2026-06-18, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Okej, då.

Detta kan jag dela:

"The Wow! signal (1977) remains the most compelling candidate for an extraterrestrial narrowband radio
transmission, but its origin has never been explained. Here we show that the signal can be understood as hyperfine
emission from dark hydrogen—a bound state of a dark electron and a dark proton—moving with a velocity of
4546 km s−1

toward the Solar System. This velocity is derived from a previously observed X-ray line at 619.89 eV
identified as Balmer-α of dark hydrogen, whose Doppler width of 9.4 eV implies the same bulk velocity. A friction
law v
2 = GM/R + αR with α ≈ 6.6 × 10−10 m s−2 naturally yields such velocities on galaxy cluster scales. The
dark atom model, with fine-structure constant α

′ = 0.16 and dark electron mass m′

e = 348.7 keV, predicts a
ground-state hyperfine transition at a rest frequency of 1399.0 MHz. Doppler shifting by the observed 4546 km s−1
gives exactly 1420.406 MHz—the Wow! frequency—to within 10−5

relative error. The required dark proton mass is

m′p = 240.3 GeV, consistent with a composite dark baryon. The 72−second duration implies a cloud size of
0.0044 AU, and the narrow bandwidth (< 10 kHz) indicates maser action in a cold, dense filament. Non-repetition
is explained by an unbound trajectory. We provide specific observational tests: searching for the same hyperfine
line at 1420.406 MHz and its n = 2 harmonic at ∼ 177.5 MHz, and detecting the 619.89 eV Balmer-α absorption
line in X-rays. If confirmed, the Wow! signal becomes the first spectroscopic identification of dark matter."

Bla bla bla signalen kommer från en dark proton eller vad är det egentligen du säger?
Citera
2026-06-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Vad är mörkt väte?
Det är diverse tankar om olika fasbyten väte genomgår i stora gasjättar.

Vad TS antagligen vill få fram är att wow-signalen kommer från Jupiters inre.

Allt som benäms mörkt idag är ett kodord för: We got no clue. But we need more money.
Citera
2026-06-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Vad är mörkt väte?

Mörkt väte är en hypotetisk atom som föreslås utgöra en liten, spektroskopiskt synlig del av mörk materia. Det är en "skalad" version av vanligt väte, med fundamentalt annorlunda konstanter.

Grundläggande egenskaper

Parameter Mörkt väte Vanligt väte
Finstrukturkonstant α≈0.16 α≈1/137≈0.0073
Elektronmassa ~0.35 MeV/c² 0.511 MeV/c²
Bohr-radie ~7 pm (100× mindre) 53 pm
Jonisationsenergi ~4.46 keV 13.6 eV
Observerad signatur

Den centrala upptäckten är en emissionslinje vid 619.89 eV, identifierad som mörkt vätets Balmer-α-övergång (n=2→3). Linjen uppvisar:

Finstrukturssplittring på ~1.73 eV (från α≈0.16)

Dopplerbredd på ~9.4 eV (motsvarar hastighetsspridning ~4 500 km/s)

Fano-resonans med q≈3, vilket indikerar interferens med kontinuum

Förutsagda linjer

Övergång Energi Serie

1→2 ~3.35 keV Lyman-α
1→3 ~3.97 keV Lyman-β
2→3 619.89 eV Balmer-α (observerad)
2→4 ~0.82 keV Balmer-β
3→4 ~0.29 keV Paschen-α
Förekomst och betydelse

Mörkt väte tros finnas som en spårkomponent (≈0.07 %) i heta, joniserade mörkmaterialhaloar, exempelvis i galaxhopar och kring aktiva galaxkärnor (AGN). Det representerar en sorts "interstellär medium" för den mörka sektorn – sällsynt men spektroskopiskt synligt.

Densitet: ~2×10⁻⁴ cm⁻³
Massdensitet: ~2×10⁻⁴ GeV/cm³
Varför detta är viktigt

Mörkt väte erbjuder en direkt spektroskopisk sond in i den mörka sektorn. Genom att söka efter dess förutsagda linjer (särskilt Paschen-α(alpha) vid 292 eV och Balmer-β vid 823 eV) kan vi testa modellen och kartlägga mörk materias atomstruktur – en potentiell första "stjärnspektroskopi" av den mörka sektorn.
Citera
2026-06-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Det är diverse tankar om olika fasbyten väte genomgår i stora gasjättar.

Vad TS antagligen vill få fram är att wow-signalen kommer från Jupiters inre.

Allt som benäms mörkt idag är ett kodord för: We got no clue. But we need more money.

Mörk materia och mörk energi är ett fenomen, dock.

Det förklarar varför atomer är i konstant rörelse.

Även varför fysiska kroppar utan friktionens påverkan drar till sig varandra.
Citera
2026-06-18, 12:02
Medlem
Intressant teori.

Om man matar in din teori i en ai som kommer ain att ställa vissa frågor. Men jag antar att du redan har gjort det.

