2026-06-18, 23:19
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har länge drömt om att testamentera min förmögenhet till en stiftelse var jobb det är att investera pengarna och portionera ut avkastningen till mina efterlevande.

Idag berättade min kollega från mellanöstern hur hans släkt ägde sina tillgångar gemensamt och hjälpte varandra i svåra tider, generation efter generation. Jag tyckte det var en fin tanke och speglade vad jag vill uppnå med min stiftelse. Kollegan var förfärad över hur man i Sverige såg sina tillgångar som sina egna och inte delade med sig till sina efterlevande, utan att "efterkrigsgenerationen" exempelvis kunde belåna sina hus i takt med värdestegringen för att festa upp pengarna och inte lämna ett öre efter sig i arv.

Tyvärr var två narcissistiskt lagda kollegor med på diskussionen och de fattade inte överhuvud taget vad min kollega menade, utan avfärdade det med att det måste vara något med hans kultur och att man får resa för, festa upp eller köpa lyxbilar för de pengar man förvaltar hur mycket man vill.

Min egen inställning är att för pengar man tjänat själv om man börjat med två tomma händer så får man givetvis göra precis vad man vill. Har man dock fått hjälp av sina egna föräldrar med lägenhet, körkort och så vidare bör man visa samma ynnest till sina barn och ge dem samma hjälp enligt "pay it forward" principen och pengar man själv inte arbetat för utan ärvt bör användas till vettiga saker och inte lyxkonsumtion.

Narcissisterna menade dock att de hade rätt att göra precis vad de ville med tillgångar de disponerade och som några exempel som kom upp i diskussionen skulle de kunna sälja en gård som funnits i släktens ägo i hundratals år och sedan slösa bort pengarna på sig själva, med motiveringen att när de sedan en dag är borta bryr de sig inte om vad som händer. De skulle också kunna sälja ett familjeföretag som försörjde andra familjemedlemmar och bara dra med pengarna.

Min kollega från mellanöstern blev givetvis förskräckt, för i hans hemland där staten är svag skulle ett sådant beteende innebära att hela släkten dog svältdöden eller i princip tvingades till slavarbete och det skulle räcka med att en enda narcissist som mina kollegor fick bestämmanderätt över släktens tillgångar för att rasera det som tagit generationer att bygga upp.

Jag blev också förskräckt, för risken finns att det jag bygger upp nu kan raseras även efter hundratals år om ett enda ruttet äpple växer fram på släktträdet som tror att mitt arv är deras att göra vad de vill med. Jag vill därför starta en stiftelse som under tusentals år förvaltar mitt arv, får det att växa och portionerar ut det i lagom doser till mina efterlevande, ger dem guldkant på tillvaron och låter dem ta genvägar i livet. Pengarna ska portioneras ut enligt ett belöningssystem där man får en fast summa om man exempelvis tar examen, får barn eller som bonus i form av en viss procent på den egenintjänade lönen så man motiveras till att utbilda sig, arbeta hårt och leva ett hälsosamt familjeliv utan att man ska känna sig begränsad av brist på pengar eller tid.

Det är otroligt viktigt att den släkting som börjar prata om att spendera stiftelsens pengar på knark, sportbilar och Rolexklockor inte ska kunna röra stiftelsens bastillgångar, utan ingen ska få mer än sin beskärda del. I händelse att släkten dör ut ska de sista överlevande barnlösa släktingarna inte kunna få ut tillgångarna, utan de ska då gå vidare till välgörenhet som stipendier till konstnärer och liknande.

Jag vill gärna veta lite hur det går till när man skapar en stiftelse och hur man "programmerar" den till att stuva runt i sina tillgångar beroende på olika utfall. Målet är som sagt att stiftelsen ska finnas i evinnerlig tid och med ränta på ränta effekten är målet att den så småningom efter några hundra år kommer innehålla många miljarder i dagens penningvärde och försörja tusentals släktingar. Det ska finnas en spärr så att max en viss procent av stiftelsens tillgångar kan betalas ut varje år, så att tillgångarna alltid växer och inte kan ta slut. Måste man skapa stiftelsen medan man fortfarande är i livet, eller kan det ske efter ens död genom ett testamente?

