2026-06-18, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Jaha men dåså. Lite smått hysteriskt att SD var ett alternativ för dig från början. Tror inte det är så många som sitter i samma dilemma som du.

Nej, det har du sannerligen rätt i. Men det är en hörsamning.
Citera
2026-06-18, 23:42
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Förvirrande text men kontentan verkar ändå vara den att kvinnor är offret för islam?
Det är vad kritikerna av islam menar är sant. De som påstår att folk flyr från islam snarare än söker sig till ställen där de kan få vara troende ifred från statliga påbud.

Ännu mer huvudlöst är idéer om att muslimer inte kommer hit för ett bättre liv utan är här för att begå brott och utgör fotsoldater för en imperialistisk övertygelee om ett världsomspännande islamiskt kalifat.
Citera
2026-06-18, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Nej, det har du sannerligen rätt i. Men det är en hörsamning.

Tänker du främst på individuell nivå eller mer makronivå muslimska kvinnor emellan? Du kan säkert byta din röst mot att bära hijab. Berätta för alla Fatima i närheten också. Lugn och ro och att civilisationen inte hamnar på soptippen, men just du + massa medsystrar får bära hijab om ni röstar SD. Jag kommer ge er en high five om jag ser er på stan. Earned.
Citera
2026-06-18, 23:54
Avslutad
Citat:
Tänker du främst på individuell nivå eller mer makronivå muslimska kvinnor emellan? Du kan säkert byta din röst mot att bära hijab. Berätta för alla Fatima i närheten också. Lugn och ro och att civilisationen inte hamnar på soptippen, men just du + massa medsystrar får bära hijab om ni röstar SD. Jag kommer ge er en high five om jag ser er på stan. Earned.

Jag hänger knappt med på något av vad du skrev. Jag är varken muslim eller kvinna. Men jag strider för deras rätt att bära hijab. Den rätten är också min. Mashallah.
Citera
2026-06-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det är vad kritikerna av islam menar är sant. De som påstår att folk flyr från islam snarare än söker sig till ställen där de kan få vara troende ifred från statliga påbud.

Ännu mer huvudlöst är idéer om att muslimer inte kommer hit för ett bättre liv utan är här för att begå brott och utgör fotsoldater för en imperialistisk övertygelee om ett världsomspännande islamiskt kalifat.

Jag tror att det är något mitt i mellan. Ja de kommer hit för ett bättre liv, men de valde Sverige just för de fruktansvärt höga bidragen. I alla fall hittils så har man kunna stapla bidrag på varandra.

Som alla Vet så kan muslimska familjer ha många barn. 4-5-6-7- är inget konstigt. Då får de inte bara barnbidrag utan max flerbarnstillägg också. Sen har vi säg två vuxna som får socialbidrag också. Lägg där tilla tt båda går SFI så får de SFI bidrag. Kanske får de bostadsbidrag också, men det stoppar inte där, finns mer bidrag att få också, men jag minns inte exakt vilka de är.

Poängen är att de får så höga bidrag att om en av dom, säg kvinnan skulle ta ett jobb och börja jobba med ett låglöneyrke som städare så förlorar de pengar varje månad.
Därav vill ju folk inte jobba. Även om de skulle vinna lite grann på det, säg 1000 kr per månad så är det ju så klart fortfarande inte värt att jobba. Är kvinnan hemma så kan hon ju sköta om barn och alla sysslor i hemmet vilket hon säkert gör, men jobbar hon så går ju inte det. Måste nog till många tusenlappar i extra inkomst av jobb över bidrag för att de skulle överväga att jobba.
Citera
2026-06-19, 00:03
Medlem
Citat:
Jag hänger knappt med på något av vad du skrev. Jag är varken muslim eller kvinna. Men jag strider för deras rätt att bära hijab. Den rätten är också min. Mashallah.

Du talar som en äkta vänsterpartist. Fyy fan!
Slöja, ja det går väl, men hijab ska absolut vara förbjudet i ett modernt västerländskt samhälle. Eller säg att den typen av heltäckande klädsel skulle sprida sig till hela samhället, även män och infödda svenskar, skulle du då trivas med att alla gick omkring helt täckta och du inte kan se vem som är man och kvinna, inte kunna se några ansikten alls?

Människan bygger mycket av sin tillit, sin tro på andra genom att prata med folk och se dera ögon och ansikte och sen avgöra om man tycker det är en farlig person eller någon som känns trygg.

I ett samhälle där alla täcker sig själva så skulle man ju knappt våga gå utanför dörren.
Citera
2026-06-19, 00:09
Medlem
Citat:

Är du en sån som anser dig ha rätt att åka gyrokopter till jobbet också? Det krävs mycket periferi-syn, så isåfall får du ha på dig hijaben så att du ser ut som en tjockkindad chipmunk som i Alvin och gänget.
Citera
2026-06-19, 00:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Alright men du underskattar nog hur stigmatiserande det är att rösta på SD, även att säga det i telefonen. Sedan så var vänstern i opposition 2010 också.
2010 absolut... men inte 2026 när de suttit i Riksdagen i 16 års tid och har en opinion på 18-19%
Senast redigerad av kato85 2026-06-19 kl. 00:18.
Citera
2026-06-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
2010 absolut... men inte 2026 när de suttit i Riksdagen i 16 års tid och har en opinion på 18-19%

Jag kan i princip lova att det fortfarande finns ett stigma bland vanliga röstare. Det är knappt att de som går och lyssnar på Jimmie Åkesson vill vara med på bild. Det ser man utifrån alla solglasögon i publiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kanske 2010, men inte 2026.

Exakt, ca 20% eller 1/5 del av folket röstar på SD nu. Det är andra största parti i Sverige efter sossarna.
Det är absolut inget konstigt att rösta SD längre. Som sagt för flera år sedan. 2010 absolut, men även 2015, 2016 var det lite halvt tabu att rösta på SD, men så mycket som de sagt genom åren har ju blivit sannt trots vad statsministrar som Reinfeldt och Löfven har sagt.

De hade fel och SD hade rätt om invandringen. Nu har SD mycket högre trovärdighet. De hade nästan noll för drygt 10 år sedan och många skrattade åt dom, men sen visade dom sig ha rätt och mer eller mindre alla andra partier hade fel, så nu litar man på SD i frågor om invandring och kriminalitet. Övriga frågor växer också inom SD nu efter att "nästan" suttit i regering. De styr i alla fall mycket redan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Du talar som en äkta vänsterpartist. Fyy fan!
Slöja, ja det går väl, men hijab ska absolut vara förbjudet i ett modernt västerländskt samhälle. Eller säg att den typen av heltäckande klädsel skulle sprida sig till hela samhället, även män och infödda svenskar, skulle du då trivas med att alla gick omkring helt täckta och du inte kan se vem som är man och kvinna, inte kunna se några ansikten alls?

Människan bygger mycket av sin tillit, sin tro på andra genom att prata med folk och se dera ögon och ansikte och sen avgöra om man tycker det är en farlig person eller någon som känns trygg.

I ett samhälle där alla täcker sig själva så skulle man ju knappt våga gå utanför dörren.

Du tänker på niqab tror jag? Där delar jag din syn. Du är välkommen att röra vid min hijab om du tror att du törs.
Citera
2026-06-19, 00:19
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Sedan så var vänstern i opposition 2010 också.
Reinfeldts första Alliansregering 2006-2010 var omåttligt populär efter nära ett decennium av Socialdemokratisk politik under Persson.
Opinionssiffrorna 2010 var (som vi redan diskuterat) mycket bättre för högerpartierna än de är idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in