivister aldrig tagit detta steg som så många andra aktivister gjort, d.v.s. dragit ner för att kriga eller alternativt startat en organiserad rekrytering på hemmaplan.
Det där med att ingen bryr sig om Palestina har jag aldrig sagt. Tvärtom har jag i många trådar och inlägg poängterat att Palestinakonflikten troligtvis är den mest överhypade konflikten i mänsklighetens historia och att människor faktiskt bryr sig för mycket om den än vad som är rimligt med tanke på dess ringa storlek.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bokki89
Loch Ness-jämförelsen funkar inte. Det här handlar om lagar och verkliga hinder och jag har inte sagt att hjälparbete och militärt stöd är samma sak och poängen är att det är mycket svårare att delta i strid.
IS och SS funkar inte som jämförelse. Där fanns organiserad rekrytering.
Att Gaza var “öppet” betyder inte att man kunde börja strida.
Jo, den fungerar eftersom den illustrerar exakt problemet med det du säger om att man ska ta fram en källa på något som inte finns. Källan i sig är frånvaron av källor, och detta är basala kunskaper inom källkritik.
Men det fanns en organiserad rekrytering i Europa just eftersom några inom IS och ISIS faktiskt tog tag i att skapa en organiserad rekrytering. Att detta aldrig funnits för Palestina trots att det snart pågått i 80 år blir därför väldigt märkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varmboga-10.2
Jo, en militär, "peace enforcing" intervention skulle vara på sin plats. Nåt som inte uppnås genom att Göran från Säffle smugglar in sig själv i Gaza och börjar peppra IDF-soldater och lobba raketer över gränsen.
Enda sättet att uppnå det är att driva opinion och att dokumentera- och rapportera om folkmordet och israeliska övergrepp/krigsbrott och på olika sätt försöka förmå sina lokala politiker att ta ställning/driva frågan vidare.
Ja, du kan diskutera huruvida du tycker att militära interventioner är rätt eller fel, där kan vi tycka olika. Men det tar inte bort det faktum att ingen människa från Sverige, åtminstone ingen jag känner till, har tagit sig dit för att kriga för Palestinas sak trots att det finns ett enormt massivt engagemang. Och det har funnits i en rad andra krig som varit minst lika grymma, ibland dödligare (exempelvis Ukraina och Syrien). Så frågan är varför ingen tagit detta beslut efter snart 80 år?