2026-06-19, 19:34
Avstängd
Har en katt vars mamma är norsk skogskatt.
Denna katt är lite som en pitbull och attackerar ofta mot ansikte/huvud när man leker med honom.

Hade en annan katt som tyvärr gick bort i cancer nyligen , guds frud vare med henne och allah fuckbar... Hon blev 18 år. Hon hade en mamma som var russian blue. När man lekte med henne så gick hon ALDRIG mot ansikte eller huvud. Hon kunde klösa armar och händer men att gå mot ansiktet var en röd gräns.

Varför går den yngre katten mot ansiktet?
Han är i övrigt väldigt snäll, social och glad. Men han har ingen gräns som säger att man inte går mot huvud, tvärtom om så föredrar han det.
Senast redigerad av Pundedu 2026-06-19 kl. 19:36.
Citera
2026-06-19, 19:46
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Denna katt är lite som en pitbull och attackerar ofta mot ansikte/huvud när man leker med honom.

Hade en annan katt som tyvärr gick bort i cancer nyligen , guds frud vare med henne och allah fuckbar... Hon blev 18 år. Hon hade en mamma som var russian blue. När man lekte med henne så gick hon ALDRIG mot ansikte eller huvud. Hon kunde klösa armar och händer men att gå mot ansiktet var en röd gräns.

Han är i övrigt väldigt snäll, social och glad. Men han har ingen gräns som säger att man inte går mot huvud, tvärtom om så föredrar han det.

Katten hade anfallit arslet om dina ÖGON suttit där .. Smart katt.
Citera
2026-06-19, 19:59
Medlem
Det där låter inte som en katt som leker. Det låter som en katt som anfaller.

Mår den verkligen bra psykiskt?
Citera
2026-06-19, 20:25
Medlem
Citat:

Jag tror inte att den förstår att du är människa och skyddas inte av päls. Du kan försöka träna att genom lekar utropa överdrivna "AJ!!!!" när den attackerar din hud. Hjälper inte det, så visa att du faktiskt blir arg, men på "kattiska". Morra högt och tryck omkull den på rygg. Så förstår den nog att du inte tycker att det är okej. Att den är(delvis) norsk skogkatt och din förra var en russian blue har nog inget med beteendet att göra. Norska skogkatter och blandningar med dessa torde vara en av de vanligaste och mest uppskattade sällskapskatterna i Sverige, just för att de är trevliga katter att ha.

Om den haft t.ex. bengalblod i sig, så hade det varit intressant att veta vilken generation bengal. Men katter med "vildhet" i sig, brukar snarare reagera med skygghet och endast i panik/värsta rädslan attackera.

Så jag tror att du får försöka tala om för den att du är pälslös/känslig men så klart även tala om för den att NEJ, INTE OKEJ! För det är det ju inte. Att den sen gör så, är nog för att den vill leka och ge dig en ordentlig brottningsmatch.
Citera
2026-06-19, 21:12
Avstängd
TheJesuits avatar
Det du beskriver är inte normal för en katt, du bör ta den till veterinär genast. Kanske finns bot, annars bör du avliva den innan du eller kanske något barn får ögonen klösta ur sina hålor. Verkar vara en otäck rackare, din katt.
Citera
2026-06-19, 23:16
Medlem
Citat:

Hur liten är han? Säg till på skarpen när han gör så och visa tydligt att det inte är ok och att du inte vill fortsätta leka såntfall.
Citera
2026-06-19, 23:43
Medlem
Masingas avatar
Är katten kastrerad?
Citera
Igår, 00:01
Medlem
TuckerandDales avatar
Är du efterbliven?

Ge fan I att leka med katten när den uppenbarligen inte vill och dessutom visar det extremt tydligt genom att attackera ditt ansikte!!

Katter har precis som andra levande varelser en personlighet och även gränser.
Citera
Igår, 00:15
Medlem
Jag har bitit mina katter i tassen sådär lagom hårt så att de förstått att det gör ont. Detta har gjort att de slutat bita mig. Annars så får du sluta att ha så vilda lekar med den. Låt den gå ut så den kan göra av med sin energi på ett normalt sätt. Den blir säkert även en bra jägare om den får börja i tid.
Senast redigerad av KamratBlue Igår kl. 00:19.
Citera
Igår, 00:15
Medlem
zombie-nations avatar
Varför är katten aggressiv till att börja med? Har den en bra familj eller stressar ni katten hela tiden? Har sällan varit med om aggressiva katter, men i de fall som funnits, en var född med syrebrist, han hade det bra i sitt hem men det var helt enkelt fabrikationsfel på honom. En hade ont efter en olycka. En annan var stressad till detta beteende. Hennes matte var på henne hela tiden, skulle kela, klappa, leka. Bara på människans villkor. Katten fick inte gå undan och vara ensam och trygg, blev väckt när hon sov, busades med burdust med händerna och trycktes ned, hölls fast i famnen.

Jag blev väldigt illa berörd av den senaste katten att jag planerade att frita henne, men sedan flyttade de så jag vet inte var katten är nu.
Citera
Igår, 10:37
Medlem
pn222jws avatar
Prova att leka mer med katten så att den känner din uppmärksamhet - till exempel med ett snöre och tygboll på en pinne - som den vill boxa till med framtassarna.
Citera
Igår, 14:42
Medlem
Zoologens avatar
Jag förstår inte varför du leker så vilda lekar med katten. En katt kan bli förbannad också, den kanske vill vara ifred till slut.
Gosa med kisse istället. Eller skyll dig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in