Citat:
Ursprungligen postat av
Pens
Tackar verkligen för all input!
Registerutdrag ska jag definitivt pröva och även begära skadestånd retroaktivt. Jag tycker ändå att iom domen så ska det inte finnas någon tveka alls. Det är även så att flera har signalerat att företagen inte ens svarar på mail vilket i flera fall kan innebära att jag inte ens kan samla på mig bevis. Att jag har siktet på den 10:e är egentligen för att se att de verkligen följt domen och den rätten måste jag väl ändå ha utan att det påverkar negativt.
Företagen ska den 10:e inte ens ha tillgång till databaserna och om de har det så har de sparat allt på sina egna servrar. Eller att myndigheterna inte strypt tillgången.
Utan att ens betala kan alla få kännedom om att en person förekommer genom att det står ex Pelle har en intresant profil att titta på. Så där har de redan utmålat mig som klandervärd.
Nästa problem att möta är att få bort kulturen med slentrianmässig begäran av registerutdrag överhuvudtaget för företag som saknar grund för det (läs säkerhetstjänst eller vård/skola har anledning att trumfa personlig integritet medans Harrys lager inte har det behovet för arbetet i sig), då det också går emot GDPR och dina rättigheter.
Ser att vi har flertalet år framför oss med företag som kommer få böter och en kaosartad arbetsmarknad innan det ordnar till sig efter hur det ska och bör vara för att uppfylla GDPR på alla plan.
Begär dina personliga uppgifter av dem, men även ett obesvarat mail är ett bevis i sig då du har rätten att få ut information ett företag har om dig som person enligt RoA (Right of Access) och de måste svara dig INOM en månad.
Med andra ord har du en ganska självklar vinst i mina ögon även om de som sagt inte ens svarar enligt dina följande rättigheter:
Right of Access - rätten att få ta del av datan angående dig.
Right to be forgotten - rätten att få din data raderad speciellt om den är olaglig från början tänk lexbase, Verifiera etc.
Right to object - rätten att få ett företag att sluta använda din data till olika ändamål (sälja till betalande kunder).
Finns säkert flera men dessa jag kom på rak arm. Hoppas det hjälper något i alla fall.
Lycka till!