Citat:
Ursprungligen postat av
Snickartasken
Kan det vara så att det var dåligt i relationen redan på Nya Zeeland och att hon "lurat" med honom till Sverige för att ha barnen i Sverige när hon begär skilsmässa?
Du är ju helt vrängd i huvudet. Allt är inte kvinnornas fel.
Dom kom till Sverige 2013. Hon begärde skilsmässa första gången 2023. Dom hade delad vårdnad om barnen.
Från artikeln om deras husbygge.
"Lina och Maui blev ett par för tjugo år sedan. Under många år levde de i Mauis hemland Nya Zeeland. När första barnet kom började de tillbringa allt mer tid i Sverige hos Linas familj.
Efter några år föreslog Maui att de skulle flytta till Sverige.
På Nya Zeeland kostar till exempel förskolan så pass mycket att det nästan blir billigare för den ena föräldern att stanna hemma istället för att arbeta, då blir det svårt att spara till Sverigeresor.
Sedan hade vi aldrig kunnat bygga ett eget hus där eftersom lånevillkoren är mycket tuffare, högre räntor och kortare avbetalningstid, säger Maui."
https://www.smp.se/feature/lina-och-maui-byggde-nytt-hus-pa-landet/
Hur ska du nu få ihop det att det är kvinnan som har "lurat" hit honom?
Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Detta var bland det sjukaste jag har läst.
”Varför har jag inget att säga till om när det gäller min äktenskapliga status? Är det för att jag är man?” skriver han till tingsrätten i september 2025.
NEJ han har inget att säga till om när hon vill skiljas!!!
Vill någon part i ett äktenskap skiljas kan inte den andra parten på någon vis förhindra det, tack och lov.
Varför tror han att det är för att han är man som han inte har någon talan?
Vill han tvinga henne kvar i ett dött äktenskap? Dom hade bott isär i mer än 3 år som separerade när han dog.
Hon flyttade från honom 2023-02-13 och la redan då in om skilsmässa men den genomfördes aldrig för det missades slutdatum för äktenskapsskillnaden.
Daterad i rätten 2024-02-01
"Tingsrätten har beslutat att betänketid ska löpa från den 30 januari 2023. Parterna har underrättats om att de, för det fall att någon av dem fortfarande vill skiljas efter att betänketiden har löpt, måste begära fullföljd senast den 30 januari 2024.
Någon begäran om fullföljd har inte inkommit."
Kanske pga av att 2024-02-01 kom hennes post i tingsrättens mål fortfarande till det gemensamma huset, enligt domen för äktenskapsskillnad. Kan han ha gömt den posten för henne?
DOM 2025-08-27
Enligt särlevnadsintyget har parterna bott isär i minst två år. Lina XXX har därför rätt till äktenskapsskillnad utan betänketid. Tingsrätten finner därför att det föreligger förutsättningar att meddela dom på äktenskapsskillnad.
Det överklagade han och slutgiltigt besked om skilsmässan kom 2 dagar innan han försökte döda barnen och tog sitt eget liv.
Det här agerandet var troligen pga svartsjuka och en hämnd på mamman för skilsmässan.
Förutom på Filippinerna är det bara i Vatikanen som det inte är möjligt att skilja sig och han är från Nya Zeeland.