2026-06-19, 00:00
Medlem
Rofers avatar
Jag och min polare smög in på hans storebrorsas rum och lyssnade på vinylskivor. På en samlingsskiva lyssnade vi på Venoms Black Metal och Bed of Nails med Alice Cooper. Minns tydligt ruset när jag gick hem sen.
Citera
2026-06-19, 00:33
Avstängd
TheJesuits avatar
Som synthare på 80-talet var det en styggelse att lyssna på hårdrock. Ända fram till Iron Maiden släppte Number of the Beast. Oklart varför just den blev accepterad med så var det.

Men egentligen var det nog inte musiken vi hatade, det var klientelet som lyssnade på hårdrock. Raggare, de med långt fett hår, zigenargänget och alla skolans loosers.

Nu för tiden lyssnar jag bara på gitarrbaserad musik. Mjölnarens Irene är en favorit!
Citera
2026-06-19, 01:07
Medlem
Någon som kommer ihåg när bara svt fanns på slutet av 70talet?

plötsligt en kväll så var det sent en sändning som hette Marathon-rock

Sju timmar från en festival och just den gången bara hårdrocksband

Det är så gammalt så det inte ens går och hitta något på nätet från den sändningen men
jag kommer fortfarande ihåg några av banden
Citera
2026-06-19, 03:45
Medlem
Onanikrems avatar
Köpte Sabbath bloody sabbath 1974, sedan har det suttit. Hört Master of reality innan så jag visste vad jag fick.
Citera
2026-06-19, 03:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Hårdrock är en arbetarmusik som tilltalar enkla människor med begränsad intelligens och kognitiva brister. Framförallt hårdrock av äldre slag är ofta väldigt enkel musik, ofta bara två-tre ackord och sedan öser man på med trummor och engelska grötrim för att väga upp i volym vad man saknar i kompetens. Hårdrock är en musikstil som passar människor som tvingas arbeta med händerna snarare än huvudet. ”Jordens salt”, eller vad man ska kalla den typ av västerländsk arbetarklass som även tycker om att vältra sig i kampsport och industrilager. Klassens dumskallar var alltid hårdrockare.

Det ser man också på gruppen människor som besöker ställen som Sweden Rock och andra liknande festivaler för gubbmusik. Publiken är ofta klart förbi medelåldern och åratal av mat och öl gör att bandtröjan spänner över den korpulenta knegarkroppen. Det långa håret har grånat och tunnats ut och tatueringarna flyter över den åldrande huden. I högtalarna skriks det för att överrösta trumbankande och gitarrer som viner som generatorremmar. Det är inte finkultur som serveras, det ska gudarna veta. Och det är inte belevade människor som sitter på tältstolar och häller i sig solvarm öl från flak köpta på Calles.

Hårdrockskulturen (och alla dess utfällningar åt alla håll från Sex Pistols till Sabaton) är modernt västerländskt skräp som lyckligtvis har sina bästa år bakom sig. Hela genren är döende, i likhet med den grånande publiken. Ett par årtionden till, sedan kan vi köra Saxonplattorna på tippen med gubbarnas dödsbon.
Musikstilen har överlevt i 55 år. Många av de gamla plattorna är väldigt dyra om du skall köpa originalvinyl i dag. Kanske inte just Saxon, men även de har ett pris.

Motörheads första på silverlabel är hyfsat dyr i dag om den ens går att jaga ner. https://www.discogs.com/release/6251072-Mot%C3%B6rhead-Mot%C3%B6rhead
Citera
2026-06-19, 07:01
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Musikstilen har överlevt i 55 år. Många av de gamla plattorna är väldigt dyra om du skall köpa originalvinyl i dag. Kanske inte just Saxon, men även de har ett pris.