En sak jag själv undrade över är om man inte borde ha observerat fler övergångar än n=3 till n=2 ?

En annan fråga jag funderade över är hur unik den här händelsen är, i teorin så finns det ju mycket mörk materia. Är teorin här att dessa moln är mycket sällsynta?
Citera
2026-06-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Intressant teori.

Om man matar in din teori i en ai som kommer ain att ställa vissa frågor. Men jag antar att du redan har gjort det.

En sak jag själv undrade över är om man inte borde ha observerat fler övergångar än n=3 till n=2 ?

En annan fråga jag funderade över är hur unik den här händelsen är, i teorin så finns det ju mycket mörk materia. Är teorin här att dessa moln är mycket sällsynta?

Jo, det borde vi ha – och det är en av modellens starkaste förutsägelser. Balmer‑serien för mörkt väte ser ut så här:

Övergång <-> Energi (eV)

n=3→2 (Balmer‑α) 619.89 - Den jag identifierat
n=4→2 (Balmer‑β) 836.85 - Borde vara detekterbar med XMM‑Newton
n=5→2 (Balmer‑γ) 937.27 - Svagare, men möjlig
n=6→2 (Balmer‑δ) 991.82 - Mycket svag

Varför har vi inte sett dem än? Flera skäl:

De är svagare än Balmer‑α (oscillatorstyrkan minskar med högre n).

De ligger vid högre energier (836 eV, 937 eV) där röntgeninstrument har lägre känslighet.

Ingen har letat specifikt efter dem – förrän nu.

Om min modell är rätt, så borde Balmer‑β vid 836.85 eV finnas i samma riktning som Wow!-signalen. Det är en testbar förutsägelse.

2. Hur unik är den här händelsen – finns det mycket mörk materia, men få moln?

Ja, precis. Min modell säger att:

Den mörka materian består till 0.07% av dessa mörka väte‑moln.

Resten är troligen joniserad mörk materia (mörka protoner och elektroner som inte bundit sig till atomer).

Molnen är sällsynta – de kräver att temperaturen är tillräckligt låg för att atomer ska bildas, och att de rör sig tillräckligt snabbt för att ge rätt dopplerförskjutning.

Wow!-signalen uppstod när ett av dessa moln passerade genom en fasövergångsregion – en nod där den mörka kondensaten och atomstrukturen resonerar.

Så ja – mörk materia är överallt, men dessa specifika moln är sällsynta. Därför har signalen bara observerats en gång.
Citera
2026-06-18, 12:21
Medlem
kraftfoders avatar
Det finns så många potentiella felkällor.

Har jobbat med datorer under många år, typ 40. Har jobbat med mikrovågor också.
Det kan vara "glappkontakt" allt från mikrovågshuvudena till att en parallellport i printern strejkar. Eller att man har någon nätdel som "håller på".

Samt att signalen var väldigt begränsad i tid, var det 10 sekunder 1977?
IBM (datorn) var från typ 1966, alltså en gammal dator som hade används i flera år.

Så felkällor finns det alldeles för många av. Observationen "upptäcktes" av en dator som inte var bevakad, obevakad dator..

Fattar inte att folk orkar.
Citera
2026-06-18, 12:22
Medlem
Citat:
Det är nog bättre att du läser.

Det är emot forumets regler att starta trådar som inte har informationen som behövs UTAN att klicka på massa länkar som kan vara illvilliga.
Det är poängen.
Citera
2026-06-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det finns så många potentiella felkällor.

Har jobbat med datorer under många år, typ 40. Har jobbat med mikrovågor också.
Det kan vara "glappkontakt" allt från mikrovågshuvudena till att en parallellport i printern strejkar. Eller att man har någon nätdel som "håller på".

Samt att signalen var väldigt begränsad i tid, var det 10 sekunder 1977?
IBM (datorn) var från typ 1966, alltså en gammal dator som hade används i flera år.

Så felkällor finns det alldeles för många av. Observationen "upptäcktes" av en dator som inte var bevakad, obevakad dator..

Fattar inte att folk orkar.

Signalen varade i 72 sekunder.
Citera
2026-06-18, 12:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Signalen varade i 72 sekunder.

Ok. Men den var inte modulerad. Kan ha varit vad som helst.
Citera
2026-06-18, 12:28
Medlem
Absolut, felkällor finns det gott om.

Det är därför jag kört många simuleringar med varierande känslighet för att försöka hitta mönster i bruset.

Det är därför jag även körde skanningar på 6EQUJ5 där de olika tecknen korrelerar med signalstyrkan.

Där EQUJ utgör medianvärde.
Citera
2026-06-18, 12:31
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Jag läser på arXiv mestadels.

Men det finns en drös med olika teorier.

Så du vägrar kommentera på annat arxiv-innehåll då du ”läser arxiv”.

Dra ur staven ur röven och snyt ur dej ai-hallisarna dumjävel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in