Igår, 00:31
Medlem
Portapottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur längr är de kvar på sjukhuset? Har mött många opererade på lungavdelning det var mkt intressant Alla gick med sin lilla morfinväska och kunde själv reglera smärtlindring 80% gubbar och män så Mette Marit skiljer ut sig som ung kvinna det sa läkaren också att hon är ovanlig
Blandar de med "vanlig" lungoperation och de som transplanterats? Eller är de speciella

Transplanterade patienter vårdas i regel på särskild avdelning. Vårdtiden är olika för olika organ och varierar givetvis mellan patientfall, men specifikt lungtransplanterade brukar stanna på avdelningen cirka fyra veckor enligt standardvårdplan. Får väl tillägga att detta gäller Sahlgrenska i Göteborg.
Senast redigerad av Portapotty Igår kl. 00:40.
Citera
Igår, 00:34
Medlem
Portapottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazarin2
De är vanligtvis kvar 5-6 veckor på sjukhus. I Lund får de inte morfin i pump sådär utan tabletter. Det jobbiga är sällan smärtan utan syresättningen, att våga lita på att de nya lungorna gör sitt jobb och att man får luft. Trötthet och slem är annat dom är jobbigt. Och biverkningar av alla läkemedel.

I Lund vårdas lungtransplanterade på thorax bland de som genomgått öppen hjärtkirurgi och inte på lungavdelningen

Intressant, är det 5-6 veckor enligt SVP i Lund eller är det din uppskattning? På Sahlgrenska har vi 4 veckor på lungorna enligt SVP, men varierar givetvis mellan olika patientfall i praktiken.
Citera
Igår, 01:32
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jag minns när drottning Silvia blev yr på en fest (full) och in på akuten kom hon med SÄPO och gick före allvarligt sjuka och blev inlagd i tre dygn och alla prover togs. Det visade sig att hon var förkyld. Så ja - givetvis är det korrupt och äcklen i toppen av världshierarkin går före alla vanliga människor vad det än gäller.
Citera
Igår, 01:37
Medlem
Jag vet inte riktigt vad jag skall tänka - jag hoppas att det har gått rätt till med tanke på rätt donator och i rätt turordning.
Men om det är så att allt har gått rätt till så måste det ändå har blivit ett rejält pådrag runtomkring donatorns anhöriga, avliden donator och allt runtomkring. Då kan det bli ganska uppenbart vems anhörigas organ som precis har donerats... Det är ju inte okej och strider mot lagen. Så om stridspiloter har transporterat ett plan med organ så blir det ju bara tokigt. Så dumt och sekretessen är röjd...
Senast redigerad av Soppa3 Igår kl. 02:08.
Citera
Igår, 01:56
Medlem
Förstår inte denna debatt. Uppenbart att hon fått förtur. Och att läkarna bluffat ihop argument för varför det var nödvändigt att just hon fick så ”tidigt”. Jag menar. Guys. Vilken värld tror ni att ni lever i? Att kungahuset ens finns kvar bevisar att ”pöbelns” dumhet frodas…
Citera
Igår, 01:57
Medlem
Her er hun 4. juni.

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marit-forlater-rikshospitalet/s/5-95-3076255

https://www.dagbladet.no/kjendis/kronprinsessen-har-forlatt-rikshospitalet/84717786
Citera
Igår, 04:01
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detektiven789
Nån som vet hur det funkar med det mentala efter en transplantation? Jag minns att mannen som först fick en ny arm hatade den efter ett tag, han bar ju runt på någon annans likdel och viftade med den. Mette-Marit bokstavligen andas en annan människas liv in och ut vid varje andetag.

Hur ser prognosen ut? Hur länge lever en patient?

