2026-06-18, 16:38
  #27769
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Av mig fetat

Detta är inget som behöver spekuleras i, eftersom svaret är givet.

Han kommer inte vinna ett demokratiskt val i Iran av den enkla anledning att han inte kommer ställa upp.

Dit påstående visa just hur ointresserad du är i honom (att han inte tänker ställa upp i ett demokratiskt val i Iran är något han säger ofta) samt att du utan att veta något tar varje tillfälle att kasta skit på honom.

Hans strävan är att leda landet in i demokrati, inte att sedan styra det.

Not running for office, because that's not what I'm doing, but to be a bridge to that destiny."
https://www.cbsnews.com/news/iran-reza-palhavi-democracy-hopes-60-minutes/

Det kan tyckas synd att han har den ståndpunkten, men om han lyckas så förtjänar han att få fokusera på annat. Med tanke på hur länge han kämpat.

Om han vill eller inte vill ställa upp är ointressant i den här kontexten, eftersom att det syftade till att det hade varit ett bra sätt att bevisa hurvida din popularitetsundersökning från GAMAAN, eller hurvida mitt påstående om han inte är speciellt populär Iran i stort, är det sanna.

Det var liksom inte ett statement om att Pahlavi väldigt gärna vill vara med i ett demokratiskt val, för det vill han nog inte. Han vet att han är en av andra uppblåst ballong som hade spruckit.
Citera
2026-06-18, 17:06
  #27770
Medlem
goseigens avatar
Känns som en uppenbar seger för Iran.

Skäggen har blivit stärkta, och USA har betalat med miljarder och miljarder. Det enda som hände var i princip att USA betalade en helvetes massa för lite våldsporr, där de bland annat hade ihjäl en packe skolflickor.

Det är ett totalt misslyckande för USA.
Citera
2026-06-18, 17:42
  #27771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Trum försöker sälja in avtalet med Iran som en seger. Se nedan. Och om en timme ska Vance göra samma sak på en presskonferens i vita huset - kl 11 AM EDT. Trump kanske kände sig för senil idag för att sköta presskonferensen själv.

Donald J. Trump@realDonaldTrump 2m

OIL IS FLOWING, IRAN CAN NEVER HAVE A NUCLEAR WEAPON (THE WORLD WILL BE SAFE!), THE STOCK MARKETS ARE ROARING, JOBS ARE AT RECORDS, AND PRICES ARE DROPPING (AFFORDABILITY!). OUR COUNTRY IS STRONG, SAFE, AND RESPECTED LIKE NEVER BEFORE. “YOU’RE WELCOME!” President DJT

Vad är det som är fel med avtalet? förstår ni ens varför den är skrivet som den är?

Ta vad man vill åstadkomma, Iran ska lämna ut sitt uran, ta punkt 8 och 7, detta menas Iran ska späda ut sin Uran.

Vad vill Usa komma upp med med abvtalet utan att lägga in marktrupper? Uranet.

Nu ska alltså IAEA ha full insyn när detta görs, det menas Iran nu gått med på ge upp sitt Uran.

Detta är hela poängen med detta avtal som sedan ska efterföljas av fler punkter, dvs detta är ett första steg o inget annat.
Citera
2026-06-18, 17:57
  #27772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
jag beundrar din kamp här, måste jag säga 🤣

på grund av denna beundran kommer jag inte citera dig från några sidor bak, då jag – utan att ha kollat – förmodar att du var segerviss på ett trumptroget vis
Nej jag tittar juridisk vad man vill uppnå, dessa punketer är lagada, tar man dessa två punkter.

7. USA ska ta bort alla amerikanska sanktioner mot Iran, och även resolutioner mot Iran från FN:s säkerhetsråd och det internationella atomenergiorganets IAEA:s styrelse. Det enligt en tidsplan som ska vara en del av det slutliga avtalet.

8. Iran lovar att aldrig anskaffa eller tillverka kärnvapen. Hanteringen av lagrat uran ska lösas enligt tidsplanen i punkt 7, där den ”minimala metoden” ska vara utspädning på plats under övervakning av IAEA.
Citera
2026-06-18, 18:51
  #27773
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Känns som en uppenbar seger för Iran.

