Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
Vi vet att ni feminister inte kan hålla två saker i huvudet samtidigt än mindre ha förståelse hur män tänker och beter sig runt svåra motgångar. Istället för skuldbelägga män som grupp kanske det är på plats att se vad som egentligen ligger bakom och sker i huvudet här. Män står för avsevärt högsta självmordsfrekvensen och allt grundar sig på pyskologi. Utökat självmord är underkategoriserat självmord på samma sätt som självmordsdåd. Handlingen är självmord sen görs det i olika vansinnes former. Motverka självmord så minskar alla undervarianter.
Sen är det inte en fråga om tycka synd om någon, oavsett om han var missförstådd eller problematisk före, så hade dådet kunnat förhindras om man tar psykisk ohälsa hos män på allvar.
Ja jag resonerade på samma sätt vid hörby händelsen.
Jag skulle säga att just mäns psykiska ohälsa tas på rätt stort allvar faktiskt, men en STOR del av problemet (förutom det uppenbara i svensk psykvård där resurser o pengar inte finns) är ju att män rent generellt är urusla på att prata om sin psykiska ohälsa med varandra alt med psykvården direkt.
Vet inte vilken värld du lever i såklart men här i verkligheten där jag befinner mig är en stor del av problematiken att just män faktiskt inte ens söker hjälp utan går med sina mörka tankar i sina egna huvuden o sen slutar det i katastrof, antingen för dem själva eller för andra.
Håller absolut med om att det behöver satsas mer pengar på psykvården i Sverige (som du skrev i annat inlägg), men frågan är om det skulle hjälpa män våga prata om sin psykiska ohälsa verkligen?
Min erfarenhet är att när en man faktiskt uttrycker sitt dåliga mående så tas han på betydligt mycket större allvar inom vården än en kvinna, kanske just för att det inte hör till vanligheterna.
Ni män borde kanske prata mer med varann om sånt här för att normalisera samtal om psykisk ohälsa, det är ju ingen hemlighet att män sällan lyssnar på kvinnor utan på andra män så börja där säger jag.