2026-06-18, 00:26
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Jag var ingen hemlös. Jag hade 2-3 månader överlevnad. Jag fick veta att de vet inte hur lång tid väntan på operation var. Någon sa ett år när jag ringde. Sedan låtsades jag vara privatförsäkrad och de sa att väntetiden var två veckor. Samma sjukhus i Göteborg men skillnad om man har en vanlig sjukförsäkring eller privat.
Så är det. Ju mer vi släpper fram högerpolitiken desto mer likt USA blir vårt land. Hela grejen med privat vård är att folk med pengar ska kunna passera vårdköer och få exklusiv tillgång till de bästa vårdgivarna.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2026-06-18 kl. 00:29.
Citera
2026-06-18, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Läkarna betonade på presskonferensen att det är olagligt för alla att ens eftersöka vem donatorn varit. Jag antar att denna norska lag ( finns den öven i Sverige?) fungerar på samma sätt som att statliga, kommunala, regionala myndigheter och offentligt finansierade organisationer inte får eftersöka journalisters källor här i Sverige. Donatorn ska alltid förbli anonym antar jag är skälet.

Ja, även i Sverige har donatorn rätt att vara anonym.
Citera
2026-06-18, 00:49
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Får man veta varifrån trasnpaltionen kommer ifrån? Typ land, ålder , man, kvinna
Är ju nåt tragiskt som hänt men såklart till glädje för den opererade

Grattis Mette Marit
Har på nära håll varit med om liknande
Och det är verkligen ingen lätt operation blir några snygga ärr
Men med lång rehabilitering hoppas jag hon kan komma och sitta i solen senare i sommar
Hjälper imunförsvaret!

Att vistas länge i solen är absolut inget att rekommendera för någon som genomgått en organtransplantation då de immunsuppressiva läkemedlen ökar risken för skivepitelcancer avsevärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Skulle vilja veta vem som donerat lungorna, var det någon låg i koma där läkarna meddelar närmaste anhöriga om att det inte finns något hopp? Kan lungorna ha kommit från utlandet?

Med stor sannolikhet ifrån en avliden donator och allt kring detta är strikt sekretessbelagt. Organen kan komma ifrån de länder som ingår i Scandiatransplant - Sverige, Norge, Finland, Danmark, Island och Estland.
Citera
2026-06-18, 08:13
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Läkarna betonade på presskonferensen att det är olagligt för alla att ens eftersöka vem donatorn varit. Jag antar att denna norska lag ( finns den öven i Sverige?) fungerar på samma sätt som att statliga, kommunala, regionala myndigheter och offentligt finansierade organisationer inte får eftersöka journalisters källor här i Sverige. Donatorn ska alltid förbli anonym antar jag är skälet.

Man söker inte aktivt efter donatorn, man söker efter dödsfall som är offentlig handling åtminstone i detta land och sen när följer alla journalister, reportrar och paparazzis lagar?
Citera
2026-06-18, 08:17
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Nej, en hemlös fembarnsmorsa hade inte fått nya lungor eftersom det kräver att man har ett stabilt liv, precis som vid alla andra livsavgörande operationer. En hemlös person hade inte kunnat sköta den behandling och de mediciner som behövs när man är transplanterad. Det har inget med kungligheter att göra, det är bara fakta.

Du har rätt. En hemlös krake FÅR heller inte den hjälpen som kronprinsessan får. Vare sig före, under elr efter en operation. En hemlös ges inga möjligheter utan döms till döden direkt.

Lika vård för alla?
Citera
2026-06-18, 08:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Man söker inte aktivt efter donatorn, man söker efter dödsfall som är offentlig handling åtminstone i detta land och sen när följer alla journalister, reportrar och paparazzis lagar?

Ja, helt säkert kommer någon att snoka rätt på donatorns identitet, allmänintresset är för stort för att särskilt kvällspressen ska bry sig om några lagar.

Det är olyckligt, för konsekvensen kan bli att donatorns släktingar börjar försöka tigga pengar av kungahuset.
Citera
2026-06-18, 08:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Skulle vilja veta vem som donerat lungorna, var det någon låg i koma där läkarna meddelar närmaste anhöriga om att det inte finns något hopp? Kan lungorna ha kommit från utlandet?