Jag även höra lite om vad ni tycker om min ide. Särskilt från personer som gärna hade fått en stor summa pengar i handen och spenderat den på skit och tycker att jag är en gniden snåljåp, så att jag kan stärkas i mitt beslut. Jag inser att ekonomiskt sinnelag är en sällsynt gåva, för annars hade alla släkter grundat liknande stiftelser och vi hade alla varit rika och välmående med "fuck off kapital" utan att behöva slava på ett heltidsjobb till 70 års pensionsålder innan man får möjlighet till att njuta av livet.

Innan någon som inte läst trådstarten ordentligt kommenterar att jag ska tjäna mina egna pengar och inte förvänta sig att leva på mina föräldrars arv kan jag säga att alla mina pengar som jag disponerar just nu har jag tjänat själv och det gäller också alla pengar som ska in i stiftelsen, så jag själv kommer inte på något sätt bli ekonomiskt berikad av stiftelsen utan den är endast skapad för andra. Jag själv lever som en hemlös där jag går klädd i trasiga kläder och kör skrotbilar.
Citera
2026-06-18, 23:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Målet är som sagt att stiftelsen ska finnas i evinnerlig tid och med ränta på ränta effekten är målet att den så småningom efter några hundra år kommer innehålla många miljarder i dagens penningvärde och försörja tusentals släktingar. Det ska finnas en spärr så att max en viss procent av stiftelsens tillgångar kan betalas ut varje år, så att tillgångarna alltid växer och inte kan ta slut.
Tyvärr är det inte så enkelt att garantera att kapitalet växer mer än inflationen.
Citera
2026-06-18, 23:32
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tyvärr är det inte så enkelt att garantera att kapitalet växer mer än inflationen.

Man får låta stiftelsen följa 4%-regeln där aldrig mer än 4% av kapitalet får betalas ut varje år vilket betyder att kapitalet växer mer än det förbrukas av uttag och inflationen. Om det ekonomiska behovet är större kan stiftelsen bli "skyldig" arvingar pengar och betala ut till dem efterföljande år, där den äldsta "skulden" betalas först.

Blir det hyperinflation eller liknande får man skriva in en klausul om det, men det är en detalj som får lösas efter hand i hur stiftelsen ska programmeras.
Citera
2026-06-18, 23:34
Avstängd
Citat:
Man får låta stiftelsen följa 4%-regeln där aldrig mer än 4% av kapitalet får betalas ut varje år vilket betyder att kapitalet växer mer än det förbrukas av uttag och inflationen. Om det ekonomiska behovet är större kan stiftelsen bli "skyldig" arvingar pengar och betala ut till dem efterföljande år, där den äldsta "skulden" betalas först.

Blir det hyperinflation eller liknande får man skriva in en klausul om det, men det är en detalj som får lösas efter hand i hur stiftelsen ska programmeras.
Det spelar ingen roll vad du har för klausuler, du kan aldrig garantera att stiftelsen kommer förräntas mer än inflationen.

Och även när det går illa ska någon som förvaltar den ha betalt.
Citera
2026-06-18, 23:40
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det spelar ingen roll vad du har för klausuler, du kan aldrig garantera att stiftelsen kommer förräntas mer än inflationen.

Och även när det går illa ska någon som förvaltar den ha betalt.

Tanken är att pengarna ska vara förvaltade i breda indexfonder och liknande. Givetvis kan de ha ett dåligt år då och då, men jag förväntar mig ändå de genomsnittliga 8%:en per år i avkastning. Eller talar du om något slags domedagsscenario?