Skäggen har blivit stärkta, och USA har betalat med miljarder och miljarder. Det enda som hände var i princip att USA betalade en helvetes massa för lite våldsporr, där de bland annat hade ihjäl en packe skolflickor.

Det är ett totalt misslyckande för USA.
En mur skiljde skolbyggnaden från militärbasen. Tidigare var byggnaden en del av den.

Vore olyckligt om länder börjar bygga flickskolor på sina militärbaser eftersom det får så fint genomslag i media när skolorna bombas. Fler än arabiranierna, palestinierna och Hizbollah kanske börjar inse värdet av mänskliga sköldar.

I vilket fall. Idioten Trump har skämt ut sig fullständigt. Det enda vi kan tacka honom för är att han hindrade Iran från att tillverka kärnvapen i närtid. Domedagsmullorna skulle i annat fall ha utplånat Israel fullständigt vid det här laget. Och då hade vi i skrivande stund haft ett tredje världskrig på halsen.
Citera
2026-06-18, 19:18
  #27774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag märker att du är en person som diskuterar utifrån känslor och inte fakta. Inte särskilt konstruktivt, men tillåtet. Vi tänker inte försvinna så antingen lär sig ditt folk att leva med oss, eller så fortsätter ni er väpnade kamp och får finna er i att bli bombade med jämna mellanrum. Om Libanon hade skrivit fred med Israel 1948 hade den libanesiska befolkningen sluppit oerhört mycket lidande.

"Mitt folk"(?) ska finna sig att bli dödade av "ditt folk" med jämna mellanrum? Vad hände med "never again"? Eller gäller det bara när "ditt folk" är den svagare, utsatta parten? Varför invaderar inte Israel Iran om det nu faller inom deras försvarsrätt och de är så överlägsna?
Citera
2026-06-18, 19:24
  #27775
Medlem
HipToBeSquares avatar
Det är "avtalet" betyder ingenting och vi kan vänta oss en motreaktion från sionisterna. De kommer säkerligen påstå att Iran håller på att skaffa sig kärnvapen igen och göra bombningar mot något mål inne i Iran, allt för att få krigshjulen att snurra.

Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
Det är inget försvarskrig som Israel för mot Iran och Libanon. De är den angripande parten för att de vill åt landområden, naturgas och olja.

Lebensraum heter det.
Citera
2026-06-18, 19:26
  #27776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
"Mitt folk"(?) ska finna sig att bli dödade av "ditt folk" med jämna mellanrum? Vad hände med "never again"? Eller gäller det bara när "ditt folk" är den svagare, utsatta parten? Varför invaderar inte Israel Iran om det nu faller inom deras försvarsrätt och de är så överlägsna?

Egypten och Jordanien har slutit fred. Inte en kula avlossad mellan dessa tre länder på många årtionden, Nu blomstrar istället samarbetet och Israel har nyligen t ex tecknat ett stort gasavtal med Egypten, där Egypten köper naturgas från Israels gasfält i Medelhavet. Israel vill ha fred. Det är bara att ta den usträckta handen. Men det förutsätter att ni accepterar att Israel har rätt att existera där det ligger.
Citera
2026-06-18, 19:43
  #27777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det är "avtalet" betyder ingenting och vi kan vänta oss en motreaktion från sionisterna. De kommer säkerligen påstå att Iran håller på att skaffa sig kärnvapen igen och göra bombningar mot något mål inne i Iran, allt för att få krigshjulen att snurra.



Lebensraum heter det.
Nej man måste lägga in fakta bakom, efter midnight hammer har iran hänvisat att allt uran är nere under rasmassorna. genom detta avtal vill Usa lura fram sanningen, man har dessa två punkter i avtalet för att uppnå fred att uranet ska neutraliceras, kan man juridik förstår man vad Usa o Trump är uteefter.

