Citat:
Ursprungligen postat av
mikael2
Medans deras länder menaländerna är så fattiga och kaosartade!
Finns nu många exempel där muslimer lyfts fram men vad är syftet?
Är svenskar mindre drivna?
https://www.svtplay.se/klipp/jb3oZz1/tog-sm-medalj-siktar-pa-lakarstudier?video=visa
Män med MENA-bakgrund glänser inte när det gäller studier, iranierna är som specifik grupp ett undantag.
Den nyanserade förklaringen lyder som följer:
När det gäller just MENA-bakgrund finns det studier som visar att döttrar till invandrare ofta presterar långt bättre i skolan än söner till invandrare från samma grupper. Skälet kan troligen förklaras med hemlandskultur och religion dvs att det råder en omfattande familjekontroll och kravkultur runt unga MENA-kvinnor. Detta innebär att de unga kvinnornas värld begränsas till hem och skola samt höga krav på att sköta sig. Samtidigt löper de unga männen amok och får göra vad de vill.
Det finns en annan aspekt som hittills inte verkat intressera forskarvärlden:
- för många av unga invandrarkvinnor är högre utbildning en biljett till ett friare liv. Den stora majoriteten av dem har krav på sig att de inte får flytta hemifrån innan de gift sig. Om de inte pluggar så förväntas det att de ska gifta sig när de gått ur gymnasiet. Genom att studera skjuter de krav om giftermål framför sig, högre utbildning skapar även annan support från föräldrarna, dels genom att döttrarna stöttas i att lyckas i arbetslivet, de kan skjuta upp krav om giftermål + att döttrarnas status höjs vilket innebär att föräldrarna anser det rimligt att döttrarna får män som har lika eller högre status än döttrarna, det räcker inte längre med att den tilltänkta maken är muslim.
Av egen erfarenhet skulle jag säga att detta inte minst är tydligt i den somaliska gruppen. De kvinnor som har tillräcklig intellektuell kapacitet satsar på högre studier, de kommer från strikt muslimsk miljö med kompromisslöst hårda förväntningar på kyskhet, giftermål och många barn. Jag överdriver troligen inte när jag hävdar att somaliska män knappt existerar på våra universitet medan det finns en hel del somaliska kvinnor. Jag har själv träffat en handfull unga somaliska kvinnor som varit öppna med att studierna gav dem en frihet som inte hade varit aktuellt om de inte hade vidareutbildat sig. Förväntnignar om giftermål fanns kvar men det hade blivit svårare för familjeran att hitta lämpliga män eftersom släkten accepterade att kvinnorna inte ville äkta män under deras egna högre standard. Jag tolkade att kvinnorna tog det med ro, som att giftermål inte var deras egna personliga prioritering. För dessa kvinnor är det inte ovanligt att familjerna letar lämpliga potentiella makar i utlandet pga att de unga invandrarmännen halkat långt efter invandrarkvinnorna.
Kvinnor är i högre grad högutbildade men skillnaden mellan invandrarkvinnor och invandrarmän är mycket större än skillnaden mellan svenska kvinnor och män.