2026-06-19, 11:38
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja, men precis, istället för att kritisera det jag säger, försöker du vara ironisk. Är det det enda du klarar av då.
Ingen ironi, jag är fullständigt seriös. Jag har fått nog.
Citera
2026-06-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Medans deras länder menaländerna är så fattiga och kaosartade!
Finns nu många exempel där muslimer lyfts fram men vad är syftet?
Är svenskar mindre drivna?

https://www.svtplay.se/klipp/jb3oZz1/tog-sm-medalj-siktar-pa-lakarstudier?video=visa

Svenska ungdomar är bortskämda.

Supa och vara social är viktigare än studierna.

Väldigt enkelt.
Citera
2026-06-19, 11:45
Medlem
ludexSums avatar
Citat:

https://www.svtplay.se/klipp/jb3oZz1/tog-sm-medalj-siktar-pa-lakarstudier?video=visa

Män med MENA-bakgrund glänser inte när det gäller studier, iranierna är som specifik grupp ett undantag.

Den nyanserade förklaringen lyder som följer:

När det gäller just MENA-bakgrund finns det studier som visar att döttrar till invandrare ofta presterar långt bättre i skolan än söner till invandrare från samma grupper. Skälet kan troligen förklaras med hemlandskultur och religion dvs att det råder en omfattande familjekontroll och kravkultur runt unga MENA-kvinnor. Detta innebär att de unga kvinnornas värld begränsas till hem och skola samt höga krav på att sköta sig. Samtidigt löper de unga männen amok och får göra vad de vill.

Det finns en annan aspekt som hittills inte verkat intressera forskarvärlden:
- för många av unga invandrarkvinnor är högre utbildning en biljett till ett friare liv. Den stora majoriteten av dem har krav på sig att de inte får flytta hemifrån innan de gift sig. Om de inte pluggar så förväntas det att de ska gifta sig när de gått ur gymnasiet. Genom att studera skjuter de krav om giftermål framför sig, högre utbildning skapar även annan support från föräldrarna, dels genom att döttrarna stöttas i att lyckas i arbetslivet, de kan skjuta upp krav om giftermål + att döttrarnas status höjs vilket innebär att föräldrarna anser det rimligt att döttrarna får män som har lika eller högre status än döttrarna, det räcker inte längre med att den tilltänkta maken är muslim.

Av egen erfarenhet skulle jag säga att detta inte minst är tydligt i den somaliska gruppen. De kvinnor som har tillräcklig intellektuell kapacitet satsar på högre studier, de kommer från strikt muslimsk miljö med kompromisslöst hårda förväntningar på kyskhet, giftermål och många barn. Jag överdriver troligen inte när jag hävdar att somaliska män knappt existerar på våra universitet medan det finns en hel del somaliska kvinnor. Jag har själv träffat en handfull unga somaliska kvinnor som varit öppna med att studierna gav dem en frihet som inte hade varit aktuellt om de inte hade vidareutbildat sig. Förväntnignar om giftermål fanns kvar men det hade blivit svårare för familjeran att hitta lämpliga män eftersom släkten accepterade att kvinnorna inte ville äkta män under deras egna högre standard. Jag tolkade att kvinnorna tog det med ro, som att giftermål inte var deras egna personliga prioritering. För dessa kvinnor är det inte ovanligt att familjerna letar lämpliga potentiella makar i utlandet pga att de unga invandrarmännen halkat långt efter invandrarkvinnorna.

Kvinnor är i högre grad högutbildade men skillnaden mellan invandrarkvinnor och invandrarmän är mycket större än skillnaden mellan svenska kvinnor och män.
Citera
2026-06-19, 12:03
Medlem
Citat:

Simpel logik: Människor kan vara begåvade oavsett var de kommer ifrån men regeringar och stater kan vara förtryckande och skit (Se: Alla religiöst styrda sådana). Religion är inte ett hinder så länge det hålls personligt (om nu inte individen gör ett dumt val i sitt personliga liv) men så fort du låter det vara en del av styrandet så blir det ett problem.
Citera
2026-06-19, 12:08
Medlem
För att staten ger dem grova fördelar gentemot svenskar. Inte svårare än så.
Citera
2026-06-19, 12:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0hnePixel
Svenska ungdomar är bortskämda.

