2026-06-18, 12:20
Medlem
Krya ! Hoppas allt går bra.

Tråkigt med alla elaka och idiotiska kommentarer om en fin person som är nästan dödssjuk.
Citera
2026-06-18, 12:23
Medlem
LimitedByAsholess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det intressenta är om det finns fog för uprördheten. Och det finns det inte.

Det är fullt naturligt att tycka något verkar skumt. Jag trodde knappt först på diagnosen, kändes som ett sätt att få lite victimhood points i en svår situation. Men vet du vad jag gjorde? Jag kollade upp saken som en vuxen människa och konstaterade att jag inte hade fog för mina misstankar.

Ja, hon är fortfarande en dålig person och en dålig mamma och skadlig för monarkin. MEN. Mette-Marit behövde legit nya lungor och fick dem på rätt sätt. End of story.

Alla fittnyllen som sprider lögner behöver växa upp.

PATETISKT.

Vem sprider lögner menar du, att folk tycker det verkar skumt är inte att sprida några lögner...
Sen är det ju märkligt med monarkin och hur många lättledda får som har tungan långt in i deras rövar.
Du är en av dem antar jag...
Citera
2026-06-18, 12:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Gör jag?

Japp. Om du vill vara vuxen kan du istället bemöta de onständigheter som jag redogjort för men som ingen ens försökt bemöta i sak.

PATETISKT
Citera
2026-06-18, 12:43
Medlem
Mullrets avatar
Bra att det var en läkare som förklarade hur man byter på tv i morse.
Revbenen sitter ju i vägen. Men det räcker tydligen trycka isär 2 revben för kunna byta.

Bara ca 70 år sedan första hjärtbytet. Kul kirurgin går framåt.

Världens första framgångsrika hjärttransplantation utfördes den 3 december 1967 på Groote Schuur-sjukhuset i Kapstaden, Sydafrika.
Citera
2026-06-18, 13:05
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
https://www.tv4.se/artikel/3jYPydD4lkXO6o0d9mKRxK/mette-marit-har-fatt-nya-lungor

https://www.gp.se/nyheter/varlden/mette-marit-har-genomgatt-lungtransplantation.c7420dc8-701b-4e15-bbe4-be30e3cc61dd

Så, för att sammanfatta:
  • Kön var relativt kort
  • Lungorna måste matcha, vilket innebär att det inte är någon "turordning" utan kommer det in något som passar så får man ta den.

Däremot är det värt att notera att det inte är så himla unik matchning som behövs. Blodgrupp ska matcha, sen tittar man på storlek på lungorna, och vissa andra grejer. Men en lunga skulle teoretiskt kunna passa kanske hälften av de 8 som stod i kö. Sen tillkommer många andra faktorer, främst då hur sjuk patienten är. Mette-Marits tillstånd var tydligen livshotande och krävde transplantation så snart som möjligt för att hon skulle överleva - vi vet ingenting om hur sjuka övriga var. Så antingen:

1. Lungorna passade bara Mette-Marit (blodgrupp, antikroppar, storlek, etc.)
  2. Lungorna passade fler än henne, men hon bedömdes vara närmast döden om hon inte fick nya
  3. Hon fick gå före i kön eftersom hon är mer värd enligt läkarna

Spontant skulle jag gissa på alternativ 2. Det skulle nog komma fram rätt snabbt om det visade sig att någon har skyfflat om så att hon får gå före någon annan som då dör som en konsekvens av det. Sådana här beslut ligger inte bara på en person, och det går inte att mörka genom hela verksamheten eftersom det är så stort allmänintresse.

Men vi får väl se. Om det visar sig att någon patient dör nu efter att hon fick lungorna kan vi antagligen räkna med att det blir mer fokus på frågan och då kanske det kommer fram något. Men jag tror inte det.
Lungor har väl också relativt kort livslängd utanför en levande människa? Så donatorns position och de köandes positioner bör också påverka en del, även om jag har fattat det som att det finns personal och flygplan redo att snabbt plocka ut, flytta och operera in organ.
Citera
2026-06-18, 13:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimitedByAsholes
Vem sprider lögner menar du

Idioter i tråden.

Vill du ha exempel?
Citera
2026-06-18, 13:42
Medlem
Citat:
Japp. Om du vill vara vuxen kan du istället bemöta de onständigheter som jag redogjort för men som ingen ens försökt bemöta i sak.