Det där om att en förvaltare av stiftelsen ska ha betalt behöver jag veta mer om, så att "förvaltning" inte blir ett sätt att suga ut stiftelsen. Tanken är att jag ska ha skrivit i mitt testamente exakt vad som ska hända med pengarna vid olika utfall, så en AI hade gärna kunnat förvalta stiftelsen gratis. Jag behöver inte en advokat som ska ha flera tusen för att lägga en fondorder då och då eller göra utbetalningar för hand. Kanske någon i släkten kan sköta det om det behöver göras manuellt, men då förstås utan möjlighet att ändra i stiftelsens kriterier.
Citera
2026-06-18, 23:41
Medlem
Mitt första steg vore att prata med en jurist/advokat som kan något om stiftelser, det kan vara bra att få hjälp av någon med juridisk expertis.

I övrigt ser jag positivt på din idé, och har ibland lekt med liknande tankar själv. Men inte så mycket för att försörja kommande generationer, utan för att skydda mina tillgångar vid en eventuell skilsmässa: om tex huset ägs av en stiftelse kan frun inte begära att få halva husets värde, eftersom vi hyr det av en stiftelse. Att jag råkar vara den enda styrelsemedlemmen i stiftelsen har inget med saken att göra.

Men några frågor att fundera på:

- hur skall du avgränsa dem som skall få något från stiftelsen från dem som inte skall det? Är det tex dina egna barn och deras egna barn och så vidare? Vad händer om någon av dina barn/barnbarn/barnbarnsbarn/osv gifter sig med en partner som har barn sedan ett tidigare förhållande? Vad händer med adopterade barn?

- hur skall stiftelsen förmögenhet förvaltas? Vilka typer av värdepapper och andra tillgångar får stiftelsen äga? Måste den ha ett visst minimibelopp eller procentsats av sina tillgångar i form av pengar på ett bankkonto eller får den investera allt? Vem skall sköta stiftelsens förvaltning när du dör?

- om stiftelsen får investera i aktier (eller liknande) finns det någon form av aktie, eller företagsverksamhet, den inte får köpa?

Edit:
en sak till: om jag startade en stiftelse enligt dina önskemål skulle jag inte låta den betala ut en specifik procentsats av tillgångarna varje år, utan bara en viss andel av inkomsterna varje år. Och utbetalningen sker i så fall året efter inkomsten.
Citera
2026-06-18, 23:43
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Beklagar, men "evinnerlig tid" är ett fantasibegrepp, inte minst när det gäller avtal och ekonomi.
Du kan starta en stiftelse, men regler, lagar och inte minst samhället förändras med tiden, vilket gör att det "evinnerliga" förr eller senare går förlorat.
Citera
2026-06-18, 23:53
Avstängd
TheJesuits avatar
Jag tror att du behöver söka dig utanför Sverige, och sätta upp en “trust”. Stiftelser som Wallenbergstiftelserna är nog inte längre möjliga i Sverige. Vi hade även Fideikommiss, men de är inte häller möjliga längre.

Men skynda dig på, snart blir det exitskatt i Sverige, den som har kapital bör skynda sig att lämna landet.
Citera
2026-06-18, 23:57
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Mitt första steg vore att prata med en jurist/advokat som kan något om stiftelser, det kan vara bra att få hjälp av någon med juridisk expertis.

I övrigt ser jag positivt på din idé, och har ibland lekt med liknande tankar själv. Men inte så mycket för att försörja kommande generationer, utan för att skydda mina tillgångar vid en eventuell skilsmässa: om tex huset ägs av en stiftelse kan frun inte begära att få halva husets värde, eftersom vi hyr det av en stiftelse. Att jag råkar vara den enda styrelsemedlemmen i stiftelsen har inget med saken att göra.

Men några frågor att fundera på:

- hur skall du avgränsa dem som skall få något från stiftelsen från dem som inte skall det? Är det tex dina egna barn och deras egna barn och så vidare? Vad händer om någon av dina barn/barnbarn/barnbarnsbarn/osv gifter sig med en partner som har barn sedan ett tidigare förhållande? Vad händer med adopterade barn?

