2026-06-18, 16:55
Medlem
scraftys avatar
De vill inte ha krig.
Citera
2026-06-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
De vill inte ha krig.
Vill de som åker och slåss för Ukraina ha krig?
Citera
2026-06-18, 17:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
De vill inte ha krig.

Varför såg du inga fredssymboler på några av palestinademonstrationerna då?
Citera
2026-06-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför såg du inga fredssymboler på några av palestinademonstrationerna då?
På de palestinademonstrationer jag varit på har det funnits en hel del fredssymboler, skyltar om att stoppa ockupationen, ställa netanyahu till svars. Jag vet inte vilka du har varit på.
Citera
2026-06-18, 17:13
Medlem
groovesnuss avatar
Hur många från bänghögern har åkt till Ryssland för att kriga för sitt runkobjekt Putin? 🤔
Citera
2026-06-18, 17:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
På de palestinademonstrationer jag varit på har det funnits en hel del fredssymboler, skyltar om att stoppa ockupationen, ställa netanyahu till svars. Jag vet inte vilka du har varit på.

Kan du visa några bilder eller är det bara från ditt luddiga minne? Vad trodde du vattenmelonerna betydde egentligen?
Citera
2026-06-18, 17:15
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jag har full förståelse för att de flesta människor inte vill lämna sitt pick och pack för att resa och slåss det man ändå tror på. Det är fullt förståeligt. Däremot finns det nästan alltid undantag. Drygt hundra svenskar åkte ner frivilligt och slogs för Nazityskland. Drygt hundra svenskar har stridit för Ukraina. Och flera hundra svenskar slogs för det starkt fördömda ISIS. Men inte en enda har åkt ner och slagits för Palestina sedan 1948. Och detta trots att Palestinarörelsen är en av de största aktivistgtupperna i Sverige och att det verkar finnas ett massivt stöd för Palestina.

Vad beror detta på?

Stämmer verkligen detta påståendet för det första?

Ibtressant frågeställning dock.

Det känns som att det finns något slags gräns där det blir för mycket misär och för liten chans att påverka något via våldsanvändning att omvärlden uteslutande väljer att lägga tid och energi på humanitära insatser. Samma sak med Darfur/Sydsudan exempelvis. Väldigt svårt att se att några svenskar åkt ner och stridit. Rwanda osv. Finns fler.

Den humanitära delen har svenskar i allra högsta grad bidragit till.

Sen kan jag tänka mig att vissa svenskar har tjänstgjort inom UNWRA.
Citera
2026-06-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Hur många från bänghögern har åkt till Ryssland för att kriga för sitt runkobjekt Putin? 🤔
Inga! Noll, nada! Startade en tråd om det:
(FB) Varför så få svenskar som strider för Ryssland?

Högerextremister är knappast bra exempel. De är fega internetkrigare. Men frågan om dem hör hemma i en annan tråd. Nu diskuterar vi Palestinaaktivister
Citera
2026-06-18, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Stämmer verkligen detta påståendet för det första?

Ibtressant frågeställning dock.

Det känns som att det finns något slags gräns där det blir för mycket misär och för liten chans att påverka något via våldsanvändning att omvärlden uteslutande väljer att lägga tid och energi på humanitära insatser. Samma sak med Darfur/Sydsudan exempelvis. Väldigt svårt att se att några svenskar åkt ner och stridit. Rwanda osv. Finns fler.

Den humanitära delen har svenskar i allra högsta grad bidragit till.

Sen kan jag tänka mig att vissa svenskar har tjänstgjort inom UNWRA.
Jo det stämmer. Om du hittar exempel på svenskar som varit nere och krigat för Palestina får du gärna dela med dig, för då har jag missat det. Klart är dock att det är betydligt färre isf än andra konflikter.

Humanitära och militära insatser utesluter inte varandra.
Citera
2026-06-18, 17:21
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Bekväma vänsterfittor och muslimer föredrar att gå omkring i Europa med sina skrän och tror att dom gör någon nytta. Dom vet förmodligen att om dom åker ner till Israel så lever dom inte länge till.

vart brukar du åka på krigssemester o slåss för det du tror på?
Citera
2026-06-18, 17:26
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
vart brukar du åka på krigssemester o slåss för det du tror på?
Du har missat att massor av personer i Europa reste till Syrien och stred antingen mot eller för IS? Jisses, utbilda dig för fan...
Citera
2026-06-18, 17:28
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Du har missat att massor av personer i Europa reste till Syrien och stred antingen mot eller för IS? Jisses, utbilda dig för fan...

gjorde du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in