Avtalet är ordenligt "suger coated" för att locka fram sanningen o inget annat.
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2026-06-18 kl. 19:58.
Citera
2026-06-18, 20:10
  #27778
Medlem
Graavargs avatar
"And I guess my response to them would be: What is your exact proposal? You’re a country of nine million people. You can’t just kill your way out of solving every single national security problem that you have."

"Attacks on civilians in Beirut is not acceptable."

J.D. Vance idag.


"Too many people have been killed. ​You don't have to knock down an apartment house every time you're looking for somebody, because there are a lot ​of people in those apartment houses, and they're not all Hezbollah."

Donald Trump igår.

Det verkar som om vinden har svängt... (och det var minsann på tiden).

- - -

Nu har också UAE officiellt ställt sig bakom MoU:n. Det innebär att alla de arabländer som på sätt eller annat involverades i konflikten har accepterat avtalet mellan Iran och USA.
Citera
2026-06-18, 20:19
  #27779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
"And I guess my response to them would be: What is your exact proposal? You’re a country of nine million people. You can’t just kill your way out of solving every single national security problem that you have."

"Attacks on civilians in Beirut is not acceptable."

J.D. Vance idag.


"Too many people have been killed. ​You don't have to knock down an apartment house every time you're looking for somebody, because there are a lot ​of people in those apartment houses, and they're not all Hezbollah."

Donald Trump igår.

Det verkar som om vinden har svängt... (och det var minsann på tiden).

- - -

Nu har också UAE officiellt ställt sig bakom MoU:n. Det innebär att alla de arabländer som på sätt eller annat involverades i konflikten har accepterat avtalet mellan Iran och USA.
Är jag den enda som läser mellan raderna?

Krigets grundorsak är helt olöst: Den officiella retoriken handlar om "fred och stabilitet". Men sanningen under ytan är att Irans kärnteknikprogram överhuvudtaget inte är löst. Frågan som var hela anledningen till att kriget bröt ut ,har bara skjutits upp till tekniska förhandlingar, Trump hotar redan med att "bomba skiten ur Iran"

Enorma dolda kostnader för skattebetalarna: På ytan pratar USA om att de "inte ger Iran en enda cent" (enligt vicepresident JD Vance). Tittar man däremot på avtalets dolda detaljer ingår en enorm rekonstruktionsfond på 300 miljarder dollar för att bygga upp Iran igen, samtidigt som miljarder i frysta iranska tillgångar ska återlämnas, menas Iran går ordenligt plus poå hela kriget med enorma belopp.

Jag kan bara se suger coated o inget annat.
Citera
2026-06-18, 20:57
  #27780
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Storisrael är en antisemitisk trop utan någon bäring på verkligheten. Det "hjärntvättade" israeler mest av allt vill är att leva i fred i sitt paradisiska hemland utan att bli attackerade av araber med några års mellanrum. För du måste förstår, de där storkrigen du drömmer om, de utkämpas i Israels fall genom att vanliga unga män och kvinnor tar ledigt från sina välbeställda ingenjörsjobb på Nvidia, byter om till smutsig uniform och sätter sig i en stridsvagn. Varför tror du att någon vettig människa vill göra något sådant för annat skäl än att skydda Israels befintliga gränser? Skulle du själv vilja göra det för att skapa ett "storsverige"?

Och vad är det du dillar om med Turkiet och Egypten? Israel har förvisso slagit den samlade arabvärlden i krigen 1948, 1967 och 1973 men har inget intresse av att göra det igen. Och om det är så att du insinuerar att dina muslimska exempel på något sätt skulle vara Israel överlägsna och därför själva har ett intresse av att gå i krig med den judiska staten vill jag påminna om de mellan 80 och 400 kärnspridsspetar Israel förfogar över och som räcker mer än väl för att utplåna både Turkiet och Egypten.


Varför slår ni era egna som endast vill leva i fred och inte vill döda i IDFs namn?`

https://www.youtube.com/shorts/AnvkTVH4lzg?feature=share
https://www.youtube.com/shorts/qNFcgpx4YF0?feature=share
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in