- hur skall stiftelsen förmögenhet förvaltas? Vilka typer av värdepapper och andra tillgångar får stiftelsen äga? Måste den ha ett visst minimibelopp eller procentsats av sina tillgångar i form av pengar på ett bankkonto eller får den investera allt? Vem skall sköta stiftelsens förvaltning när du dör?

- om stiftelsen får investera i aktier (eller liknande) finns det någon form av aktie, eller företagsverksamhet, den inte får köpa?

Svar på frågor:

1) Jag tänker mig att adopterade barn ska få ta del av tillgångarna om de kommit in i familjen innan en viss ålder, låt säga 5 år. Det förhindrar vuxenadoptioner som ett sätt att nästla sig in. Det är dock lite problematiskt om personer som inte har blodsband till mig hittar kryphål och kan utnyttja systemet. Blodsband går inte att fejka.
En tanke jag lekt med är att någon släkting börjar mörda de övriga eller begränsa deras reproduktionsförmåga på annat sätt för att färre personer ska få dela på kakan. Man får hitta ett sätt att förhindra detta också.
En annan sak som måste förhindras är exempelvis att någon adopterar 1000 afrikanska barn på papperet och tar deras andelar av pengarna för egen räkning. Som sagt, detta med personer som inte har blodsband är problematiskt. Jag får skriva in någon klausul om cloning också, så ingen clonar upp 1000 kopior av sig själv som då har blodsband men gömmer dem i en källare för att få ut 1000 gånger pengarna om teknologin för detta skulle finnas i framtiden.

2) I huvudsak ska pengarna vara investerade i aktier och fonder eftersom det är den investeringsform jag förstår. Vem som ska sköta förvaltningen när jag dör vill jag gärna också veta. Kan man inte bara ha pengarna i några fonder som uppfyller vissa kriterier och läggs en fond ner flyttas de över till en annan fond som uppfyller kriterierna? Allt ska vara intesterat eftersom det handlar om långa perspektiv på investeringarna.

3) Stiftelsen får inte investera i skit helt enkelt, men det löser sig självt om man investerar i index eftersom skiten då sorteras bort av sig självt.
Citera
2026-06-19, 00:01
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Beklagar, men "evinnerlig tid" är ett fantasibegrepp, inte minst när det gäller avtal och ekonomi.
Du kan starta en stiftelse, men regler, lagar och inte minst samhället förändras med tiden, vilket gör att det "evinnerliga" förr eller senare går förlorat.

Alla de där stipendiestiftelserna typ "Öfverste Silfversparres minnesfond för redeliga unga studenter", de verkar ha hängt med ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag tror att du behöver söka dig utanför Sverige, och sätta upp en “trust”. Stiftelser som Wallenbergstiftelserna är nog inte längre möjliga i Sverige. Vi hade även Fideikommiss, men de är inte häller möjliga längre.

Men skynda dig på, snart blir det exitskatt i Sverige, den som har kapital bör skynda sig att lämna landet.

Det går inte i Sverige alltså? Jag har ett annat potentiellt land då mina nuvarande arvingar har dubbla medborgarskap. Jag kanske kan kolla läget där.
Citera
2026-06-19, 00:10
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:

Det går inte i Sverige alltså? Jag har ett annat potentiellt land då mina nuvarande arvingar har dubbla medborgarskap. Jag kanske kan kolla läget där.

Min uppfattning efter att ha kolla lite för egen del. Jag följer tråden, skriv om du hittar möjligheter.
Citera
2026-06-19, 00:11
Medlem
Paddan1000s avatar
Vilken ångest om det inte går att skapa denna typ av stiftelse. Typiskt Sverige att vilja ha monopol på välfärd och se till så att ingen kan höja sig över mängden utan att tryckas tillbaka igen.

Jag ser det här framför mig om mina arvingar får fri tillgång till pengarna:

https://www.expressen.se/noje/tim-21-brande-arvet-pa-180-000--pa-fest/
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/erkanner-brott-efter-rausings-dod
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BxGaxw/max-arvingen-wilhelm-bergfors-dod-i-olycka
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in