2026-06-19, 18:30
Medlem
Sushi förknippas med bland annat rå fisk vilket sill är. Möjligheten finns att tex lägga en sillbit på det kalla riset och få det att likna klassisk sushi.
Citera
2026-06-19, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Sushi förknippas med bland annat rå fisk vilket sill är. Möjligheten finns att tex lägga en sillbit på det kalla riset och få det att likna klassisk sushi.
Vad ska diskuteras?

Har du smakat surströmmings-nigiri?
Citera
2026-06-19, 18:43
Medlem
Citat:

Finns redan. Bättre sushi-ställen har säsongsvarianter. Såsom rå makrill eller sill.
Citera
2026-06-19, 18:46
Avstängd
TheJesuits avatar
Antar att TS menar att man skulle lägga en bit inlagd sill på riskudden? T ex en remsa skuren från matjes?
Citera
2026-06-19, 18:48
Avstängd
Citat:
Tänker du på inlagd sill, eller helt enkelt på rå sill? Inlagd tror jag inte fungerar, då sådan ofta har ganska kraftig smak. Till sushi ska det vara skapligt neutralt.

Men rå kanske fungerar likväl som annan fisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns redan. Bättre sushi-ställen har säsongsvarianter. Såsom rå makrill eller sill.
Något för fler resturanger då kanske.
Citera
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Serveras i Tokyo. Ätit det där.
Citera
2026-06-19, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tänker du på inlagd sill, eller helt enkelt på rå sill? Inlagd tror jag inte fungerar, då sådan ofta har ganska kraftig smak. Till sushi ska det vara skapligt neutralt.

Men rå kanske fungerar likväl som annan fisk.
Eftersom sill inom Sverige förknippas starkt med den inlagda kan det vara lämpligare med något åt det hållet.
Citera
2026-06-19, 18:57
Avstängd
Citat:
Eftersom sill inom Sverige förknippas starkt med den inlagda kan det vara lämpligare med något åt det hållet.
Nästa gång jag äter sushi så ska jag ta bort laxen från en nigiri och lägga på en bit löksill. Tror inte riktigt på det, men man kan väl testa.

Vanlig löksill har jag alltid hemma, och sushi köper jag hem då och då. Tror du på wasabi och soya till?
Citera
2026-06-19, 19:01
Medlem
Hoho sill som fisk på sushi har man ätit.

Det är sill som ej var inlagd dvs.
Citera
2026-06-19, 19:24
Medlem
Skillnaden är ju att sushi är äckligt och det är inte will
Citera
2026-06-19, 19:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Skillnaden är ju att sushi är äckligt och det är inte will
Är det riset du inte gillar med sushi?