2026-06-19, 16:06
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Män med MENA-bakgrund glänser inte när det gäller studier, iranierna är som specifik grupp ett undantag.

Den nyanserade förklaringen lyder som följer:

När det gäller just MENA-bakgrund finns det studier som visar att döttrar till invandrare ofta presterar långt bättre i skolan än söner till invandrare från samma grupper. Skälet kan troligen förklaras med hemlandskultur och religion dvs att det råder en omfattande familjekontroll och kravkultur runt unga MENA-kvinnor. Detta innebär att de unga kvinnornas värld begränsas till hem och skola samt höga krav på att sköta sig. Samtidigt löper de unga männen amok och får göra vad de vill.

Det finns en annan aspekt som hittills inte verkat intressera forskarvärlden:
- för många av unga invandrarkvinnor är högre utbildning en biljett till ett friare liv. Den stora majoriteten av dem har krav på sig att de inte får flytta hemifrån innan de gift sig. Om de inte pluggar så förväntas det att de ska gifta sig när de gått ur gymnasiet. Genom att studera skjuter de krav om giftermål framför sig, högre utbildning skapar även annan support från föräldrarna, dels genom att döttrarna stöttas i att lyckas i arbetslivet, de kan skjuta upp krav om giftermål + att döttrarnas status höjs vilket innebär att föräldrarna anser det rimligt att döttrarna får män som har lika eller högre status än döttrarna, det räcker inte längre med att den tilltänkta maken är muslim.

Av egen erfarenhet skulle jag säga att detta inte minst är tydligt i den somaliska gruppen. De kvinnor som har tillräcklig intellektuell kapacitet satsar på högre studier, de kommer från strikt muslimsk miljö med kompromisslöst hårda förväntningar på kyskhet, giftermål och många barn. Jag överdriver troligen inte när jag hävdar att somaliska män knappt existerar på våra universitet medan det finns en hel del somaliska kvinnor. Jag har själv träffat en handfull unga somaliska kvinnor som varit öppna med att studierna gav dem en frihet som inte hade varit aktuellt om de inte hade vidareutbildat sig. Förväntnignar om giftermål fanns kvar men det hade blivit svårare för familjeran att hitta lämpliga män eftersom släkten accepterade att kvinnorna inte ville äkta män under deras egna högre standard. Jag tolkade att kvinnorna tog det med ro, som att giftermål inte var deras egna personliga prioritering. För dessa kvinnor är det inte ovanligt att familjerna letar lämpliga potentiella makar i utlandet pga att de unga invandrarmännen halkat långt efter invandrarkvinnorna.

Kvinnor är i högre grad högutbildade men skillnaden mellan invandrarkvinnor och invandrarmän är mycket större än skillnaden mellan svenska kvinnor och män.

Mycket intressant text. Tror dock att även indiska och kinesiska män levererar på svenska universitet. Har hört av flera att indiska, persiska och kinesiska män är den yttersta eliten på KTH.

Men åter till kvinnorna som du skriver om. Vad tror du händer med dem senare, får de tunga maktpositioner i Sverige? Jag noterar att vi redan har två kvinnliga partiledare som är från MENA.
Citera
2026-06-19, 16:22
Medlem
Vad gäller tjejerna iallafall så har de ju inget annat att göra än att plugga. En muslimsk tjej anses vara en bra tjej om hon är hemma. Hon har inga distraktioner helt enkelt som svenska tonåringar har.
Citera
2026-06-19, 16:24
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Medans deras länder menaländerna är så fattiga och kaosartade!
Finns nu många exempel där muslimer lyfts fram men vad är syftet?
Väldigt tveksamt, visst finns många muslimer på våra sjukhus och vårdcentraler men hur är egentligen kvalitén på deras arbete? Det haglar av anmälningar nu för tiden för alla fel som begås av dessa semiter.
Citera
2026-06-19, 16:24
Medlem
Jag är fullständigt övertygad om att det finns framgångsrika studenter även i dessa studenters hemländer även om TS verkar leva i någon världsbild där allt och alla är kaos där. Studenter med invandrarbakgrund är ungefär som vilka studenter som helst här i Sverige skulle jag säga; för många går det bra om de pluggar på ordentligt och gör de inte det så går det mindre bra.
Citera
2026-06-19, 16:39
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Är svenskar mindre drivna?

