2026-06-18, 22:16
Medlem
israelisinnocents avatar
wiki på engelska har en lång artikel
https://en.wikipedia.org/wiki/Matija_Sovdat

Suspicions of additional murders
On 22 July 1998, while Sovdat was undergoing a forensic psychiatric examination, the police announced that they had new murder suspicions against him. The police reviewed, among other cases:[29]

The murder of 25-year-old KTH student Per Häggström at Swartlings Riding School [sv] on Valhallavägen [sv; fi; fr] 99, Stockholm, on 14 October 1996.
The Murder of 46-year old Christina Olofsson [sv], a receptionist at Wisby Hotel [sv] in Visby, on 12 December 1996.
The murder of 61-year-old Jewish antique dealer Dan Barak on Frejgatan [sv; fi], Stockholm, on the night of 5–6 July 1995.
The murder of 59-year-old teacher Åke Sterner at Hornsgatan [sv; fr; nl; no; pl; fi] 153 on Södermalm, Stockholm, on 1 September 1994. In this case, in May 2003, the then 28-year-old Nazi Dan Berner [sv] (later Lindberg) was sentenced to six years in prison for manslaughter.[30][31]
The Murder of 16-year old Anders Gustafsson [sv] in Hammarbyhamnen, Stockholm, on the night of 31 December 1994–1 January 1995.
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-06-18 kl. 22:24.
Citera
2026-06-19, 02:40
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han har väl levt många år i frihet utan återfall.
Dags att lämna honom ifred
Varför bryr du dig ens?
Citera
2026-06-19, 02:46
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Det verkar som att han försökte vända sitt tidigare struliga liv efter pappans död då han började plugga på universitetet. Innan dess verkar han ha levt rätt struligt i tonåren med misshandelsdomar och drogmissbruk och umgänge med heroinister på Sergels torg. Ja man skulle ju inte bli helt förvånad om han har fler liv på sitt samvete. Hans namn har ju förekommit i flera andra mordutredningar har jag för mig, bl.a Swartlings ridskola och hotellet o Visby, bägge 1996.

Nej det har du rätt i att tråden inte fyller någon poäng mer än som diskussionsunderlag, men det gäller väl nästan samtliga trådar i forumet Kriminalhistoria. Möjligt att anhöriga till offren tycker så men kan även vara tvärtom, om tråden hålls vi liv så glöms inte David och Harriets öde bort. Anhöriga lär väl vara inne och läsa, tänker på typ syskonbarn som aldrig fick träffa sin moster googlar om fallet. Minns inte om David hade några syskon?

Om det kom ett inlägg från anhöriga i tråden om att de inte vill att detta diskuteras längre så hade jag absolut respekterat det.
Han misstänktes för andra brutala mord också men erkände aldrig något. Det fanns ingen bevisning, bara polisers misstankar. Han besvarade dessutom en hypotetisk fråga med att hade de inte tagit honom hade han förmodligen mördat fler.

Poliser insatta i utredningen sa ordagrant "det är inte en fråga om om han mördar igen. Det är bara en fråga om när".
Fruktansvärt obehaglig människa.
Citera
2026-06-19, 02:51
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Han misstänktes för andra brutala mord också men erkände aldrig något. Det fanns ingen bevisning, bara polisers misstankar. Han besvarade dessutom en hypotetisk fråga med att hade de inte tagit honom hade han förmodligen mördat fler.

Poliser insatta i utredningen sa ordagrant "det är inte en fråga om om han mördar igen. Det är bara en fråga om när".

Varför släpps han ut? Varför släpps dessa sjuka farliga människor ut i frihet igen?
Citera
2026-06-19, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Varför släpps han ut? Varför släpps dessa sjuka farliga människor ut i frihet igen?

Vänstervärderingar som genomsyrat hela samhället i decennier. Jag minns vänsteraktivisten/debattören/regissören Stina Oscarsson som skrev nåt i stil med "I mitt Sverige ska Akilov kunna komma ut igen och kunna jobba i kassan på ICA". Som tur är så är hon avliden idag, men de kryllar av likasinnade ute i vårt samhälle.
Citera
2026-06-19, 09:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Varför bryr du dig ens?
Varför bryr du dig själv?

Citat:

Poliser insatta i utredningen sa ordagrant "[I]det är inte en fråga om om han mördar igen. Det är bara en fråga om när[/i]".
Är det polisen som var en fruktansvärt obehaglig människa?
Hur som helst hade ju polisen så vitt vi vet fel i den saken. Han har inte mördat igen.
Citera
2026-06-19, 09:57
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Rättspsykiaterna gjorde uppenbarligen bedömningen att han inte längre ansågs som potentiellt farlig. Då måste han släppas.

Personligen anser jag att han skulle ha suttit kvar på Karsudden, eller förts över till en säkerhetsanstalt inom kriminalvården, typ Hall el dylikt. Brotten han begick borde lett till livstidsstraff utan möjlighet till frigivning.
Citera
2026-06-19, 10:07
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Varför bryr du dig själv?

Är det polisen som var en fruktansvärt obehaglig människa?
Hur som helst hade ju polisen så vitt vi vet fel i den saken. Han har inte mördat igen.
Jag skapade tråden...
Är du ens läskunnig? Jag skrev tydligt "poliser". En svårt retarderad hade begripit att jag syftade på Matija Sovdat som fruktansvärt obehaglig.

Att han inte mördat fler än betyder inte att han aldrig kommer göra det. Omständigheterna avgör.

Nu kommer din respons bli "ööh jag var ironisk" eller "jag skämtade". Bespara läsarna det. Låt helst bli att besvara mitt inlägg överhuvudtaget för jag är inte intresserad av dina dumheter.
Senast redigerad av Cineasten 2026-06-19 kl. 10:12.
Citera
2026-06-19, 10:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag skapade tråden...
Det är ju inget svar på frågan vare sig gällande ditt intresse då eller ditt intresse i nutid. Det berättar bara att du hade ett intresse.
Citera
2026-06-19, 10:14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Det är ju inget svar på frågan vare sig gällande ditt intresse då eller ditt intresse i nutid. Det berättar bara att du hade ett intresse.
Den läskunnige ser att jag fortsatt skriva i tråden. Stäng bara igen nu med dumma kommentarer.
Citera
2026-06-19, 10:15
Avstängd
Gerhardts avatar
Citat:
Han har inte mördat igen.

Han har alltså inte mördat igen? Du vet det alltså ...ok.

Citat:
Jag skapade tråden...

Ser det som högst sannolikt att han mördat fler och att han mördade Pär Häggström.
Citera
2026-06-19, 10:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Den läskunnige ser att jag fortsatt skriva i tråden. Stäng bara igen nu med dumma kommentarer.
Vilket återigen säger att du har intresse - inte varför.

Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Han har alltså inte mördat igen? Du vet det alltså ...ok.
Om du vore läskunnig så hade du sett att jag skrev - "såvitt vi vet" - och såvitt vi vet har han inte mördat igen.

Citat:
Ser det som högst sannolikt att han mördat fler och att han mördade Pär Häggström.
Han är helt avförd från utredningen gällande Per Häggström - så nej, det är inte sannolikt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in