2026-06-17, 18:25
Medlem
Mån sim vet vem som tillhandahåller databaserna till essa företag? För det är ju där det behöver stoppas.
Citera
2026-06-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pens
Mån sim vet vem som tillhandahåller databaserna till essa företag? För det är ju där det behöver stoppas.

Det är staten.
Citera
2026-06-18, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Värt att tänka på. Skulle EU döma till lexbases fördel skulle det öppna upp för alla andra länder att sänka sin nivå av skydd för medborgare.

Föga sannolikt. Snarare tvärtom, att EU klargör att inget får sätta GDPR ur spel. Utöver det som redan finns i förordningen.

Helt korrekt, det skulle slå ut GDPR i hela EU, vilket inte kommer hända.

Det kommer istället smälla hårt för ägarna av dessa hemsidor
Citera
2026-06-18, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är staten.

Okej tack.
Men om GDPR vinner den 9/7 så kommer det vara omöjligt att dessa företag kan fortsätta då staten inte längre kommer tillhandahålla databaserna. Det är nämligen flera här som uttryckt farhåga över att företagen ändå kommer fortsätta men då kommer det vara en omöjlighet.
Citera
2026-06-18, 09:35
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Okej tack.
Men om GDPR vinner den 9/7 så kommer det vara omöjligt att dessa företag kan fortsätta då staten inte längre kommer tillhandahålla databaserna. Det är nämligen flera här som uttryckt farhåga över att företagen ändå kommer fortsätta men då kommer det vara en omöjlighet.
En annan stor skillnad är att om det fortsätter på något vis då, så är det juridiskt solklara fall. Den registrerade (vi) har alltid rätt då.
Citera
2026-06-18, 10:03
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Okej tack. Men om GDPR vinner den 9/7 så kommer det vara omöjligt att dessa företag kan fortsätta då staten inte längre kommer tillhandahålla databaserna. Det är nämligen flera här som uttryckt farhåga över att företagen ändå kommer fortsätta men då kommer det vara en omöjlighet.

Det är en helt korrekt analys. Det som många missar är att en dom i EU-domstolen den 9 juli inte bara blir ett förbud mot själva sajterna, utan att den slår direkt mot källan.

För att tjänster som Mrkoll och Lexbase överhuvudtaget ska kunna existera krävs en massiv, automatiserad och digital tillgång till myndigheternas databaser. Om EU-domstolen slår fast att det svenska grundlagsskyddet (utgivningsbeviset) inte får användas för att runda GDPR, blir även de statliga myndigheterna och Domstolsverket bundna av detta.

Kort och gott innebär det:

- Myndigheterna kommer juridiskt inte längre att få lämna ut stora digitala massuttag av personuppgifter och domar till privata bolag som har som syfte att publicera dem i sökbara register.

Utan den automatiska, digitala direktlinjen till domstolarna kollapsar affärsmodellen direkt. Det går inte att sitta och begära ut miljontals domar manuellt via papper eller enskilda mejl som det går att göra nu.

Det handlar inte bara om att företagen tvingas stänga på grund av hot om massiva GDPR-böter – det handlar om att råmaterialet de bygger sina tjänster på helt enkelt slutar levereras.

GDPR har ett undantag för "rent privat siffer- och datahantering" (om du till exempel sparar adresser i din privata adressbok). Men så fort du laddar upp en dom på en offentlig webbsida så att andra kan läsa den, har du spridit uppgifterna till allmänheten. Då gäller GDPR fullt ut och du riskerar enorma skadestånd och böter från IMY.

Kliver man in i den zonen som privatperson utan ett grundlagsskydd i ryggen, så bjuder man in till skadeståndskrav och GDPR-böter som sänker ens ekonomi för alltid.

Så även om du som privatperson rent praktiskt kan gå till domstolen och hämta ut en dom på papper eller PDF, så är du helt låst i sekunden du försöker sprida den vidare på nätet.

GDPR tillåter administrativa sanktionsavgifter på astronomiska belopp (upp till 20 miljoner euro eller 4 % av en global omsättning för bolag, men även massiva belopp för privatpersoner som agerar kommersiellt eller i stor skala privat).
Citera
2026-06-18, 11:11
Medlem
När jag frågar min chat gpt om vad som kommer hända efter den 9/7 blir jag lite deppig. Min chat säger att sidor som Lexbase och Krimfup då kommer börja luta sig på YGL. Och att jag måste driva en process mot företagen och det kan ta flera månader eller tom upp till ett år innan det trycks på deleteknappen.
Citera
2026-06-18, 11:18
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terand
När jag frågar min chat gpt om vad som kommer hända efter den 9/7 blir jag lite deppig. Min chat säger att sidor som Lexbase och Krimfup då kommer börja luta sig på YGL. Och att jag måste driva en process mot företagen och det kan ta flera månader eller tom upp till ett år innan det trycks på deleteknappen.

Om EU-domstolen går på den hårda linjen den 9 juli, så är det snarare dödsstöten för Lexbase och Krimfup - inte ett läge där de blir mer skyddade av grundlagen.

Om EU-domstolen drar undan mattan för dem blir sidorna i sin nuvarande form olagliga över en natt.

Sidorna kan inte längre gömma sig bakom YGL för att publicera personuppgifter om brottmål.
Citera
2026-06-18, 12:15
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terand
Du måste läsa på! Berätta för din ChatGPT att den skall ta hänsyn till; vad händer om EU dömer i linje med generaladvokatens förslag.

Lovar du får ett annat svar då. (Det är ju de som är poängen, YGL går inte luta sig mot då).
Citera
2026-06-18, 12:16
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Sidorna kan inte längre gömma sig bakom YGL för att publicera personuppgifter om brottmål.
Eller för kringgå GDPR i någon form. Vill bara vara tydlig då det verkar råda mycket missförstånd i tråden, inte riktat mot dig
Citera
2026-06-18, 16:08
Medlem
Hur direkt är direkt effekt ? Om jag den 10:e köper ut min dom från låt oss säga 10 st företag som tillhandahåller domar, och de levererar ut domarna. Kan jag kräva separata skadestånd från alla dessa företag, samt staten som tillhandahållit databaserna då jag har bevis.

Låt säga 20000×10 samt staten som jag inte vet vad jag kan kräva på.
Citera
2026-06-18, 17:35
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Hur direkt är direkt effekt ? Om jag den 10:e köper ut min dom från låt oss säga 10 st företag som tillhandahåller domar, och de levererar ut domarna. Kan jag kräva separata skadestånd från alla dessa företag, samt staten som tillhandahållit databaserna då jag har bevis.

Låt säga 20000×10 samt staten som jag inte vet vad jag kan kräva på.

För att ha rätt till skadestånd enligt GDPR krävs det att du har utsatts för en otillåten behandling av dina personuppgifter som har orsakat dig skada eller kränkning.

Sajterna förlorar sitt grundlagsskydd och måste börja följa GDPR. Det betyder att de inte längre får ha sökbara databaser över hela svenska folkets domar.

Att köpa ut 10 domar från 10 olika bolag den 10:e juli är alltså bara att kasta pengar i sjön. Du ger pengar till de bolag du vill sätta dit och du skapar en situation där bolagens advokater i tingsrätten kan säga: Men herregud, han har ju själv beställt och godkänt att vi skickade domen till honom, vilken skada har han lidit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in