https://www.svtplay.se/klipp/jb3oZz1/tog-sm-medalj-siktar-pa-lakarstudier?video=visa
Kan du presentera statistik som visar att muslimska studenter är särskilt framgångsrika! Just nu har du gjort dig ordentligt till åtlöje genom att påstå detta och allt du länkar är en personlig anekdot presenterad av SVT.
Citera
2026-06-19, 17:02
Medlem
Citat:
Är svenskar mindre drivna?

https://www.svtplay.se/klipp/jb3oZz1/tog-sm-medalj-siktar-pa-lakarstudier?video=visa
´
"är du rasist?" nehe, ge mig högt betyg då.
Citera
2026-06-19, 20:00
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
Svenskar är inte så bra på högre studier. Endera jobbar de på fabrik eller så låtsasjobbar de inom kommun på nåt jobb som någon kompis fixat åt dem. Avslöjades nyligen någon avdelning där alla var chefer och inte hade någon under dem!
De låg väl i toppen när det kom till fusk med högskoleprovet, så de är varfall i toppen på något.
Citera
2026-06-19, 21:00
Medlem
Tjoflos avatar
Fuskas otroligt mycket. Vet om att folk vänder i dörren om fel person sitter och övervakar prov eftersom de inte accepterar fusk. Andra bryr sig inte och skiter i om studenterna fuskar.
Citera
2026-06-19, 21:41
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Mycket intressant text. Tror dock att även indiska och kinesiska män levererar på svenska universitet. Har hört av flera att indiska, persiska och kinesiska män är den yttersta eliten på KTH.

Du har så klart rätt, jag utgick endast från den stora invandrargruppen i Sverige vilken är från MENA.

Citat:
Men åter till kvinnorna som du skriver om. Vad tror du händer med dem senare, får de tunga maktpositioner i Sverige? Jag noterar att vi redan har två kvinnliga partiledare som är från MENA.

Unga MENA-kvinnor tar sig in överallt, exakt överallt. Det är en stor risk att låta människor knutna till islam, klan- och hederskultur hamna på poster som innebär ansvar och inflytande inom myndighet och politik.
Citera
2026-06-19, 21:58
Medlem
Folk på universitet är väldigt väldigt snälla med att ge extra chanser och lättare möjlighet att bli godkända/få högre betyg när de annars är väldigt hårda och strika mot svenskar.
Citera
2026-06-19, 22:55
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
Svenskar är inte så bra på högre studier. Endera jobbar de på fabrik eller så låtsasjobbar de inom kommun på nåt jobb som någon kompis fixat åt dem. Avslöjades nyligen någon avdelning där alla var chefer och inte hade någon under dem!

Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
De låg väl i toppen när det kom till fusk med högskoleprovet, så de är varfall i toppen på något.
Var goda och redovisa källorna för dessa påståenden.
Citera
2026-06-20, 00:32
Medlem
De kanske får oftare glädjebetyg eftersom rektorer i skruttskolor vill höja sin skolas ” status” och visa att ” se så duktiga eleverna i ett utsatt område är!”.

Hur troligt är det att fyra elever på samma gymnasium får A i alla ämnen och högsta meritpoäng? För fyrtiofem år sedan läste jag på ett riktigt bra gymnasium, vi hade en enda tjej som fick femma i allt och detta hände kanske vart tredje år.

Men det kan bli svårt på läkarlinjen om det var glädjebetyg bakom antagningen!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/mustafa-18-tar-studenten-med-hogsta-betyg-i-alla-amnen-gor-det-jag-alskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in