2026-06-19, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Växte du upp utan hans närvaro? Var din barndom präglad av intensivt läsande ur bibeln, eller skulle du säga att du hade en normal barndom?

Enda religiösa jag hört om är Frälsningsarmen, deras värv samt "Vargungarna". Utöver det är det Nsationalteatern, Gunder Hägg, Blå tåget och andra proggband som "fostrat" mig.

Där kommer ytterligare en liten märklighet in... Är som sagt uppvuxen med Nationalteatern, ändå har jag fram till nyligen hört låten "Stranden". En låt frivården helt apropå helt plötsligt tyckte jag skulle lyssna på och lära mig spela.

De skickade text och ackord....
Senast redigerad av TracingHeritage 2026-06-19 kl. 17:00.
Citera
2026-06-19, 17:00
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracingHeritage
Min Farfars farfar dömdes vad det verkar, oskyldig till döden 1901 för ett dubbelmord, han friades för ett annat. Min farfars farfar var "Hälsingeskräcken", "Hälsinglands gudfader", ledare för "Delsboligan" osv, osv...
Det där var ju intressant. Jag jobbade en tid i Hudiksvall och hörde berättelsen om en familj som sålde hembränt och ordnade egna fester på en gård, två poliser blev ihjälskjutna där när dom skulle styra upp ett bråk eller om dom ville beslagta spriten. Ledaren och hans tre söner hamnade på fängelset i Långholmen efter det har jag för mig.
Citera
2026-06-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det där var ju intressant. Jag jobbade en tid i Hudiksvall och hörde berättelsen om en familj som sålde hembränt och ordnade egna fester på en gård, två poliser blev ihjälskjutna där när dom skulle styra upp ett bråk eller om dom ville beslagta spriten. Ledaren och hans tre söner hamnade på fängelset i Långholmen efter det har jag för mig.

Min farfars farfar skulle rannsakas i Ljusdal efter misstänkt försäljning av hembränt. Han ska under tågresan sedan ha slagit ihjäl en fångvakt mer eller mindre med ett ventillock i koppar.

Nils-Fredrik som han hette satt under denna tid på Långholmen och vad jag förstått är det främst två söner som var inblandade. Däribland min gammelfarfar som blev bortadopterad i och med domen 1901, har för mig att han föddes 1891.
Citera
2026-06-19, 17:12
Medlem
Men oavsett Nils-Fredriks öde tycks min släkt på min gammelfarmors sida vara minst lika intressant. Hon föddes på Hansesgården/Petregården som tycks ha varit i släktens ägo sedan åtminstone slutet av 1600-talet. Hennes far Johan Hjort föddes och växte upp på gården Wall 6, en gård jag inte hittat något om mer än att det handlar om Torsåker. Johan Hjort la även grunden till gården Wallhalla i slutet av 1800-talet- En gård som sedan såldes till en fabrikör från Sthlm 1904.

Johan Hjort var den första i Torsåker med elektrisk belysning utomhus. Han sålde även, vad det verkar, Hansesgården/Petresgården till Olof Hjort på 1920-talet. Gården revs 1943 efter Johan och hans fru Hilma Gustavias död. Därefter återuppbyggdes den i Hofors som brukets första herrgård.
Senast redigerad av TracingHeritage 2026-06-19 kl. 17:21.
Citera
2026-06-19, 17:23
Medlem
För att tråden inte ska hamna off-topic i och med det jag skriver vill jag belysa att det för mig är uppenbart att mina förfäder och Gud har ett gäng fingrar med i spelet.
Senast redigerad av TracingHeritage 2026-06-19 kl. 17:27.
Citera
2026-06-19, 17:26
Medlem
Min farfars liv tycks även ha varit en kamp, hans dödsruna lyder "Ditt liv var ett krig, mot vem, mot vilka?". Sedan en artikel i DN där han tydligen arbetade som fotojournalist.

Det är väldigt mycket "utomjordiskt" som händer och jag är numera övertygad om Guds existens.
Citera
2026-06-19, 17:35
Medlem
Min farmor utsattes för hyfsat allvarliga trakasserier, bland annat stenkastning i Hökarängen under 60-talet enligt gamla brev jah plötsligt hittat.
Citera
2026-06-19, 17:52
Avslutad
Abilify är din frälsare.
Citera
2026-06-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Abilify är din frälsare.

Jo precis, exakt som Wenche Myrhes "Någon väntar på dig" och nu Strebers "Förnedelsen". Det här är ju sinnessjukt...
Citera
2026-06-19, 18:26
Medlem
Brev från min farmor till min pappa 1965:https://delafil.se/fcdd60c57f8f8355/651124_Brev_farmor_-_pappa.PDF
Har mängder med brev jag fan inte fattarNu säger inte ett enstaka brev så mycket men jag hoppas det visar på att jag inte trollar.

Nu dånar "Freedom" med något band som heter the Generators, fattar ingenting... Det här är allt för märkligt.
Senast redigerad av TracingHeritage 2026-06-19 kl. 18:31.
Citera
2026-06-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TracingHeritage
Alltså... Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men jag har under de senaste 7 åren varit med om så märkliga saker att jag inte riktigt vet hur jag ska placera dom. Det har gått så långt att jag dessiutom vid ett flertal tillfällen omhändertagits av ambulans och inskjutsad till psykiatrin med enligt journaler "psykosliknande tillstånd"...

Jag köper att jag blivit inskjutsad med ambulans och jag köper att polisen vid enstaka tillfällen sått för skjutsen.

Men vad fan?!

Mina upplevelser på psykakuten hoppas jag få tillfälle att vidareutveckla i den här tråden för de är minst sagt märkliga. Ska tilläga att jag aldrig, efter inskjutsning behövt kvarstanna. Läkare har i samtliga fall skrivit ut mig dagen efter med motiveringen att jag trots misstänkta psykotiska tecken inte tycks lida av psykos.

Så långt är det lugnt kan man tycka...

Men jag blir ju jäkligt fundersam då jag vet vad mina "psykoser" bestått i... Jag kan liksom inte se det "nomala" i att bli direkt tilltalad av Gud. Jagkan inte köpa att en fängelsepräst plötsligt vill prata med mig om Jobs bok. Det fungerar inte på det sättet...

Vidare har jag fått otaliga "förnimmelser" kring mitt ursprung genom drömmar och "syner"...

Även genom digital media. Gud har i många fall bara garvat åt mig och påtalat att han lämnade stentavlor till Moses och att folk inte tycks anse att det är märkligt, han har påtalat att påverkan av digital, social media 2026 är riktigt enkelt.

På allt har jag under hyfsat mystiska omständigheter uppmanats att söka mitt ursprung, vilket jag nu gör och det blir inte vettigt nånstans. Det är så jäkla skumt att ni inte anar och jag har för avsikt att starta en tråd under "släktforskning".

Men min fråga nu är huruvida andra har liknande upplevelser?

Inte generellt skall sägas utan i de fall Gud gett er uppdrag att utföra här i jordelivet.

För egen del går det inte att blunda, Gud är verklig...

Jag lärde mig för länge sedan att jag inte har de logiska verktygen för att begripa vad som sker i verkligheten.
Så jag upplever, och uppskattar den.
Citera
2026-06-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Jag lärde mig för länge sedan att jag inte har de logiska verktygen för att begripa vad som sker i verkligheten.
Så jag upplever, och uppskattar den.

Du har nog rätt, men fan när man ela tiden får "förnimmelser" och allt tycks stämma??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in