1:a året lever ca 90%
År 5 efter operationen lever ca 60%
År 10 efter operation lever ca 35%

Inga glimrande siffror precis…och hon måste vara oerhört rädd om sig, passa sig för att bli smittad och sjuk då hon står på livslång immunsuppresiv behandling och det i sin tur bäddar illa för att jetseta jorden runt och klippa band och träffa massa baciller på heltid som dronning.
Citera
Igår, 04:09
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Visst är det väl som så att detta gick väldigt fort men det kan ju också vara så att detta varit på G en längre tid bakom kulisserna utan att media informerats.
Inte att ignorera, hon har ju sina tentakler i Epstein sörjan så vem vet.
Hon kanske hade ett nummer hon kunde ringa och vips dök det upp en exakt match av ett par unga starka vältränade tonårslungor som någon donerat mer eller mindre frivilligt, if you know what I mean

Hur som haver visst är det skillnad på folk och folk, inte tror ni väl kungen åker och sätter sig på akuten när nageltrånget blir för jobbigt, igen.

Å inte fan får varken dina eller mina organ bli eskorterade av STRIDSPLAN!

Skulle bra gärna vilja veta hur den fånen som tog det beslutet, tänkte❓
”Jo, vi gör den topphemliga organhämtningen så brötig och störig som möjligt så att inte ryssen kommer å stjäl kronprinsessans nye lungor, sätt in hela försvaret med en gang!!”

På tal om ”lika vård för alla”, eller finns inte den lagen längre?
Citera
Igår, 04:10
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, helt säkert kommer någon att snoka rätt på donatorns identitet, allmänintresset är för stort för att särskilt kvällspressen ska bry sig om några lagar.

Det är olyckligt, för konsekvensen kan bli att donatorns släktingar börjar försöka tigga pengar av kungahuset.

Ja, det vore ju gräsligt om kungahuset gjorde rätt och betalade för sig emellanåt, de fattiga krakarna..
Citera
Igår, 04:16
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa3
Jag vet inte riktigt vad jag skall tänka - jag hoppas att det har gått rätt till med tanke på rätt donator och i rätt turordning.
Men om det är så att allt har gått rätt till så måste det ändå har blivit ett rejält pådrag runtomkring donatorns anhöriga, avliden donator och allt runtomkring. Då kan det bli ganska uppenbart vems anhörigas organ som precis har donerats... Det är ju inte okej och strider mot lagen. Så om stridspiloter har transporterat ett plan med organ så blir det ju bara tokigt. Så dumt och sekretessen är röjd...

I vår tid, i cyberrymdens tidsepok är det ytterst svårt att hålla något alls hemligt en längre tid.
Det är många personer runt en sådan här procedur, en del kommer att snacka på fyllan, efter lite övertalning eller efter en liten slant. De skulle kunna babbla här på flashen oxå där alla är anonyma..trots att de skriver under sekretess.
Jag har ännu aldrig sett en sekretess som fungerar. Någonsin.
Citera
Igår, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Med tanke på hennes kopplingar till Epstein och hennes sons underbara liv så kanske det där äpplet inte föll så långt från trädet.

Frågan är om det är värt att rädda dessa gener mer?
Kanske inte.
Citera
Igår, 04:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Ja, det vore ju gräsligt om kungahuset gjorde rätt och betalade för sig emellanåt, de fattiga krakarna..

Jo, men just när det gäller organdonationer ska den faktorn inte vara med i bilden. INGEN ska kunna köpa organ. Och inga anhöriga ska kunna tjäna pengar på att ge tillstånd till donation (om den möjliga donatorn inte har lämnat något sådant besked själv i förväg). Inte heller ska det vara möjligt för en levande person att sälja ett organ som han kan klara sig utan, t.ex. ena lungan eller ena njuren. Det vore ju hemskt! Det är därför sekretessen är så viktig.

I andra länder där det inte är samma sekretess har det även hänt andra tråkiga saker. Som att anhöriga till en hjärtdonator har sökt upp mottagaren och velat lyssna på hjärtat och känna det slå, för att det är deras älskade anhörigs hjärta och liknande. Det GÅR inte. Då är det bättre att lägga ner transplantationerna helt för det blir för morbidt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in