PATETISKT

Norska kungahuset och läkare har gett en version som du har köpt rakt av, andra gör det inte. Utan bevis åt endera hållet finns inget att bemöta. Du kan fortsätta rabbla allmänna föreskrifter och procedurer och andra kommer att fortsätta påpeka att Mette är en skrupellös ödlemänniska med förmodad tillgång till svarta börsen-organ.
Citera
2026-06-18, 13:44
Medlem
Citat:
Nej, din jävla retard

1) Donationsregistret har TIODUBBLATS pga uppmärksamheten frågan fått så det finns fler organ att tillgå

2) Väntelistan är KORT, det utförs bara 30 transplantationer om året. Mediantiden är 6 månader och man placeras med listan när man bedöms behöva organ inom 1-2 år.

3) Väntelistan just nu var bara 8 personer, att jämföra med 56 personer för 10 år sedan.

4) Alla kan inte donera till alla, donator och mottagande måste matcha varandra väldigt väl, så att någon får lungor "före" någon annan är helt naturligt

Men fortsätt prata om saker du inte vet något om och ge oss andra ett gott skratt, din lilla pajas

Nu är bara frågan: Ska du erkänna att du hade fel eller ska du gömma dig som en liten bitch?

Alltså du sitter och säger gång efter annan att du minsann rett ut alla fakta så alla utom du är minsann dumma i huvudet, så jag var ändå tvungen att kolla vad dessa fakta bestod av.

1 Har noll inverkan på just Mette-Marit, såvida du inte menar att nån skulle skrivit in sig i registret och sen tagit livet av sig. Att fler skriver in sig i donationsregistret för något som endast kan doneras efter vissa typer av dödsfall har noll och ingen inverkan på ett par veckor.

2 visar exakt varför folk tycker att detta är lite udda, det är nämligen en herrejävla skillnad på mediantiden och de knappt två veckor som Mette-Marit väntade.

3 och 4 stämmer, det var 8 personer på listan, varav 7 lär ha väntat längre än Mette-Marit och därmed har kortare beräknad livslängd kvar. Att det då två veckor senare skulle dyka upp ett par lungor som BARA passar Mette-Marit faller sig alltså föga sannolikt

Du har alltså bara harvat upp skit som alla redan vet
Citera
2026-06-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Så är det. Ju mer vi släpper fram högerpolitiken desto mer likt USA blir vårt land. Hela grejen med privat vård är att folk med pengar ska kunna passera vårdköer och få exklusiv tillgång till de bästa vårdgivarna.

Alla är jämlika men vissa är mer jämlika än andra.
Fruktansvärt deprimerande.
Citera
2026-06-18, 14:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hantverkshasch
Norska kungahuset och läkare har gett en version som du har köpt rakt av, andra gör det inte. Utan bevis åt endera hållet finns inget att bemöta. Du kan fortsätta rabbla allmänna föreskrifter och procedurer och andra kommer att fortsätta påpeka att Mette är en skrupellös ödlemänniska med förmodad tillgång till svarta börsen-organ.

Nämn en enda sak jag skrivit som inte stämmer. EN ENDA.

Du kan det inte. Du vet det och jag vet det.

PATETISKT!
Citera
2026-06-18, 14:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
1 Har noll inverkan på just Mette-Marit,

Du tror inte att en TIODUBBLING av antalet donatorer har ökat tillgången på organ? Är du utvecklingsstörd?

Jag orkar inte

Citat:
såvida du inte menar att nån skulle skrivit in sig i registret och sen tagit livet av sig. Att fler skriver in sig i donationsregistret för något som endast kan doneras efter vissa typer av dödsfall har noll och ingen inverkan på ett par veckor.

Tiodubblingen är sedan december, din jävla retard

Citat:
2 visar exakt varför folk tycker att detta är lite udda, det är nämligen en herrejävla skillnad på mediantiden och de knappt två veckor som Mette-Marit väntade.

Det är inte det minsta konstigt. Ibland får folk organ efter ett par dagar. Det finns en slumpmässig komponent i att rätt donator ska dö vid rätt tillfälle.

Citat:
3 och 4 stämmer,

Jag vet.

Citat:
Att det då två veckor senare skulle dyka upp ett par lungor som BARA passar Mette-Marit faller sig alltså föga sannolikt

Du vet uppenbarligen i princip ingen om organdonation. Oddsen för att en random person ska vara kompatibel är typ 5-10 % (beroende på en massa faktorer som blodgrupp etc).

Bara erkänn att du har fel istället för att skämma ut dig själv din patetiska råtta
Citera
2026-06-18, 14:38
Medlem
detektiven789s avatar
Nån som vet hur det funkar med det mentala efter en transplantation? Jag minns att mannen som först fick en ny arm hatade den efter ett tag, han bar ju runt på någon annans likdel och viftade med den. Mette-Marit bokstavligen andas en annan människas liv in och ut vid varje andetag.

Hur ser prognosen ut? Hur länge lever en patient?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in