Man undrar ju om någon har blivit dödförklarad i onödan. Det SKA inte kunna gå till så, utan patientens (den eventuella donatorns alltså) egen läkare ska alltid göra det som är bäst för honom eller henne, utan påtryckningar från någon annan läkare (som kan vara läkare åt en patient som behöver organ snarast). Det ska inte kunna ske något sådant.

...men i och med att detta var just kungafamiljen, så är jag inte säker på ändå, att det inte kan ha gått till så. De har trots allt stora tillgångar och stor informell makt. De kan ha mutat en läkare att förklara en patient hjärndöd som faktiskt inte var det, och fortfarande kunde ha vaknat upp. Alla människor har ett pris. De skulle t.ex. ha kunnat söka rätt på någon läkare som hade rätt att fatta sådana beslut, och som var allvarligt skuldsatt.
Senast redigerad av Merwinna 2026-06-18 kl. 09:16.
Citera
2026-06-18, 08:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Självklart har hon gått före i kön - allt annat är osannolikt...

Nej, din jävla retard

1) Donationsregistret har TIODUBBLATS pga uppmärksamheten frågan fått så det finns fler organ att tillgå

2) Väntelistan är KORT, det utförs bara 30 transplantationer om året. Mediantiden är 6 månader och man placeras med listan när man bedöms behöva organ inom 1-2 år.

3) Väntelistan just nu var bara 8 personer, att jämföra med 56 personer för 10 år sedan.

4) Alla kan inte donera till alla, donator och mottagande måste matcha varandra väldigt väl, så att någon får lungor "före" någon annan är helt naturligt

Men fortsätt prata om saker du inte vet något om och ge oss andra ett gott skratt, din lilla pajas

Nu är bara frågan: Ska du erkänna att du hade fel eller ska du gömma dig som en liten bitch?
Citera
2026-06-18, 08:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Antingen har den fisförnäma slynan gått före i kön, eller så har hon (eller mer troligt någon i hennes närhet) köpt lungorna utomlands, av någon stackare som mystiskt avlidit...
Citera
2026-06-18, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Du har rätt. En hemlös krake FÅR heller inte den hjälpen som kronprinsessan får. Vare sig före, under elr efter en operation. En hemlös ges inga möjligheter utan döms till döden direkt.

Lika vård för alla?
Jag har vänner som är royalister
Dom är helt vansinniga på mig
Citera
2026-06-18, 09:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Antingen har den fisförnäma slynan gått före i kön, eller så har hon (eller mer troligt någon i hennes närhet) köpt lungorna utomlands, av någon stackare som mystiskt avlidit...

Eller så har du fel (vilket jag redan visat) men är lite för patetisk för att erkänna det. Vem vet?
Citera
2026-06-18, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Jag var sjuk 2024. Fick veta av läkaren att jag måste genomgå en operation inom 3 månader annars riskerade jag att dö. Jag sattes upp i operationskö med prio. Jag ftågade hur länge det konner att dröja innan op. De svarade på sjukhuset. Vi vet inte. Jag ftågade rör det sig om 2 månader eller ett år? Svaret jag fick var vi har ingen aniing. Skitkul att vara dödsjuk och få detta svar. Jag ringde samma sjukhus, i Göteborg, och låtsades vara privatförsäkrad. De sa att väntetiden var två veckor max. Jag drog utomlands och gjorde operationen. Två veckors väntetid. Det är skillnad på folk och folk. Vissa människor är värda något. Typ kungafamiljen. Varför? Vanliga arbetare ingenting tydligen.

exakt så är det. min vän hade kasst knä efter jobbat som golvläggare i 20 år, han skulle operaras och väntetiden var 1,5 år. När han ringde kalanderska så erbjöd de honom operation inom dagar mot att han betalade rejält. Det sjuka i hela detta var att det var samma sjukhus och samma läkare som opererade honom mot betalning. Det är här lätt att tro att dessa privata sjukhus lever helt utan ersättning från skattebetalarna men i själva verket så får de en jävla massa skattepengar samt att samtliga läkare där har läst gratis i sverige (skattebetalarna har betalat deras utbildning)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in