Supa och vara social är viktigare än studierna.

Väldigt enkelt.
Vilket nonsens. Läste nyss om en svensk 26:åring som blivit miljardär på ett företag han startat i USA med andra där. Men om man har en skola som ska utjämna skillnaderna mellan könen och faktiskt bevisligen håller ned pojkar. När man förstört hela utbildningssystemet med dumma vänsterteorier med lägre betygskrav och utbildningskrav. När det är viktigare att ha undervisningsmaterial skrivna av en kvinna, än att det är bra. Då lever vi förstås i en värld där man aktivt motarbetar kunskap.

När man utifrån samma äckliga marxistiska woke-teorier försöker trycka ned alla svenskar genom att försöka skuldbelägga dem för vad vissa vita gjort genom historien och faktiskt sprider rent hat mot dem, bara utifrån sin hudfärg. När de säger att alla svenskar som är stolta över vilka de är, är nazister, rasister och fascister och allvarligt anser att man bör utrota alla vita människor, samtidigt som de håller upp färgade som ett ideal, så fort de kan. Så visar det sig ändå att svenska ungdomar faktiskt tar sig fram bra här i världen, bättre än andra.

Men det hatar du förstås. Du får väl göra som vänsterrasisten Hübinette påstod att han gjorde, slå nåt random barn man ser, bara för att det är vitt, så känns det säkert bättre för dig.
Citera
2026-06-19, 12:15
Medlem
Deras kultur sätter er prestige i att vara högutbildad upplever jag. Är själv helsvensk med en naturvetenskaplig masterexamen, och av oss som tog sig igenom utbildningen på avsatt tid var det ungefär fem svenskar. Svenskarna hade i regel inte samma driv.
Citera
2026-06-19, 12:20
Medlem
bomhulls avatar
Tror dom har mer press och förväntningar att lyckas medans svenssons är för bekväma /lata
Citera
2026-06-19, 12:33
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

Det är en artikel du lutar dig mot.
Det finns en artikel i Sydsvenskan om en ung kille med A i allt och som sedan blev miljardär.
https://www.sydsvenskan.se/malmo/mattesnillet-fran-malmo-blir-dollarmiljardar-fick-a-i-allt-pa-borgarskolan/

Klart att det kommer att finnas muslimer som gör grymt bra ifrån sig i skolan. Alla är inte knäppa loosers, utan vissa tar verkligen tillvara på de möjligheter som ges.
Men dessa muslimer har ju också sina svenska motsvarigheter.
Citera
2026-06-19, 12:42
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Jag kan tänka mig att det hjälper att de inte dricker eller festar på det sättet. Många av dem bor hos sina föräldrar och kanske föräldrarna fortsätter hetsa dem att göra självstudier även om de är vuxna. Jag tänker de kan vara likadana som såna där skitstöriga duktiga kristna.

Haha, dom dricker på rätt friskt, röker på också. Enda som muslimerna håller hårt om ang synder är att ej äta gris... resten är tydligen ''meh'' trots att äta gris är det mildaste ''haram'' dom har.

Denna artikel har sådant tunnelseende att det är svårt att ta den på allvar.
Senast redigerad av Kalaskula544 2026-06-19 kl. 12:45.
Citera
2026-06-19, 12:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Tror dom har mer press och förväntningar att lyckas medans svenssons är för bekväma /lata
Men generellt klarar de studier sämre, varför framställer du det då, som om det var tvärtom? Det är sånt här som jag tycker är knäppt. Kan du förklara det?
Citera
2026-06-19, 13:17
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:

På grund av DEI och glädjebetyg främst, men även press från familjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
För att staten ger dem grova fördelar gentemot svenskar. Inte svårare än så.
Exakt. Du vinner ett pris.

Skolorna är genomsyrade av antivita aktivister, som trycker ner vita speciellt män och lyfter fram muslimska i synnerhet kvinnor. Det är coolt och hippt i deras programmerade bajshjärnor. Därför har du läkare som knappt kan svenska överhuvudtaget. Det är del i etablisemanget att demontera sjukvården för svenne-plattskalle. Den skall bara dö och avlida, inget annat. Fakta är brutala.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2026-06-19 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in