Motörheads första på silverlabel är hyfsat dyr i dag om den ens går att jaga ner. https://www.discogs.com/release/6251072-Mot%C3%B6rhead-Mot%C3%B6rhead
Dom är säkert dyra men det beror ju på att målgruppen är äldre män med utflugna barn som plötsligt har råd att lägga tusentals kronor på en skiva som får dem att minnas ungdomen på åttiotalet. Det är lite samma människor som köper Harley Davidson-motorcyklar trots att det är en överprisad skräphoj utav guds nåde. Målgruppen är ekonomiskt välmående, nostalgisk och dum nog att betala överpriser för skräp. Deras barn och barnbarn lär däremot inte göra det så i likhet med modelljärnvägarna så slutar hobbyn med gubben.
Senast redigerad av Galejan 2026-06-19 kl. 07:04.
Citera
2026-06-19, 07:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Dom är säkert dyra men det beror ju på att målgruppen är äldre män med utflugna barn som plötsligt har råd att lägga tusentals kronor på en skiva som får dem att minnas ungdomen på åttiotalet. Det är lite samma människor som köper Harley Davidson-motorcyklar trots att det är en överprisad skräphoj utav guds nåde. Målgruppen är ekonomiskt välmående, nostalgisk och dum nog att betala överpriser för skräp.
Nej det är inte den målgruppen. Jag tillhör gruppen som köpte nämnda skivor för 20-30kr när de släpptes. Köparna som köper idag var inte ens födda när skivorna släpptes. Sålt en del på skivmässor så jag vet (Givetvis inte ur min egen samling)
Citera
2026-06-19, 07:10
Medlem
pn222jws avatar
KISS - genom en kompis storebror - i åttaårsåldern. Man älskade deras gimmickar, som exempelvis den runda dekalen man fick när man köpte LP'n "Hotter than Hell". Ett orangesvart klistermärke.
Citera
2026-06-19, 07:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Hårdrock är en arbetarmusik som tilltalar enkla människor med begränsad intelligens och kognitiva brister. Framförallt hårdrock av äldre slag är ofta väldigt enkel musik, ofta bara två-tre ackord och sedan öser man på med trummor och engelska grötrim för att väga upp i volym vad man saknar i kompetens. Hårdrock är en musikstil som passar människor som tvingas arbeta med händerna snarare än huvudet. ”Jordens salt”, eller vad man ska kalla den typ av västerländsk arbetarklass som även tycker om att vältra sig i kampsport och industrilager. Klassens dumskallar var alltid hårdrockare.

Det ser man också på gruppen människor som besöker ställen som Sweden Rock och andra liknande festivaler för gubbmusik. Publiken är ofta klart förbi medelåldern och åratal av mat och öl gör att bandtröjan spänner över den korpulenta knegarkroppen. Det långa håret har grånat och tunnats ut och tatueringarna flyter över den åldrande huden. I högtalarna skriks det för att överrösta trumbankande och gitarrer som viner som generatorremmar. Det är inte finkultur som serveras, det ska gudarna veta. Och det är inte belevade människor som sitter på tältstolar och häller i sig solvarm öl från flak köpta på Calles.

Hårdrockskulturen (och alla dess utfällningar åt alla håll från Sex Pistols till Sabaton) är modernt västerländskt skräp som lyckligtvis har sina bästa år bakom sig. Hela genren är döende, i likhet med den grånande publiken. Ett par årtionden till, sedan kan vi köra Saxonplattorna på tippen med gubbarnas dödsbon.

Allt det du skriver här stämmer ju givetvis, men topic är: Vad var den första hårdrock du lyssnade på?
Citera
2026-06-19, 07:52
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Första gången var dagen hem från BB, far han drog igång Iron Maiden - Fear of the Dark plattan som nyligen hade släppts någon månad innan (berättat av min mor och far)

Men min första vinyl platta jag själv spelade från hans samling var KISS plattan Hotter Than Hell.
Sen var man liksom fast och hängde i skivbutiker varje helg! Kommer ihåg man stod och leta CD skivor i någon butik vid Jägersro i Malmö, eller närmre ekohallen (om det ens finns kvar idag).
Citera
2026-06-19, 08:09
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Var egentligen syntare men det måste ha varit när jag upptäckte Rush runt 1980 och sedan hörde Iron Maidens första, Rainbow Rising och Black Sabbath Heaven and hell.
Citera
2026-06-19, 08:15
Medlem
Själv var jag synthare, så hårdrock kändes helt obegripligt.
Bara det där att se trummisarna gå loss som Animal i mupparna fick en ju att helt tvivla, men sedan fanns det ju MTV med som spelade princip allt, där man ändå kunde råka snöa in på någon hårdrocks musikvideo och tycka det där var väl helt ok ex. Kiss eller Dio med Last in Line.
Många hade ju med rätt coola musikvideo, så det gjorde ju med att man inte helt sågade det i fotknölarna.
Först i annat fall inom hårdrock eller vad man ska kalla det för var The Cult som var väl lite av en fusion mellan rock och en del annat.
Seriöst började jag lyssna på rock i början av 90-talet genom några incidenter.
Först var det en kille som jag kände lite löst och som skulle flytta, samt behövde skrapa ihop lite pengar och hade tänkt att sälja av alla sina vinylskivor.
Han gav ett bra pris för hela rasket och jag tittade egentligen inte genom allt för noga, utan tänkt mer att något vettigt och intressant skulle man väl hitta.
Bland allt som jag köpte på mig fanns ett hyfsat stort antal Ac/Dc skivor som jag fastnade nästan omgående för.
Sedan kort efter det började jag umgås med en som snöat in sig på att samla massa Bootlegs från Ac/Dc.
På den tiden fanns det hur mycket som helst med dem som Bootlegs.
Det mesta var ju rent skräp, men samlarvärdet kunde ändå vara högt, fast sedan fanns det ändå en del som var hyfsat seriöst gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in