2026-06-18, 23:52
Medlem
Nån som prenumererar och vet vad här står om MGM, som hans vän i nya Zeeland uttalande sig om?
Sweden shooting: Friend of Kiwi Maui Koopu speaks after girls critically injured https://www.nzherald.co.nz/nz/auckland/sweden-shooting-friend-of-kiwi-maui-koopu-speaks-after-girls-critically-injured/KTV664PBWZCM7MO3SSDHSHJ56M/
Citera
2026-06-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Eller så var målet att ta deras liv.

Kan han i sin hämnd mot deras mamma även ha tänkt på huset? Om barnen dör ärver inte längre de (i praktiken deras vårdnadshavare mamman) utan hans familj i Kiwiland.
Ja jag tror det med
Citera
2026-06-19, 00:11
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Kan han i sin hämnd mot deras mamma även ha tänkt på huset? Om barnen dör ärver inte längre de (i praktiken deras vårdnadshavare mamman) utan hans familj i Kiwiland.
Men nu är han död och barnen lever även om dom är svårt skadade. Dör barnen ärver mamman för han dog före barnen.
Överlever barnen ärver dom. Hoppas innerligt att dom klarar sig.

Är det nu en spikpistol så skjuter den kraftigaste med batteri ca 9 cm långa spikar. Använde han tryckluftpistol klarar dom 4 tum. Kanske mer numera då det var länge sen jag jobbade med en spikpistol.

Mår väldigt illa av att tänka på den här dåren och vad han gjorde. Tur han är död aset.
Senast redigerad av Timeout 2026-06-19 kl. 00:16.
Citera
2026-06-19, 00:14
Medlem
Att skolavslutningen också var avslutningen på flickornas normala liv är ju helt otroligt mörkt faktiskt
Citera
2026-06-19, 00:51
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Du tror inte att mamman vet, och kan ha berättat för sin släkt och vänner som sen kan sprida vidare?
Just i nacken eller att båda fått i hjärtat är inga rykten som florerat i tråden, så om två oberoende personer sagt det låter det troligt.
Det var som fan, när har hon berättat det? Så de har skjutits i nacken och i hjärtat? Är det med spikpistol som använts här?
Citera
2026-06-19, 00:52
Medlem
frdks avatar
Citat:

Det vore intressant följa upp, hur såg hans kontakter med de där borta ut. Kan ha bidragit
Citera
2026-06-19, 01:05
Medlem
MGMs kompis berättar i artikeln i hemlandets tidning att de lärde känna varandra när de arbetade som båtbyggare. Kollegorna var på en stor båttävling i Göteborg när MGM träffade flickornas mamma. De träffades i Sverige med andra ord. För att bosätta sig på Nya Zeeland.

Kollegan och MGM blev vänner men har bara hållit kontakt på nätet de senaste åren. Vännen beskriver pappan som en extremt lugn person.

Sedan står det att tidningen har varit i kontakt med MGMs familj som inte vill uttala sig.
Citera
2026-06-19, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Vi vet att ni feminister inte kan hålla två saker i huvudet samtidigt än mindre ha förståelse hur män tänker och beter sig runt svåra motgångar. Istället för skuldbelägga män som grupp kanske det är på plats att se vad som egentligen ligger bakom och sker i huvudet här. Män står för avsevärt högsta självmordsfrekvensen och allt grundar sig på pyskologi. Utökat självmord är underkategoriserat självmord på samma sätt som självmordsdåd. Handlingen är självmord sen görs det i olika vansinnes former. Motverka självmord så minskar alla undervarianter.

Sen är det inte en fråga om tycka synd om någon, oavsett om han var missförstådd eller problematisk före, så hade dådet kunnat förhindras om man tar psykisk ohälsa hos män på allvar.

Ja jag resonerade på samma sätt vid hörby händelsen.

Jag skulle säga att just mäns psykiska ohälsa tas på rätt stort allvar faktiskt, men en STOR del av problemet (förutom det uppenbara i svensk psykvård där resurser o pengar inte finns) är ju att män rent generellt är urusla på att prata om sin psykiska ohälsa med varandra alt med psykvården direkt.
Vet inte vilken värld du lever i såklart men här i verkligheten där jag befinner mig är en stor del av problematiken att just män faktiskt inte ens söker hjälp utan går med sina mörka tankar i sina egna huvuden o sen slutar det i katastrof, antingen för dem själva eller för andra.
Håller absolut med om att det behöver satsas mer pengar på psykvården i Sverige (som du skrev i annat inlägg), men frågan är om det skulle hjälpa män våga prata om sin psykiska ohälsa verkligen?
Min erfarenhet är att när en man faktiskt uttrycker sitt dåliga mående så tas han på betydligt mycket större allvar inom vården än en kvinna, kanske just för att det inte hör till vanligheterna.
Ni män borde kanske prata mer med varann om sånt här för att normalisera samtal om psykisk ohälsa, det är ju ingen hemlighet att män sällan lyssnar på kvinnor utan på andra män så börja där säger jag.
Citera
2026-06-19, 08:20
Medlem
Orgelnistens avatar
Någon som vet mer om flickornas status?
Citera
2026-06-19, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21.savage
Flera personer har skadats i ett våldsdåd i Alvesta, enligt Expressens uppgifter.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/personer-skadade-i-alvesta-stor-polisinsats/

Vet nån mer?
En del frågetecken. Efter han gjort sin otäcka gärning så verkar han inte kolla om barnen dog. Var han stressad eller ville han att dom skulle få lida?
Citera
2026-06-19, 09:53
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffand
En del frågetecken. Efter han gjort sin otäcka gärning så verkar han inte kolla om barnen dog. Var han stressad eller ville han att dom skulle få lida?
Oklart då polisen inte verkar ha publicerat ev brev eller SMSkonversation ännu.
Citera
2026-06-19, 10:42
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sahara80
Jag skulle säga att just mäns psykiska ohälsa tas på rätt stort allvar faktiskt, men en STOR del av problemet (förutom det uppenbara i svensk psykvård där resurser o pengar inte finns) är ju att män rent generellt är urusla på att prata om sin psykiska ohälsa med varandra alt med psykvården direkt.
Vet inte vilken värld du lever i såklart men här i verkligheten där jag befinner mig är en stor del av problematiken att just män faktiskt inte ens söker hjälp utan går med sina mörka tankar i sina egna huvuden o sen slutar det i katastrof, antingen för dem själva eller för andra.
Håller absolut med om att det behöver satsas mer pengar på psykvården i Sverige (som du skrev i annat inlägg), men frågan är om det skulle hjälpa män våga prata om sin psykiska ohälsa verkligen?
Min erfarenhet är att när en man faktiskt uttrycker sitt dåliga mående så tas han på betydligt mycket större allvar inom vården än en kvinna, kanske just för att det inte hör till vanligheterna.
Ni män borde kanske prata mer med varann om sånt här för att normalisera samtal om psykisk ohälsa, det är ju ingen hemlighet att män sällan lyssnar på kvinnor utan på andra män så börja där säger jag.

Ditt inlägg är bland det bästa jag läst på länge. Du bryter mot ett tabu. Män är inte bra på att söka läkarvård för fysisk sjukdom, så att söka hjälp för psykisk obalans är nästan ett no-go för en man som identifierar sig med "det starkare könet".

Det finns så mycket våld i nära relationer och mord på barn och/eller flickvänner som kunde ha undvikits om hjälp hade sökts. Jag befarar att det här fallet faller in under den kategorin, även om det förmodligen aldrig kommer att lösas.

(Google Translate fra dansk til svensk)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in